به گزارش خبرنگار مهر، ایرج نعیمانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره خوشنویسی غدیر که در فرهنگسرای بانو و به همت حوزه هنری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: نوشتن در حضور جمع، کار بسیار سختی است و اکثر کسانی که در حضور و جمع مینویسند برخی اوقات تا ۵۰ درصد افت توانایی دارند و به همین جهت آنچه از این نوع جمع بربیاید قطعاً با اثر اصلی یک هنرمند که در خلوت خود فرق میکند و به این جهت باید گفت آثار تولید شده در این بخش بسیار قابلتقدیر است و بعضی از کارها فوق العاده است که توانایی هنرمندان این بوم را نشان میدهد.
استاد و مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد: قزوین اصطلاحاً به پایتخت خوشنویسی ایران شهرت دارد و اگر طالقان هم جز قزوین حساب شود تقریباً باید گفت حرف اول خوشنویسی در کشور را شاید در اکثر دورههای تاریخی زده است.
وی ادامه داد: با توجه به سابقه خوشنویسی قزوین انتظار خلق آثار فاخر خوشنویسی بدیهی است اما برگزاری مراسم اینچنینی جزو امور ضروری است.
این استاد خوشنویسی بیان کرد: اگر جشنوارههای خوشنویسی تکرار نشود بهیقین این استعدادها کور خواهد شد و تمام هنرمندان این عرصه خانهنشین خواهند شد.
وی مطرح کرد: هنر اگر جلوه گری نداشته باشد نمیتواند خود را نشان دهد و باید در معرض دید دیگران و در برابر قضاوت قرار بگیرد چنانچه نقدهای منفی و مثبت، تجزیهوتحلیل اثر سبب رشد و تعالی هنرمند خواهد بود و این رونمایی در این جشنوارهها جزو ضروریترین امور است که باید به آن پرداخته شود.
این خوشنویس تشریح کرد: مناسبتهای ملی و مذهبی مختلف فرصت خوبی است تا ما بتوانیم هنرمندان را در کنار هم جمع و تشویق کنیم و این افراد بتوانند در کنار هم رشد کافی را داشته باشند که اگر چنین نباشد زمینه رشد فراهم نخواهد شد.
وی گفت: قزوین یکی از محورهای اصلی خوشنویسی ایران است و علاوه بر آنکه جشنواره دوسالانه خوشنویسی جهان اینجا برگزار میشود، هنرمندان بزرگی از گذشته در این سرزمین حضور داشتند و هنرمندان معاصر نیز در گسترش این هنر در استان قزوین مؤثر هستند.
نعیمانی در پایان گفت: از قزوین توقع داریم که جایگاهش را حفظ کند و اگر نتواند این جایگاه را پاس بدارد ممکن است شهرها و استانهای دیگر در این رقابت هنرمندانه نام هنر خوشنویسی را از آن خود کنند.