رشت – مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه استفاده از نقاط قوت حوزه آبزی پروری استان ها در دستور کار است، گفت: توسعه سریع و کوتاه مدت در صنعت شیلات نیازمند تعامل و همکاری بین استانی است.

کوروش خلیلی در گفت گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری نخستین اجلاسیه منطقه یک آبزی پروری سازمان شیلات ایران در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: این اجلاسیه با حضور استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، غربی، زنجان و کردستان در نمایشگاه توانمندی‌های دام و طیور و آبزیان تبریز برگزار شد.

مدیرکل شیلات گیلان به تشریح مشکلات و چالش‌های حوزه آبزی پروری پرداخت و بیان کرد: برخی چالش‌ها نظیر تسهیل در پاسخ استعلامات و حرایم در توسعه آبزی پروری طی سال گذشته مورد پیگیری جدی بین آستانه و سازمان مرکزی قرار گرفت و پاره‌ای از آن حل شد.

خلیلی با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی استان‌های کشور بیان کرد: گیلان در همه حوزه‌ها به جز تأمین بچه ماهی سردآبی دارای رتبه‌های برتر کشور است.

وی از صادرات افزون بر ۲۲ هزار تن خوراک آبزیان به کشورهای خارجی خبر داد و افزود: صادرات تولیدات شیلاتی در گیلان می‌تواند نقش محوری در ارزآوری داشته باشد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت‌های استان‌های هم منطقه مورد توجه است، گفت: انسجام بخشی و تعامل بین استانی در حوزه شیلات و آبزی پروری منجر به توسعه سریع‌تر شیلات در اقتصاد دریامحور استان می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه ایجاد توازن منطقی و استفاده از ظرفیت بین استان‌ها در برنامه کوتاه مدت توسعه حوزه آبزی پروری در راهگشا و اجرایی است، اضافه کرد: توسعه و رشد در صنعت شیلات نیازمند تعامل بین استانی است.

وی با اشاره به ضعف گیلان در تأمین بچه ماهی برای افزایش تولید ماهیان سردآبی افزود: برای ساخت یک سایت ایجادی برای تولید بچه ماهی سردآبی حداقل سه سال زمان لازم است برای حذف وقفه در تولید و رسیدن به رشد باید تعامل و هم افزایی با استان‌های شیلات همجوار که مزیت‌های نسبی در کاستی‌های تأمین نهاده‌های اولیه دارند برقرار شود.