ساری- محرم تجلی ناب‌ترین آئین‌های عاشورایی بوده که ریشه در جان مردمان دیار علوی دارد و تا همیشه در تاریخ پابرجا است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: دوباره علم و بیرق وکوچه‌هایی که هر روز سیاه پوش می‌شود تا همه زیر خیمه تو پناه بگیرند. حال و هوای شهر هم آرام آرام تغییر رنگ می‌دهد از شور سیاسی به محرم می‌رسد و نوای سنج و طبل و زنجیر شنیده می‌شود. «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».

دوباره صدای زنگ کاروانیان عاشورا به گوش می‌رسد. ما ایستاده‌ایم و تاریخ ما را به عمق واقعه عاشورا می‌برد. همه چیز از آن عصر پربلا شروع شد که آفتاب بر بلندای تل زینبیه رسیده بود و این زینب بود که روایت می‌کرد چیزی جز زیبایی ندیدم. او در این قربانگاه ۷۲ قربانی داد تا به ما بگوید ایستادیم تا از نفس نیفتید.

آئین‌های عاشورایی در مازندران ریشه در تاریخ دارد و رسم و رسوم مردمان این دیار از فرهنگی نشأت گرفته که ریشه در خون دارد، خون سرخی که از کربلا در رگ‌های تاریخ جریان یافت و با خون جوانان وطن در امتداد ظهور جاری است.

آیین‌هایی از جنس علم بندان، تشت گذاری، علم گردانی و جوشی خوانی و غیره. این سنت‌های ناب عاشورایی نسل به نسل و سینه به سینه در گذر زمان تکرار و به دوره کنونی رسیده است و نمی‌توان از نقش پیرغلامان در حفظ و پاسداشت این ارزش‌ها به آسانی گذشت.

این سنت‌های ناب عاشورایی نسل به نسل و سینه به سینه در گذر زمان تکرار و به دوره کنونی رسیده است عقیل قلندری پیرغلامی از شهرستان قائمشهر که خادمی دوستداران امام حسین را مدال افتخاری برای خود می‌داند، می‌گوید: هرچه داریم به برکت امام حسین و سفره‌های عاشورایی است.

حاج عقیل با اشاره به اینکه به همراه بچه‌های هیأت علم و بیرق عزا را در مسجد محل برپا می‌کند، ادامه می‌دهد: عشق حسین (ع) سرمایه اول و آخر ما است و چیزی جز این نداریم.

وی به کارکرد اجتماعی هیئات مذهبی اشاره و اضافه می‌کند: در دوران کرونا هیأتها به میدان آمدند و به هر قشری که نیاز داشت اعم از آسیب دیدگان کرونا و محرومان خدمت کردیم.

امام حسین (ع) همیشه یاریگر است

این پیرغلام حسینی با بیان اینکه امام حسین همیشه یاریگر و کمک کننده بوده است، ادامه داد: بارها شاهد بودیم که نیازمندی مراجعه می‌کرد در آن لحظه نمی‌توانستیم نیازش را برآورده کنیم اما بعد با مدد امام حسین گره از مشکلش گشوده می‌شد.

وی تصریح کرد: عشق امام حسین و کار هیأتی کردن همواره لبخند رضایت بر چهره خدمت گیرندگان و نیازمندان می‌نشاند و این راز را فقط باید در عشق به امام حسین جستجو کرد.

نیت کنید و بگویید یا حسین

محرم که می‌شود هر کس به طریقی رسم شیدایی و عاشقی در پیش می‌گیرد یکی نوحه می‌خواند، دیگری سینه می‌زند و آن یکی هم چای می‌ریزد و یا جرعه آبی به عزاداران می‌نوشاند. اینجا زیر خیمه حسین راه عاشقی یک طرفه و یا مسدود نیست فقط کافیست نیت کنید و بگویید یا حسین.

ولی الله رحمانی پیرغلامی که سال‌های سال برای عزاداران حسینی در میاندرود چای می‌ریزد، می‌گوید: بارها شاهد بودیم که در مجالس حسینی بیماران زیادی به برکت این شور و عشق شفا می‌گرفتند و این برایم بهترین خاطره محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در دستگاه امام حسین مقام و مسئول نداریم بلکه همه خادم هستیم، گفت: هر که خادم‌تر باشد اجر و مزدش بیشتر خواهد بود این مسئله‌ای است که محرم و هیئت را دیگر دستگاه‌ها متمایز می‌کند.

محمد تقی عابدی پیرغلام آملی که نوجوانی و جوانی‌اش را با عشق به امام حسین و خدمت به دوستدارانش در تکیه و حسینیه محل به میانسالی رسانده است می‌گوید: همزمان با محرم آئین‌ها و رسم‌های مختلفی در حسینیه و مسجد محل اجرا می‌کنیم که با استقبال عزاداران و شیفتگان حسینی روبرو می‌شود.

وی بر پایی ایستگاه صلواتی و آئین عزاداری و سینه زنی را از رسم‌های قدیمی عنوان می‌کند و می‌گوید: هر کسی با هر شغل و جایگاهی در این آئین‌ها حضور می‌یابد تا عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت نمایان کند.

آئین‌ها و رسم‌های عزاداری مازندران مملو از شور و شعور است که با جان و تن مردمان دیار علوی سرشته شده است و عشق به امام حسین و اهل بیت را نمی‌توان از آنان جدا کرد.

شور و نشاط علوی و حسینی در دیار مازندران فراگیر شده و هیئات و گروه‌های مذهبی علم و بیرق عزاداری را برافراشتند. حجت الاسلام محمد مهدی شریف تبار مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ۴ هزار هیأت مذهبی در استان مازندران به برنامه‌های دهه اول ماه محرم در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اعزام مبلغ و مبلغات از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با دهه اول محرم اجرا می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اعزام بیش از ۳۸۰۰ مبلغ و مبلغه از برنامه‌ها بیان کرد و گفت: تأمین اقلام مورد نیاز هیئات مذهبی رأی برپایی مراسم‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی آزادگان عالم در خیمه امام حسین را شعار محوری ماه محرم سال جاری عنوان و اضافه کرد: با توجه به جنایاتی که علیه کودکان غزه صورت گرفته است مراسم شیرخوارگان حسینی امسال به صورت ویژه در استان برگزار می‌شود.

نقش محرم به‌عنوان یک میراث فرهنگی- مذهبی، همبستگی اجتماعی، تربیت نسل‌های جوان، تقویت ایمان و تاریخ‌نگاری ارزشمند است و برای مسلمانان و جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است.