اردبیل- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با شیوع بیماری «بادزدگی» در مزارع سیب زمینی کشاورزان اردبیلی مراقب این آفت باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوبخت اژدری اظهار کرد: توصیه های فنی بادزدگی سیب زمینی برای کشاورزان سیب زمینی کار در اردبیل ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان ها به خصوص در شهرستان های اردبیل و نمین و نیر و سرعین که کشت سیب زمینی در آن مناطق انجام گرفته و سیب زمینی ها در مرحله فنولوژی ساقه دادن جانبی و گاهی برگ دادن هستند، باید این مراقبت ها را به موقع انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با هشدار در خصوص شیوع بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی گفت: ضروری است کشاورزان و بهره برداران تا رفع شرایط اپیدمی بیماری بادزدگی استفاده از ازت را مدیریت و تا مساعد شدن شرایط اقلیمی عدم استفاده از کود ازته پیشنهاد می شود.

اژدری به زارعین سیب زمینی کار توصیه کرد؛ آبیاری مزارع را مدیریت شده و بهنگام انجام دهند تا از شیوع بیماری بادزدگی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه سیب زمینی کاران از مصرف و تجویز کود و سموم غیرمرتبط و تقلبی با نظارت جدی کشاورزان پرهیز کنند، تصریح کرد: مدیریت مزرعه باید از همه جهات و کارشناسی شده انجام گیرد تا آسیبی به مزارع سیب زمینی وارد نشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین راه های پیشگیری و کنترل بیماری بادزدگی سیب زمینی را نیز یادآور شد و بیان کرد: حذف علف های هرز میزبان بیماری، خاک دهی مناسب در پای بوته حداقل ١٨ سانتی متر بالاتر از بذر، استفاده از آبیاری قطره ای، کاهش مصرف کودهای ازته و ... از جمله این مراقبت هاست.