معاون اول قوه قضاییه گفت: قضات و کارکنان دستگاه قضا با تلاش و علم خود، این قوانین را در جامعه جاری می‌کنند و لازم است برون داد این تلاش‌ها در اجتماع ملموس و مشخص باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به منظور گرامیداشت هفته قوه قضائیه، مراسمی با حضور قضات و کارکنان دادگستری استان اصفهان و شورای حل اختلاف، جمعی از مدیران و کارکنان سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان و حضور برخط قضات و کارکنان حوزه‌های قضائی استان در دادگستری کل استان اصفهان برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه قضائیه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و ادای احترام به شهدا به ویژه شهدای دستگاه قضائی و شهدای خدمت و در رأس آنان شهدای والامقام آیت‌الله شهید بهشتی (ره) و آیت‌الله شهید رئیسی بر لزوم شناخت ابعاد مختلف شخصیت این شهدای والامقام و پیروی از راه و تلاش برای دستیابی به آرمان‌های ایشان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی در خصوص پیروی از آرمان‌های این شهدای والامقام گفت: همه باید در خلوت‌هایمان با خود مرور کنیم که آیا همگام این شهدا بوده‌ایم و آن‌ها چگونه می‌اندیشیدند و برنامه‌های خود برای رسیدن به آرمان‌ها را چگونه تنظیم می‌کردند و چگونه عمل می‌کردند؟

وی افزود: شناخت ما نسبت به شهید بهشتی (ره) بر اساس عملکرد و آثار، توصیه‌ها و جلسات درسی است که از ایشان به جا مانده است که از آن جمله می‌توان به کتاب «شناخت» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی ادامه داد: در تدریس این کتاب ایشان مباحثی در خصوص عقل و عشق دارند که این جمله از این شهید بزرگوار به یادگار مانده: «جوانان! بیایید عاشق شوید»

وی افزود شهید بهشتی با آن عظمت که هم فقیه هم فیلسوف هم کلامی بود و هم شناخت اجتماعی بسیار قوی داشت و به نوعی می‌توان گفت جامعه شناس و روانشناس بود جوانان را به عشق دعوت کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی ادامه داد: شهید بهشتی (ره) بیان کرده بودند: «عقل همیشه محاسبه‌گر است، سود و زیان را می‌بیند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد، پس لغزنده است و نمی‌توان به طور مطلق به آن اعتماد کرد، نمی‌گوییم که عقل را کنار بگذاریم، اما آنچه محاسبات دنیوی را کنار می‌گذارد عشق است و عشق است که محور همه چیز را خدا قرار می‌دهد نه انسان» و عاشق شدن یعنی خستگی ناپذیری، عزت و اکرام مردم، تلاش و کوشش، احترام به خلق و می‌بینیم که شهید رئیسی هم این چنین بود.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی نیز خستگی ناپذیر بود و خدا را در کارهای خود مدنظر داشت و همچون شهید بهشتی (ره) به خاطر خدا همه چیز را با مظلومیت تحمل می‌کرد و به همین خاطر بود که امام خمینی (ره) شهید بهشتی را و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) شهید رئیسی را مظلوم خواندند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امروز همه باید در صحنه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی اقتصادی و به ویژه حوزه قضائی برای تلاش و خدمت به مردم، سر از پا نشناسیم و آنچه که انجام می‌دهیم بر اساس اندیشه‌های شهید بهشتی و برای خدا باشد چرا که قضاوت و داوری با این اندیشه و با در نظر گرفتن خدا به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه ضمن تفاوت در مبنای عدالت بین نگاه اسلامی و مادی گفت: عدالت از نگاه و دیدگاه اسلامی از عدالت در تکوین و سپس تشریع شروع می‌شود و قوانین را در چارچوب نظام تکوین و تشریع شکل می‌دهد و با این نگاه قوانین را جاری و ساری می‌گرداند. لکن نظام مادی قوانین خود را در چارچوب نظام تکوین و تشریع شکل نمی‌دهد، لذا قضات محترم می‌باید با در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی، در پرونده‌های قضائی انشا رأی نموده و از اسناد به قوانین دیگر کشورها به لحاظ تفاوت مبنا پرهیز نمایند.

معاون اول قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: قضات و کارکنان دستگاه قضا با تلاش و علم خود، این قوانین را در جامعه جاری می‌کنند و لازم است برون داد این تلاش‌ها در اجتماع ملموس و مشخص باشد.

وی افزود: اگر نتایج این حجم از فعالیت گسترده، عدالت باشد، رضایت‌مندی مردم را در پی خواهد داشت، چنانچه رضایتمندی مردم در متن این فعالیت دیده نشود، فعالیت‌ها بی‌ثمر خواهد بود.