گرمای هوا در جریان مراسم حج امسال، دردسرساز شده و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که امکانات فراهم شده توسط مقامات عربستان برای خنک کردن زائران کافی نبوده است.

خبرگزاری مهر، گروه مجله: هفته آخر خرداد ماه در حالی سپری شد که مناظرات برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و هر کاندیدا با بیان برنامه‌ها و نظراتش به دنبال جذب آرای خاموش است؛ اما این هفته علاوه بر اخبار انتخابات، اتفاقات ریز و درشت دیگری افتادند که شما در این گزارش شما می‌توانید آنها را مرور کنید.

‏‬جولان آتش بار دیگر در گیلان

در حالی که هنوز خاطره آتش‌سوزی روستای امام‌زاده ابراهیم در استان گیلان تازه است، این بار شعله‌های آتش بیمارستان قائم رشت را در بر گرفت. حادثه‌ای دلخراش که نه تنها باعث مرگ و مصدومیت بیماران شد، بلکه نگرانی‌های بسیاری را در بین مردم و مسئولان برانگیخت. بامداد روز ۲۹ خرداد، بیمارستان قائم رشت دچار آتش‌سوزی هولناکی شد که حدود ساعت یک و نیم بامداد آغاز شده بود. در نهایت این آتش‌سوزی با تلاش سه ساعته آتش‌نشانان به‌طور کامل مهار شد.

در این حادثه تلخ، ابتدا هشت نفر از بیمارانی که بدحال و در بخش ICU بستری بودند، جان خود را از دست دادند. با تلاش‌های فراوان، ۱۵ مصدوم آتش‌سوزی به مراکز درمانی دیگر منتقل شدند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که تعداد فوتی‌های این حادثه به ۹ نفر افزایش یافته است. بعد از آن استاندار گیلان گزارش داد که ۱۴۲ بیمار از بیمارستان قائم به دیگر مراکز درمانی منتقل شدند. در این بین شایعاتی مبنی بر فوت ۳۳ نفر از بیماران بخش مراقبت‌های ویژه در هنگام انتقال مطرح شد که تأیید نشد.

رئیس قوه قضائیه به سرعت دستور بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی را صادر کرد و شناسایی خاطیان و مقصران احتمالی در دستور کار قرار گرفت. مخبر سرپرست ریاست جمهوری و احمد وحیدی وزیر کشور نیز بر پیگیری‌های استاندار گیلان در خصوص علت و روند حریق تاکید کردند.

دستگاه قضائی از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی به این ماجرا ورود کرد. نماینده ویژه سرپرست ریاست جمهوری اعلام کرد که زوایای مختلف آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گرفته و گزارش‌های متعددی ارائه شده است. طولی نکشید که در پی این حادثه، مدیر بیمارستان قائم رشت برکنار شد و تعدادی از مدیران متخلف نیز عزل شدند. علاوه بر این پنج نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده‌اند.

این حادثه دلخراش بر اهمیت توجه به استانداردهای ایمنی در مراکز درمانی تأکید دارد. بررسی دقیق علل وقوع آتش‌سوزی و شناسایی مقصران می‌تواند به پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده کمک کند. امید است که مسئولان با اتخاذ اقدامات لازم، از تکرار چنین وقایع ناگوار جلوگیری کنند.

زائران، زیر تیغ گرما

گرمای هوا در جریان مراسم حج امسال، دردسرساز شده است؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر گزارش داد که تاکنون ۱۱ زائر ایرانی در شهرهای مکه و مدینه جان خود را از دست داده‌اند و ۲۶ زائر دیگر در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند. با وجود نگرانی‌ها برای دمای هوای بسیار بالا که به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، حال عمومی حجاج ایرانی خوب گزارش شده است. معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کرد که عملیات رمی جمرات با موفقیت در حال انجام است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که امکانات فراهم شده توسط مقامات عربستان برای خنک کردن زائران کافی نبوده و بسیاری از زائران کشورهای مختلف به دلیل گرمازدگی در دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد جان باخته‌اند. اگرچه هنوز مقامات عربستان سعودی آمار رسمی از میزان فوتی‌های حج امسال منتشر نکرده‌اند، اما با توجه به اخبار غیررسمی به نظر می‌رسد بیش از ۵۰۰ زائر جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود تدابیر امنیتی و بهداشتی، حوادثی همچون فوت حجاج به دلیل گرمازدگی و مشکلات پزشکی، نشان‌دهنده نیاز به بهبود امکانات و افزایش توجه به سلامت زائران است. بی‌تفاوتی مقامات کشور میزبان در مدیریت حج، سالانه جان تعدادی از حاجیان را می‌گیرد و این موضوع نیازمند توجه جدی‌تر و اقدامات پیشگیرانه مناسب است.

اما در کنار اخبار حج، باید یادآوری کنیم دوشنبه هفته‌ای که گذشت عید قربان بود؛ یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان که چه در حج، چه برای روز عرفه در زیارت عتبات عالیات و چه حتی در خانه اعمال خود را دارد. از این رو در روز عرفه در کربلای معلی نیز، نماز با حضور جمع کثیری از عاشقان حسینی در حرم‌های مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و همچنین بین‌الحرمین اقامه شد. این مراسم در خیابان‌های مسکو نیز با حضور هزاران نفر برگزار شد.

سخت‌ترین کار در دنیا؛ کار در معدن است / ‏‬ معدن‌چی‌ها جانشان کف دستشان است

معروف است که سخت‌ترین شغل دنیا، کار در معدن است. این گفته بارها و بارها در حوادث مختلف به اثبات رسیده است. تنها چند ماه از حادثه دلخراش ریزش معدن «طزره در دامغان»، که در ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ رخ داد و منجر به مرگ ۶ معدنچی شد، می‌گذرد که بار دیگر ایران شاهد حادثه‌ای مشابه بود. این بار در «شازند، استان مرکزی»، معدنچیان خود را در زیر آوار از دست دادیم.

حادثه ریزش معدن در شازند، استان مرکزی، موجی از نگرانی و اضطراب را در دل‌ها ایجاد کرد. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام این خبر گفت که ۱۴ تیم امدادی از استان مرکزی و ۳ استان معین به منطقه حادثه‌دیده اعزام شده‌اند و این تیم‌ها در حال جست‌وجوی مفقودین احتمالی هستند. استاندار مرکزی با نگرانی اعلام کرد که حجم ریزش کوه در معدن شازند بسیار زیاد بوده و تعدادی از عوامل اجرایی را داخل معدن گرفتار کرده است.

در پی وقوع این حادثه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شازند اعلام کرد که صاحب معدن شازند با دستور قضائی بازداشت شده است. این اقدام برای بررسی دقیق علل وقوع حادثه و شناسایی مسئولیت‌های مرتبط انجام شده است.

بلافاصله نجات جان این افراد اولویت اصلی قرار گرفت. به همین منظور، ۷ تیم واکنش سریع، یک تیم کوهستان و ۶ تیم سگ‌های جست‌وجو در منطقه حضور پیدا کردند؛ تا اینکه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی با تأثر خبر داد که جسد یکی از چهار نفر محبوس شده در معدن شازند پیش پیدا شده است. همچنین، هویت دو نفر از کارگرانی که در جریان این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند، مشخص شد؛ این دو جان‌باخته راننده کامیون و راننده بیل مکانیکی بودند.

حادثه ریزش معدن شازند برای چندمین بار بر خطرات و چالش‌های طاقت‌فرسای کار معدنچیان تأکید می‌کند و با سوگ تلخ کارگران، ضرورت اقدامات جدی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه را یادآوری می‌کند. روشن است که معدنچیان هر روزه با خطراتی جدی و ملموس مواجه هستند و باید تمام تلاش‌ها برای حفظ جان آن‌ها صورت گیرد.

تا ایمن سازی در چادرها بمانید!

صبح روز سه‌شنبه، شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی لرزشی شدید را تجربه کرد. زلزله‌ای با قدرت ۵ ریشتر و در عمق ۶ کیلومتری زمین، این منطقه را لرزاند. این زلزله خسارات گسترده‌ای به همراه داشت و تأثیرات قابل‌توجهی بر زندگی مردم این شهرستان گذاشت. زلزله ۵ ریشتری در کاشمر باعث خسارت به نمای برخی ساختمان‌ها و منازل شد.

با گذشت زمان و انجام بررسی‌های بیشتر مشخص شد در اثر زلزله پنج ریشتری روز سه‌شنبه، چهار نفر فوت کرده‌اند و ۱۱۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. از این تعداد، ۱۵ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند و سه نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. وضعیت این افراد نسبتاً پایدارتر شده است، که نشان‌دهنده بهبود شرایط آنها است.

جمعیت شهرستان کاشمر ۱۶۳ هزار نفر است که ۱۱۵ هزار نفر در شهرهای کاشمر و «فرگ قلعه» و بقیه در ۲۵ روستای این شهرستان سکونت دارند. این زلزله به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرده است که بیشتر این واحدها در روستاهای اطراف قرار دارند. خانه‌های این روستاها یا به کلی تخریب شده‌اند یا دچار خسارات جدی شده‌اند.

به دنبال این حادثه توصیه شد مردم تا ایمن‌سازی کامل مکان‌های آسیب‌دیده، در چادرها اسکان یابند. همچنین نیروهای امدادی به سرعت به مناطق مذکور اعزام شدند. تجهیزات لازم برای اسکان موقت و درمان مصدومین فراهم شده و تلاش‌ها برای بازسازی و ایمن‌سازی مناطق ادامه دارد.

اهواز، امیدیه و آبادان گرم‌ترین شهرهای جهان!

خبرهای هواشناسی حاکی از آن است که در روزهای آینده، منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران، با افزایش چشمگیر دمای هوا روبرو خواهد شد. گفته می‌شود دلیل اول افزایش دما نزدیک شدن به تابستان و شروع فصل گرما است، دلیل دوم نیز جدایی توده‌های هوای خنک! پیش‌بینی می‌شود که این موج افزایش دما، تأثیر قابل توجهی در سراسر کشور داشته باشد.

در حال حاضر، استان‌های نوار جنوبی کشور با هوایی بسیار گرم و دماهای بین ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد در جنوب غرب کشور و استان‌های خوزستان و ایلام روبرو هستند. این افزایش دما نه تنها در مناطق جنوبی بلکه در استان‌های سردسیر نیمه‌غربی و نوار شمالی نیز حس می‌شود و در این مناطق دماهای بالای ۳۲ درجه سانتیگراد ثبت می‌شود.

به دلیل پیش‌بینی دماهای بیش از ۴۹ و ۵۰ درجه سانتیگراد، اداره کل هواشناسی استان خوزستان از روز چهارشنبه تا روز یکشنبه هفته آینده هشدار سطح قرمز را صادر کرده است. این شرایط باعث ایجاد خطرات جدی نظیر گرمازدگی و تأثیرات منفی اشعه UV می‌شود که سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی منابع خبری می‌گویند اهواز، امیدیه و آبادان به عنوان گرم‌ترین شهرهای جهان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۵۰ درجه سانتیگراد به فهرست جهانی گرم‌ترین شهرها افزوده شده‌اند، که این موضوع نشان‌دهنده شدت و جدیت افزایش دما در این مناطق است.

در این شرایط، توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با گرمازدگی را جدی بگیرید و اطلاعات هواشناسی را با دقت پیگیری کنید.

وی‌ای‌آر به لیگ حذفی رسید

هفته آخر خرداد ماه، با صعود «نوشاد عالمیان» به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، به خوبی آغاز شد. او از طریق رتبه‌بندی جهانی تنیس روی میز، جزو ۱۳ بازیکنی بود که حق حضور در این رویداد بین‌المللی را به دست آورد. اما بعد از این خبر شیرین، حادثه تلخی از ارتفاعات کشور به گوش رسید. حادثه‌ای تلخ از قله آرارات در ترکیه که پس از صعود به قله، دچار حادثه شدند و در پی آن «اکبر خلیلی»، یکی از کوه‌نوردان ایران، جان خود را از دست داد.

اما در دنیای فوتبال و در اخبار لیگ، خبر داغ مربوط به قراردادهای جدید و فسخ‌های پر سر و صدا است. در هفته‌ای که گذشت باشگاه پرسپولیس موفق به تمدید قرارداد با چهار بازیکن کلیدی خود، «مهدی ترابی»، «مرتضی پورعلی‌گنجی»، «دانیال اسماعیلی‌فر» و «سروش رفیعی» شد.

اما «علیرضا بیرانوند» دروازه بان پرسپولیس قرارداد خود را به دلیل پرداخت نشدن مطالبات دو فصل گذشته‌اش فسخ کرد. این اتفاق منجر به شکایت پرسپولیس از او شد. «هومن هدایتی» وکیل باشگاه گفته است که بیرانوند تمام مطالبات خود را کامل دریافت کرده و حق فسخ قراردادش را ندارد و تصمیم نهایی درباره این ماجرا به عهده کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال است.

آنچه از پرونده فوتبال ایران باقی مانده بود تکلیف جام حذفی بود؛ اما نکته قابل توجه درباره رقابت نهایی برای تعیین قهرمان این جام این بود که فدراسیون فوتبال ایران با هماهنگی با فیفا تصمیم گرفت فینال را در ورزشگاه آزادی و با کمک داوری ویدئویی (VAR) برگزار کند. شاید این تصمیم بعد از آن گرفته شد که در بازی نهایی لیگ برتر آنجا که قرار بود قهرمان لیگ مشخص شود، صحنه رسیدن به گل تیم پرسپولیس مشکوک به آفساید بود و حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت. با همه اینها حضور VAR به ارتقای کیفیت داوری مسابقات فوتبال در ایران کمک می‌کند.

سپاهان هم در نهایت در ورزشگاه آزادی ۲ بر صفر مقابل مس رفسنجان پیروز شد و جام حذفی فوتبال ایران را بالای سر برد.

تیم ملی والیبال ایران برای اولین بار در لیگ ملت‌ها موفق به پیروزی مقابل تیم ملی آمریکا شد. این پیروزی، با توجه به شکست‌های پی در پی برای ورزش والیبال ایران، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.