به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام فلاحزاده گفت: اگر در طواف جمعیت زیاد نباشد و مانعی وجود نداشته باشد، باید دور کعبه انجام شود، اما اگر این مسئله امکانپذیر نبود یا زائری معذور و ویلچری بود و او راه نمیدادند، میتواند در نیم طبقه طواف را به جا بیاورد و نماز را در صورت امکان پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) بخواند.
وی افزود: اگر اقامه نماز برای زائر در پشت مقام نیز امکانپذیر نبود، او باید نماز طواف را به سمتی که رو به مقام و خانه خدا است، بخواند، اما در طبقه بالایی (طبقه اول) که حدود ۳۰ سانتیمتر بالاتر از بام کعبه است، به فتوای بسیاری از مراجع تقلید، طواف صحیح نیست، هرچند برخی مراجع آن را صحیح میدانند که هر زائر باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند و روحانیون کاروانها در این زمینه راهنمایی میکنند.
فلاحزاده گفت: طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، کسی که عذر دارد و چارهای ندارد، میتواند طواف خود را در طبقه اول مسجدالحرام انجام دهد، اما باید یک نفر را بنابر احتیاط به عنوان نایب انتخاب کند تا طواف را به نیابت از او اطراف کعبه انجام دهد و نسبت به نماز طواف هم در صورت امکان پایین بیاید و پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) بخواند، و اگر امکان نداشت و نمیتوانست صبر کند، همان بالا رو به مقام و کعبه میتواند نماز طواف را بخواند.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از سؤالاتی که از سوی زائران مطرح میشود، نسبت به محل سعی است، چون در سالهای اخیر محل سعی میان صفا و مروه در چند طبقه ساخته شده است، زائران گاهی سوال میپرسند که آیا سعی میان صفا و مروه در طبقات بالا هم صحیح است.
این کارشناس مسائل شرعی در ادامه بیان کرد: طبق تحقیقی که انجام شده، سعی باید بین صفا و مروه قدیم در طبقه همکف باشد و طبقات بالا محل بین صفا و مروه محسوب نمیشود و اکثر مراجع تقلید از جمله رهبر معظم انقلاب سعی در طبقات بالا را صحیح نمیدانند، اگرچه برخی مراجع صحیح میدانند که هرکس میتواند طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند و روحانیون کاروانها در این زمینه راهنمایی میکنند.
وی در پایان گفت: اگر برای زائر وضعیتی پیش آمد که نتوانست در طبقه همکف سعی را به جا بیاورد، باید صبر کند و در وقت مناسبی این فریضه را به جا بیاورد، ولی اگر امکان نداشت، چون در طبقات بالا بنا بر نظر مراجع سعی صحیح نیست، باید برای سعی در میان صفا و مروه در طبقه همکف نایب بگیرد.