آباده - معاون صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نام آباده به عنوان شهر جهانی منبت باید بر پیشانی فرهنگ و هنر ایران و جهان نقش ببندد.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم جلالی ظهر دوشنبه در حاشیه مراسم تکریم از هنرمندان شهرستان آباده که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار شد بیان کرد: صنایع دستی امری خانواده‌محور بوده و در این مورد هنرمندان این سرزمین با محبت، سلامت و صلابت، فرزندان خود را با این هنر آشنا می‌کنند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی اقتصادی هویت‌بنیان است و کارخانه، کارگاه تولیدی و دانشگاهی که فرد در آن آموزش دیده همه باعث بالندگی این شهر شده و زیر ساخت‌های توسعه صنایع را در استان فارس به ویژه در کشور شکوفا می‌سازد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جهش تولید با مشارکت مردم و مسؤولان، شهر آباده شهر جهانی منبت، همان‌طور که در شمال استان فارس و در پیشانی این استان وجود دارد نامش بر پیشانی فرهنگ و هنر جهان نیز نقش ببندد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این همایش گفت: شهر آباده یکه‌تاز سرود در کشور است و به شهر سرود ایران مشهور است و در این راستا سرود «مادر برام قصه بگو» و سرود «امام رضا» قرار است به ثبت ملی برسد.

محمد ثابت اقلیدی افزود: آئین تکریم از پیشکسوتان و برندگان مهر اصالت ملی و سرو سیمین به مناسبت هفته صنایع دستی برگرفته از هنرمندان منبت‌کار و دیگر صنایع دستی در ایران برپا شده است.

شهردار آباده نیز در ادامه این آئین بیان کرد: هنر بی انتها است و این شهر میزبان هنرمندانی است که در سطح کشور و جهان شهرت داشته و به ویژه حضور در ۱۷ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، ثبت ۲ اثر ملی و کسب نشان بین‌المللی یونسکو را در کارنامه خود دارند.

وی اعطای وام به شاغلین منبت‌کار، اکران بنرهای نوروزی به محوریت صنایع دستی و اعطای ۲۴ مهر اصالت ملی را از جمله فعالیت‌های دبیرخانه آباده شهر جهانی منبت دانست و افزود: جای سالن و موزه و نمایشگاه برای نگهداری و عرضه آثار تولیدی هنرمندان این شهر که مورد توجه کشور و جهان قرار دارند ضروری است.

مهدی شاکر خاطرنشان کرد: احداث دبیرخانه شهر جهانی منبت و میراث فرهنگی نشان افتخاری دیگر برای این شهرستان است چرا که هنر را سر سفره مردم آورده است.

محمد علی جباری رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان آباده نیز در ادامه این آئین گفت: در هفته صنایع دستی رویدادی را جشن گرفته‌ایم که نشان از وجود هنرمندانی دارد که عشق به شهرشان داشته و برای نخستین بار در یک سال گذشته افتخارات بسیاری برای این شهر به ارمغان آورده‌اند و در مناسبت‌های بعدی نیز از پیشکسوتان دیگر تجلیل به عمل می‌آید.

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۵۰ نفر از هنرمندانی که در جشنواره صنایع دستی کشور و استان فارس صاحب مقام‌های برتر شده‌اند طی مراسمی با اهدا لوح تقدیر تجلیل شد.