قزوین- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قزوین گفت: استان قزوین جز ۶ استان کشور با تنش آبی بوده و منابع آب ما با افت زیادی روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، داراب بیرانوندی در نشست خبری مدیران صنعت آب و برق استان قزوین که صبح سه‌شنبه در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: هفته صرفه‌جویی در مصرف آب همیشه هفته اول تیرماه بوده است اما امسال به علت تقارن این هفته با ایام انتخابات این هفته را زودتر برپا خواهیم کرد و امیدواریم که شهروندان و مدیران در این زمینه همراه ما باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با بیان اینکه شعار محوری این هفته «آب محور امنیت و ضامن توسعه» است عنوان کرد: سازمان ملل ۴ محور برای امنیت آب در نظر می‌گیرد که تأمین آب برای نیاز انسانی، تأمین آب برای امنیت تمدن‌ها، تأمین آب برای محیط‌زیست و تأمین آب برای مصارف صنعت کشاورزی از جمله آن است.

وی ادامه داد: کشور ما شرایط از لحاظ بارندگی و تبخیر به‌گونه‌ای است که ما را در دسته کشورهای کم آب قرار می‌دهد و به همین علت هم امنیت آب اهمیت دوچندان دارد؛ در سال‌های گذشته به موضوع آب و برق به صورتی که توسعه متوازنی وجود داشته باشد دقت نشده و صنایع آب‌بر در جایی که آب نیست ایجاد شده بود و محور توسعه موضوعی جز آب بوده است.

بیرانوندی یادآور شد: آمایش آب در سال‌های اخیر توسط وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته شده است و اگر توسعه‌ای وجود دارد باید سازگاری باکم آبی جز برنامه‌های جدی باشد از این‌رو در دهه اخیر سرمایه‌گذاری روی پساب و بازچرخانی آب در صنعت که پتانسیل خوبی برای رفع مشکلات دارد در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول مطرح کرد: در سال گذشته با کمک دولت ۱۹۶ کیلومتر طرح اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه در سطح شهر و روستا استان قزوین داشته ایم و ۵۹ کیلومتر از این مقدار صرف بازسازی‌شده است چرا که بازسازی بخش قابل‌توجهی از نیاز در بخش تأمین زیرساخت‌ها است.

حفر ۱۵۰ حلقه چاه آب در قزوین

وی با بیان این موضوع که مهم‌ترین منابع آب ما آب‌های زیرزمینی است گفت: تلاش شده برای تأمین آب شرب استان در شهرستان‌ها و روستاها از ظرفیت سد طالقان و بالاخالو استفاده شود؛ بااین‌حال امسال ۲۸ حلقه چاه نیز برای رفع نیاز به آب در استان حفر شده است و در ۵ سال گذشته ۱۵۰ حلقه چاه در استان به این منظور حفر شده است.

بیرانوندی بیان کرد: استان قزوین جز ۶ استان کشور است که با تنش آبی مواجه است و منابع آب ما با افت زیادی روبه‌رو است، یکی از مشکلات قابل توجه پیش روی ما نیز مدیریت مصرف آب است و افزایش ۲ درصدی مصرف آب در سال جاری نسبت به سال گذشته باید گفت بحران از نگاه ما جدی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین افزود: مسئله تنش آبی را هرساله پیگیری می‌کنیم، امسال پاییز بدی از لحاظ بارش داشته‌ایم و از این رو جلسات زیادی برای حل مشکل داشته‌ایم و در این محور تا چند روز گذشته در ۹ شهر که فکر می‌کردیم با تنش مواجهیم کارهای خوبی انجام شده از جمله اینکه ۵۶۰ لیتر در ثانیه آب بر منابع ما اضافه شد و در سطح روستا ۲۴ حلقه چاه تجهیز شد با این اوصاف به علت کاهش سفره‌های آب زیرزمینی ۱۳ درصد سالانه منابع از دست می‌دهیم.

بیرانوندی در خاتمه خاطرنشان کرد: تنظیم آب‌های سطحی با توجه به این موضوع که هزینه‌های کمتر و روش‌های راحت ترس دارد از جمله برنامه‌های پیش روی ما است و تلاش می‌کنیم که بتوانیم مشکلات را با این رویکرد حل کنیم و امسال نیز از تیر و مرداد که اوج تنش آبی است بگذریم.