یزد-نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از تامین آب شرب روستای توت به عنوان یکی از روستاهای مهم گردشگری مذهبی استان بعد از گذشت دو دهه خبر داد.

مصطفی پوردهقان اردکان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تأمین آب شرب از مطالبات مردم شهرستان و اهالی روستای توت است، اضافه کرد: به این ترتیب با صرف اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات متوازن، پس از دو دهه این روستا از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم سنتی عزاداری امام حسین (ع) در ماه صفر در این روستا و استقبال گسترده مردم اقصی نقاط استان و کشور، اظهار کرد: اداره آب و فاضلاب متعهد شده است تا قبل از دهه پایان صفر و مراسم عزاداری در این روستا، آب شرب مردم را تأمین کنند.

«توت» نام روستایی در استان یزد است که آئین سنتی دهه آخر صفر نام آن را جهانی کرده و هرساله در این دهه، خیل عظیمی از عزاداران حسینی در این روستا حضور می‌یابند.

حسینیه تاریخی روستای توت قدمتی طولانی و بیش از ۱۵۰ سال دارد که اجرای تعزیه در این روستا از ۲۰۰ سال پیش تاکنون مرسوم بوده و هم مکان برگزاری و ابزار و ادوات اجرای تعزیه و هم نوع مراسم، در نوع خود بی‌نظیر و دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است. آئین تعزیه در این روستا در پنج روز پایانی ماه صفر رونق می‌گیرد.