کاشمر- فرماندار کاشمر گفت: رفع مشکلات روستاییان از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت اله شریعتمداری صبح پنجشنبه در نشست اعضای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان کاشمر که با حضور مسؤولان ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جلوی مهاجرت از روستا به شهر را بگیریم باید برای توسعه، پیشرفت و رفع مشکلات تلاش کنیم.

فرماندار کاشمر از خدمات ارزنده شهید جمهور در این مدت یاد کرد و افزود: کارهای عمرانی، خدماتی، ورزشی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و… که طی این ۳ سال توسط دولت انجام شده در ۲۰ سال گذشته کاشمر بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان کاشمر طی ۲ سال گذشته رتبه اول استان را در طرح‌های اشتغال روستایی کسب کرده است، افزود: باید برای آبادانی روستاها و مهاجرت معکوس تلاش بیشتری کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه اگر برخی مسئولان ادارات قبلاً دهیار می‌بودند مشکلات روستاها را بهتر درک می‌کردند گفت: مسئولی به جای رفتن به روستاها اگر خواسته باشد تلفنی موضوعات را پیگیری کند کارها به نتیجه نخواهد رسید.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه اگر شرایط اجازه دهد باید چند نفر از مسئولان ادارات را از دهیاران انتخاب کنیم گفت: تمامی مسؤولان دستگاه‌های اداری موظف به رفع مشکلات روستاییان هستند.

بنیاد مسکن با جدیت بیشتری پیگیر طرح هادی روستاها باشد

وی با بیان اینکه در خصوص تأمین زمین در روستاها برای احداث نهضت ملی مسکن پیگیر بوده‌ایم که اگر این اتفاق نیفتد ساخت و سازهای غیرمجاز شبانه توسعه خواهند یافت افزود: طرح هادی اکثر روستاها تهیه شده و بنیاد مسکن با جدیت بیشتری پیگیر طرح هادی روستاها باشد.

شریعتمداری یکی دیگر از دغدغه اصلی کشاورزان در روستاها را خاموشی چاه موتورهای کشاورزی عنوان کرد و گفت: گرچه سال گذشته کمترین قطعی برق و خاموشی چاه موتورها را در استان داشتیم امیدواریم جهت قطعی برق امسال به کشاورزان اطلاع رسانی درستی انجام گیرد تا آنها بتوانند برنامه ریزی کنند.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه دستورالعملی از سوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان برای شهرستان‌ها ارسال شده که بر اساس آن ساخت و سازها در روستاها اگر قبل از سال ۹۶ باشد و یا در مسیر سیلاب، رودخانه و حریم و همچنین در اراضی ملی، دولتی و موقوفات قرار نداشت باید پاسخ استعلام برای خدمات‌دهی داده شود؛ تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند پاسخ استعلام‌ها را در کمترین زمان ممکن به کشاورزان بدهند ولی روستاییان گلایه‌هایی از بعضی ارگان‌ها دارند که پاسخ مردم را به درستی نمی‌دهند که طبق ضوابط اعلام شده باید مشکل روستاییان حل شود و گرنه خاتمه کار آن کارشناس در شهرستان صادر خواهد شد و اگر ادامه داشته باشد خاتمه کار خود مسؤول اداره را اعلام خواهم کرد.

وی تأکید کرد: اگر اداره‌ای تا دو ماه پاسخ استعلام‌ها را ندهد دستگاه خدمت رسان باید بلافاصله انشعاب را با در نظر گرفتن دستورالعمل شورای حفظ حقوق بیت‌المال وصل کند.

شریعتمداری گفت: به هیچ ساخت و ساز جدیدی در خارج از محدوده مجوز آب، برق و گاز داده نخواهد شد بلکه مطابق با قانون تخریب خواهد شد.

فرماندار کاشمر همچنین با اشاره به اینکه شرکت برق موظف به تأمین روشنایی روستاها است، اظهار کرد: قطعاً تا زمانی که در توان دهیاران باشد با شرکت‌های خدمات رسان مشارکت خواهند داشت اما اگر توان مالی اجازه نداد قرار نیست خدمات به روستاها داده نشود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شبکه انتقال آب در روستاها به دلیل فرسوده بودن هدر رفت آب دارند که انتظار داریم تعویض شبکه آب چند روستا که مشکلاتشان بیشتر است در اولویت قرار گیرد.

مشکلات روستاییان با همکاری دستگاه‌ها قابل رفع است

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه برخی دستگاه‌های خدماتی حاضر به رفع مشکلات روستاییان نیستند گفت: مسئول اداره‌ای که کار مردم را به موقع انجام ندهد خیانت کرده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: با توجه به سرقت‌هایی که از باغات منطقه می‌شود به جد پیگیر تأمین برق باغات شهرستان هستیم که مجوز لازم هم اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز باید از همان ابتدا گرفته شود، افزود: نباید نسبت به این معضل در روستاها بی‌تفاوت بود.