بوشهر- بخشدار شبانکاره گفت: صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف نقش مهمی در کاهش پرونده‌های کیفری و حل و فصل‌های قضائی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حسینی صبح سه شنبه در نشست هم اندیشی و تقدیر از صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف بخش‌های شبانکاره، آب‌پخش و سعدآباد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران وفادار انقلاب اسلامی، هفته قوه قضائیه را به مجموعه متعهد این قوه، رئیس کل دادگستری استان، قضات، کارکنان خدوم اداری و اعضای شوراهای حل اختلاف و صلح یاران اظهار داشت: نامگذاری یکم تا هفتم تیر به نام هفته قوه قضائیه، فرصتی مغتنم برای تکریم خادمان و تلاش گران خدوم و متعهد عرصه قضا و عدالت گستری و پاسداشت یاد و خاطره شهیدان والا مقام این عرصه و نیز تبیین اهمیت و جایگاه خطیر دستگاه قضائی در جامعه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مفاهیم دینی و اسلامی آیات بسیاری درباره اصلاح ذات البین روایت شده است، بیان کرد: تأکید بر مسئله صلح و سازش در روایات مختلف نشانگر اهمیت و فضیلت آن در پیشگاه خداوند بوده به طوری که حتی عنوان شده سازش دادن دو نفر مؤمن و پایان دادن به تخاصم آنان صدقه‌ای ارزشمند است.

بخشدار شبانکاره با اشاره به نقش برجسته معتمدین در حل مشکلات و اختلافات بین مردم بیان داشت: کشور ما غالباً و در اکثر مناطق دارای یک بافتی قومی و قبیله‌ای است که از گذشته تاکنون بزرگان و معتمدان، نقش مهمی در زندگی مردم به خصوص برای حل مشکلات و اختلافات، ایجاد وحدت و اخوت و ارتباطات بین اقوام و طوایف و امورات دیگری از جمله ازدواج و مراودات مردمی داشته‌اند.

وی با تاکید بر سیر صعودی صلح و سازش در پرونده‌های قضائی در صورت استفاده از توانایی صلح یاران بیان داشت: استفاده از ظرفیت صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف نقش مهمی در کاهش پرونده‌های کیفری و حل و فصل‌های قضائی دارند.

وی گفت: یکی از مهمترین نقش‌های «صلح یاران» رفع اختلافات بین شاکی و متشاکی با وساطت و پادرمیانی همراه با رضایت طرفین است که این امر موجب کاهش پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها و دادگستری‌ها برای صدور حکم می‌شود. بدین ترتیب وجود صلح یاران در کنار شورای حل اختلاف در صلح و سازش بسیار اثربخش خواهد بود.

وی گفت: بدین ترتیب صلح یاران و شورای حل اختلاف، می‌توانند بازوان توانمندی برای دستگاه قضائی کشور باشند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح یادبود از صلح یاران بخش‌های یاد شده تقدیر به عمل آمد.