شهرکرد-رییس ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری گفت: انتخابات نقش‌آفرینی سیاسی مردم در فضای دموکراسی است و تنها جنبه سیاسی ندارد و به جهت اقتصادی و فرهنگی هم شاخص‌هایی دارد.

مجتبی نوروزی در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از زمانی که دموکراسی پا به عرصه زندگی سیاسی بشر گذاشت، انتخابات مهم‌ترین رکن دموکراسی شد.

وی تصریح کرد: انتخابات نقش‌آفرینی سیاسی مردم در فضای دموکراسی است، اما دموکراسی فقط جنبه سیاسی ندارد و به جهت اقتصادی و فرهنگی هم شاخص‌هایی دارد، لیکن رکن اول و عامل بوجودآورنده نظام‌های دموکراتیک انتخابات است.

مسئول ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در نظام اندیشه غرب، مشارکت سیاسی مردم و به‌ویژه انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل مشروعیت بخشیدن به نظام‌های سیاسی است.

نوروزی عنوان داشت: در نظام‌های سیاسی غربی علاوه بر مشروعیت بخشی به نظام‌های سیاسی، انتخابات‌ها عامل تقویت جایگاه و پرستیز بین‌المللی کشورها است، در روابط بین‌الملل موضوع و جایگاه پرستیژ بین‌المللی برای تحصیل منافع اهمیت بالایی دارد.

وی بیان داشت: در ادبیات منافع ملی چهار منفعت ملی تعریف شده که شامل منافع اقتصادی، منافع ایدئولوژیک، منافع دفاعی و امنیتی و منافع معطوف به نظم جهانی هستند.

مسئول ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری افزود: کشوری می‌تواند این منافع را به‌خوبی تحثیل و نقد کند که از پشتوانه دموراتیک خوبی برخوردار باشد.

نوروزی اضافه کرد: امروز در جهان مشارکت سیاسی هم عامل مشروعیت‌بخشی، هم عامل ایجاد پرستیژ بین‌المللی و هم عامل به وجودآورنده و تحصیل منافع ملی است.

وی عنوان داشت: منافع ملی از قرن ۱۸ و ۱۹ به بعد که موضوع استعمار به‌صورت جدی در ادبیات قدرت وارد شد، در خارج از مرزها تعریف می‌شود، لذا عاملی که می‌تواند این منافع را در خارج و محیط پیرامونی هر کشور تضمین کند مشارکت سیاسی مردم و حضور در انتخابات است.

نوروزی بالاترین ترازهای مشارکت سیاسی در جهان را متعلق به کشور هندوستان دانست و بیان داشت: در این کشور ۶۰۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت می‌کنند و هند با این آمار تحصیل منافع کرده و پرستیژ بین‌المللی کسب می‌کند.

مسئول ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری انتخابات و مشارکت سیاسی را عامل تقویت مؤلفه‌های امنیتی کشور عنوان و تاکید کرد: در ادبیات امنیتی مهم‌ترین رکن امنیت پشتوانه سیاسی نظام حاکم است، هر نظام سیاسی که ادبیات مردمی بیشتری داشته باشد، از ضریب امنیت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: در ادبیات نظام سلطه چه در استعمار قدیم و چه در استعمار نو و فرا نو، آنچه مهم است و می‌تواند یک کشور را مستعمره کند، عدم پشتیبانی مردم از نظام سیاسی است، که انتخابات مظهر این پشتیبانی است.

نوروزی اضافه کرد: عامل دفع‌کننده و از بین‌برنده تهدیدهای دشمن برای همه نظام‌های سیاسی انتخابات و مشارکت سیاسی است که در سپهر سیاسی نظام‌های مختلف حکم‌رانی در نظام بین‌الملل است.

انتخابات در ایران متفاوت‌تر از انتخابات‌های غرب است

مسئول ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری بیان داشت: همه موارد عنوان شده برای ایران هم با ضریب بیشتر وجود دارد، در نظام سیاسی کشور ایران دو کلیدواژه اساسی جمهور و اسلام هست، بنابراین انتخابات در کشور ما متفاوت‌تر از انتخابات‌های غرب است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران در کنار اهمیت انتخابات که مشترک با سایر کشورها وجود دارد، نظام سیاسی معنامحور اسلام نیز جریان دارد، اسلام در نظام سیاسی ما محتوا است و بر اساس همین دین است که مردم باید در صحنه باشند و محل مشورت حاکمان قرار گیرند.

نوروزی افزود: مردم در ادبیات اسلامی هم رکن هستند، در ادبیات دینی ما حضور و مشارکت مردم به مثابه حق و تکلیف است که باید استیفا شود، بنابراین در سپهر سیاست در ایران انتخابات هم جنبه جمهوریت دارد و هم جنبه اسلامیتی و از همین‌رو ضریب اهمیت آن بالا می‌رود.

مسئول ستاد محمدباقر قالیباف در چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: به تعبیر امام خمینی (ره) یک رأی می‌تواند آخرت هر فرد را دگرگون سازد، به این ترتیب انتخابات در نظام سیاسی ایران یک وجه معنایی دارد.