سنندج_ کردستان با داشتن طبیعت بکر و منابع بدیع از گنجینه‌های ارزشمند طبیعی ایران است و حفاظت از این سرمایه خدادادی رسالتی بر عهده همه مردم، مسؤولان و فعالان محیط زیست است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: برای نگهداری از محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، روز پنجم ماه ژوئن، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده‌است تا ضمن افزایش آگاهی مردم، برنامه‌هایی جانبی برای توجه عمومی نسبت به محیط زیست و لزوم حراست از آن شکل گیرد.

هر سال هم یکی از مسائلی که محیط زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع اصلی این روز انتخاب می‌شود تا مردم را نسبت به آن آگاه کرد و تداوم حیات را برای زمین و محیط زیست فراهم کرد.

نگهداری از محیط اطراف به بهترین شیوه ممکن یکی از رسالت‌های اصلی مردم است که همگام با محیط‌بانان آن را اجرایی می‌کنند از این رو کشور ما نیز یک هفته را با عنوان هفته محیط زیست نامگذاری کرده تا متولیان امر، مردم را با ارزش و اهمیت این مهم آشنا کنند.

هفته محیط زیست، فرصتی برای تعهدی همگانی به حفظ امانت زمین

اهمیت این ایام به اندازه‌ای است که استاندار کردستان در پیامی به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست اعلام کرده است؛ هفته محیط زیست، فرصتی برای تعهدی همگانی به حفظ امانت زمین است.

اسماعیل زارعی کوشا بیان کرد: محیط زیست، میراثی ارزشمند و امانتی الهی است که خداوند متعال به بشر سپرده است و حفاظت از این گوهر بی‌بدیل، وظیفه‌ای همگانی است که بر دوش تک تک ما سنگینی می‌کند.

وی افزود: همانطور که در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تأکید شده، حفاظت از محیط زیست حقی برای نسل حاضر و نسل‌های آینده است. از این رو، توسعه پایدار که در آن به حفظ محیط زیست در کنار پیشرفت اقتصادی و رفاه اجتماعی توجه می‌شود، باید سرلوحه برنامه‌ها و اقداماتمان باشد.

وی ادامه داد: استان کردستان با طبیعت بکر و مناظر بدیع، از جمله گنجینه‌های ارزشمند طبیعی ایران به شمار می‌رود. حفاظت از این سرمایه‌های خدادادی، وظیفه‌ای خطیر است که بر عهده همه ما، اعم از مردم، مسئولان و فعالان محیط زیست گذاشته شده است.

استاندار کردستان گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، شاهد اقدامات ارزشمندی در حوزه محیط زیست استان بوده‌ایم. از جمله این اقدامات، احیای تالاب زریوار به عنوان نگین گردشگری کردستان، افزایش پوشش گیاهی در مناطق مختلف استان، حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض، ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین مردم، اطفا حریق‌های جنگلی و حفاظت از جنگل‌های زاگرس می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: هفته محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) با شعار «سهم من در تداوم حیات» فرصتی مغتنم برای بازنگری در عملکردمان و تعهدی دوباره به حفظ محیط زیست است.

زارعی‌کوشا بیان کرد: در این راستا از همه مردم شریف کردستان، سازمان‌های دولتی، سمن‌ها و فعالان محیط زیست تقاضا دارم که با همدلی و مشارکت یکدیگر، برای حفظ و احیای این گوهر بی‌بدیل تلاش کنیم.

وی گفت: امید است با همدلی و تعهدی همگانی، شاهد ایران و کردستانی سرسبز و آبادتر برای نسل‌های آینده باشیم.

برگزاری بیش از ۲۰ برنامه مختلف ویژه هفته محیط زیست در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: شعار امسال روز جهانی محیط زیست «سهم من در تداوم حیات» انتخاب شده است و براین اساس، هفته محیط زیست در سال جاری با پیام محوری اشاعه فرهنگ محیط زیست و حضور حداکثری اقشار مختلف مردم در صیانت از سرمایه‌های طبیعی در سراسر کشور و به تبع آن در استان کردستان برگزار خواهد شد.

اقبال حمیدی خاطرنشان کرد: در خصوص روزشمار هفته محیط زیست برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی در کل استان، نشست‌های خبری و حضور در خبرگزاری‌ها و صدا و سیمای مرکز استان، تقدیر از محیط بانان نمونه و دیدار با خانواده شهدای محیط بان، برنامه‌های حول محیط زیست و آموزه‌های دینی، معرفی شرکت‌های دانش بنیان با استفاده فناوری‌های نوین زیست محیطی، دیدار با سمن‌ها و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی از مهمترین برنامه‌های قابل اجرا در این هفته خواهد بود.

لزوم توجه به واژه محیط زیست و کاربرد آن

کارشناس محیط زیست استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: واژه محیط زیست زیاد کاربرد دارد اما به معنی و مفهوم آن کسی توجه نمی‌کند.

محمود خزائلی بیان کرد: امروز به مناسبت روز جهانی محیط زیست لازم است که این واژه را معنی کرد، که مجموعه‌ای از آب و خاک و هوا، منابع انرژی پایان پذیر و پایان ناپذیر و موجودات شامل جاندار و گیاه و ارتباط آنها با هم محیط زیست نام دارد.

کارشناس محیط زیست کردستان افزود: اقلام مورد نیاز انسان مستقیم و غیر مستقیم از محیط زیست تأمین می‌شود از غذا و مسکن تا زمین و آب و هوا همگی از محیط زیست به دست می‌آید.

برداشت بی رویه از معادن زخمی بر دل طبیعت است

وی ادامه داد: ناآگاهی افراد و برداشت بی‌رویه از معادن مثل زخم و لکه‌ای بر دل طبیعت است، مخاطره‌ای در محیط زیست که باید اصولی برداشت انجام شود تا کمتر آسیب وارد کند.

کارشناس محیط زیست تصریح کرد: فاضلاب صنعتی و شهری و پسماند و زباله‌ها هم به عنوان مخاطره نباید در محیط زیست رها شوند.

خزائلی گفت: یکی از عواملی که محیط زیست را آلوده می‌کند استفاده از کود و سم بی‌رویه است و آب و خاک را غیر سالم می‌کند که بهتر است با نظر کارشناس مقدار مصرف آن مشخص شود.

وی بیان کرد: پوشش گیاهی و مراتع هم نباید از بین برود و در زیستگاه جانداران شکار و صید بی‌رویه مخاطره آمیز است.

لزوم احترام به زندگی جانداران با حفظ محیط زیست

کارشناس محیط زیست اذعان کرد: راهکار حفظ محیط زیست احترام به زندگی سایر جانداران است چون آنها هم حق حیات دارند و انسان هم جانداری متفکر است که اقدامات او تأثیر بیشتری بر اطراف دارد.

خزائلی یادآور شد: لازم است برای محافظت از محیط زیست فاضلاب قبل از ورود به محیط تصفیه شود و مصارف خانگی برق کاهش یابد چون با مصرف بیشتر نیروگاه‌ها بیشتر کار می‌کند و آلودگی بیشتری ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: آتش زدن مراتع و بقایای کشاورزی موجودات میکروسکوپی خاک و حاصلخیزی آن را از بین می‌برد و بعدها ایجاد مشکل می‌کند.

کارشناس محیط زیست افزود: آبیاری قطره‌ای و بارانی هر دو بهتر از سایر روش‌های قدیمی است و باید در زمان مناسب انجام شود تا از هدر رفت مصرف آب جلوگیری کند و حرف ما این است که در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه بخش کشاورزی بهینه و درست مصرف شود تا کم مصرف کنند.

خزائلی با بیان اینکه حفاظت آب و خاک چون بستر و مایه حیات هستند، الزامی است، بیان کرد: بحث خودروهای فرسوده هم تأثیر زیادی در آلودگی هوا دارد که باید چاره اندیشی برای آن شود.

وی گفت: برای حفاظت از محیط زیست لازم است که از ورود مواد شیمیایی به طبیعت جلوگیری کنیم و با مصرف بهینه و کم از تولید پسماند مازاد جلوگیری کنیم.

کارشناس محیط زیست اذعان کرد: تفکیک زباله در منزل گامی مهم است و حتی اگر جایگاه جداگانه نداریم مردم عزیز با جداسازی پسماند و زباله در منزل مواد قابل بازیافت را جدا از سایر مواد در نایلون دیگر قرار دهند تا حجم زباله را کمتر کار جداسازی و بازیافت را آسان کند و باقی مواد هم برای کمپوست و مصرف کشاورزی راحت‌تر انجام می‌شود.

خزائلی یادآور شد: حتی اگر یک قدم برای محیط زیست برداشته شود منجر به گام مؤثر در بلند مدت می‌شود.

محیط‌بان کردستانی که به عنوان نمونه کشوری معرفی شده، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه از سر علاقه‌ای که به محیط زیست و حیات وحش داشته وارد این راه شده است، اظهار کرد: چند سال اخیر در مناطق حفاظت شده استان کردستان شرایطی فراهم شده است تا مردم عزیز و علاقمندان با همراهی محیط‌بانان با چشم غیر مسلح انواع جانداران را ببینند.

براساس استاندار جهانی برای هر هزار هکتار یک نیروی محیط بان وجود دارد

عطاالله صادقی گفت: در جهان و استاندار جهانی برای هر هزار هکتار یک نیروی محیط بان وجود دارد اما در استان برای هر ۸ هزار هکتار یک نفر نیرو وجود دارد و تمام کارکنان و محیط‌بانان و حتی مدیرکل محیط زیست کردستان کار ۸ نفر را انجام می‌دهد.

محیط بان کردستانی اذعان کرد: از مردم استان خواهشمند هستم در طبیعت و مقابله با نوزاد انواع حیوانات از لمس آنها خودداری کنند جون با لمس نوزاد حیوانات مادر آنها قهر کرده و نوزاد خود را رها می‌کند و حتی اگر این کار از روی دلسوزی باشد نباید انجام شود.

محیط‌بان نمونه کشور در کردستان اذعان کرد: محیط بانی استان یک مجموعه توانمند و دغدغه مند است با تعداد کم اما دلسوز و عاشق محیط زیست فعالیت دارند.

تلاش برای حفاظت از محیط زیست با همکاری مردم و باهدف مراقبت از زمین می‌تواند در کاهش آلودگی و مخاطرات زیستی مؤثر واقع شود و توجه به مسائل زیست محیطی باید سرلوحه همه کارها قرار گیرد.

روز محیط زیست شامل رویدادها و فعالیت‌هایی است که برای ارتقای حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود پس لازم است همه مردم بسیج همگانی نجات محیط زیست را کاملاً خودجوش تشکیل دهند.