تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

گسترش تجارت و خرید و فروش کانتینر، اهمیت توجه به نکات مختلف پیش از خرید کانتینر را نیز افزایش داده است. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، محبوبیت روزافزون کانتینرها در دهه‌های اخیر، تأثیر چشمگیری بر گسترش خرید و فروش کانتینر داشته است. عواملی مانند انعطاف‌پذیری بسیار بالای کانتینرها و کاربردهای متعدد آن‌ها، ازجمله استفاده در صنعت کشتیرانی، استفاده به‌عنوان انبار، تغییر کاربری و ساخت خانه‌های کانتینری بر این محبوبیت مؤثر بوده است. با این حال گسترش تجارت و خرید و فروش کانتینر، اهمیت توجه به نکات مختلف پیش از خرید کانتینر را نیز افزایش داده است. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

انتخاب کانتینر

اولین دسته از نکات پر اهمیت پیش از خرید کانیتنر، انتخاب کانتینر مناسب و سازگار با نیازهای شماست. عوامل متعددی در این انتخاب مؤثر هستند که در این بخش به بررسی هریک می‌پردازیم

تشخیص کاربری کانتینر

اولین نکته پراهمیت در خرید کانتینر، تشخیص کاربری کانتینر مورد نظر است. مشخصاً کانتینر مناسب برای کاربری انبار یا خانه‌های کانتینری با کانتینر مناسب برای جابه‌جایی کالاهای حساس به دما متفاوت است.

انتخاب نوع کانتینر

پس از تشخیص نیاز، نوبت به انتخاب نوع کانتینر می‌رسد. کانتینرها بر اساس معیارهای متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. متداول‌ترین دسته‌بندی کانتینرها بر اساس کاربرد و ابعاد است.

رایج‌ترین کانتینرها بر اساس کاربرد عبارت‌اند از:

کانتینرهای خشک (Dry Containers): رایج‌ترین نوع کانتینر برای حمل و نقل کالاهای فاسدنشدنی مانند لوازم الکترونیکی، مبلمان، پوشاک و غیره.

کانتینرهای یخچالی (Refrigerated Containers): برای حمل و نقل کالاهای فاسد شدنی مانند مواد غذایی، دارو و مواد شیمیایی که برای نگهداری به دمای خاصی نیاز دارند

ایزوتانک‌ها(ISO Tank Containers): برای حمل‌ونقل مایعات و گازها در حجم‌های بالا مانند مواد شیمیایی، سوخت ، روغن و غیره.

کانتینرهای فلت رک (Flat Rack Container): برای حمل و نقل کالاهای بزرگ و غیر استاندارد مانند ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی و مواد اولیه ساختمانی.

کانتینرهای روباز (Open Top Container): برای حمل و نقل کالاهایی که از بالا بارگیری و تخلیه می‌شوند مانند ضایعات، مواد معدنی و ماشین آلات سنگین.

کانتینرهای دو درب (Double Door Container): برای حمل و نقل کالاهایی که نیاز به دسترسی از دو طرف دارند مانند مصالح ساختمانی و لوله‌ها.

انتخاب ابعاد کانتینر

ابعاد کانتینر مورد نظر نیز با توجه به کاربری و نیازهای شما تعیین می‌شود. ۲۰ فوت و ۴۰ فوت، رایج‌ترین ابعاد کانتینرها هستند. کانتینرهای ۱۰ فوت و ۴۵ فوت نیز وجود دارند که کمتر رایج هستند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سلامت کانتینر

پس از تشخیص نوع کانتینر مورد نظر بر اساس کاربری و ابعاد، نیاز و بودجه در دسترس، نوبت به انتخاب کانتینر مورد نظر با در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیکی و سلامت آن می‌رسد. برخی از مهم‌ترین موارد برای تشخیص سلامت کانتینر، به شرح زیر هستند:

سلامت و استحکام شاسی

شاسی کانتینر را می‌توان اسکلت و مهم‌ترین بخش کانتینر دانست. یک کانتینر با شاسی آسیب‌دیده تنها به اندازه‌ی وزن آهن به‌کار رفته در ساخت آن ارزش دارد. ورقه‌های دیواره، سقف و کف کانتینر همگی بر روی شاسی نصب می‌شوند و شاسی آسیب‌دیده استحکام دیگر بخش‌های کانتینر را نیز کاهش می‌دهد. علاوه‌بر آن، شاسی جوش‌داده‌شده و یا تاب برداشته امکان آب‌بندی کانتینر را نیز کاهش داده و نتیجه خوبی ندارد. بسته شدن صحیح درب‌ها و مقاومت کانتینر در برابر وزن بار، همگی تحت تأثیر سلامت شاسی کانتینر هستند.

آسیب ناشی از رطوبت

آسیب‌های ناشی از رطوبت، مثل پوسیدگی، زنگ‌زدگی و مواردی از این دست، مقاومت کانتینر را در برابر وزن بار، چیده شدن کانتینرها برروی یکدیگر و هرگونه فشار فیزیکی کاهش می‌دهد. پوسیدگی، امکان جوشکاری مناسب را نیز کاهش داده و امکان تغییر کاربری کانتینر را نیز از بین می‌برد.

سلامت درب‌ها و یراق‌آلات

سلامت درب‌ها و یراق‌آلات کانتینر، برای حفظ مقاومت کانتینر دربرابر رطوبت و حفاظت از محتویات آن، ضروری است. هرگونه ایراد در سیستم درب کانتینر، ممکن است به نفوذ بیش‌ازحد رطوبت و آسیب‌دیدگی کالای مورد حمل منجر شود. ایراد در قفل‌ها و یراق‌آلات کانتینر نیز خطر دزدی و خسارت مالی را افزایش داده و ممکن است حتی باعث از دست رفتن محتویات کانتینر شود.

کانتینر نو یا دست دوم

انتخاب بین کانتینر نو یا کانتینر دست دوم هنگام خرید اجتناب ناپذیر است. کانتینرهای نو گران‌تر هستند، اما از نظر ساختاری سالم‌تر و دارای طول عمر بیشتری هستند. کانتینرهای دست دوم ارزان‌تر هستند، اما ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند و طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند. در کشور ایران کانتینر کاملاً نو عملاً وجود ندارد و کانتینرهایی که به عنوان کانتینر نو معامله می‌شوند کانتینرهایی هستند که یکی دو سال بیشتر کار نکرده اند و تقریباً نو هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید، مقاله «خرید کانتینر دست دوم» را مطالعه کنید.

خرید کانتینر از محل معتبر

برای انتخاب محل خرید کانتینر چندین گزینه پیش روی شماست. در ایران معمولاً افراد برای خرید محصولات دست دوم به سراغ سایت‌های آگهی مانند دیوار و شیپور و… می‌روند. خرید از این سایت‌ها مزایا و معایب زیر را دارد:

مزایا:

قیمت مناسب: به طور کلی، در اکثر مواقع قیمت کانتینر در وب‌سایت‌های آگهی نسبت به شرکت‌های فروشنده کانتینر پایین‌تر است. دلیل این امر این است که افراد و شرکت‌های خصوصی می‌توانند کانتینرهای دست دوم خود را با قیمت دلخواه به فروش برسانند. البته این اتفاق همیشگی نیست و در مواردی مشاهده شده است که با سو استفاده از عدم آگاهی مردم، کانتینرها با قیمت‌های بسیار بیشتر از بازار معامله شده‌اند.

راحتی: خرید کانتینر از طریق وب‌سایت‌های آگهی بسیار راحت است. شما می‌توانید به راحتی آگهی‌ها را مرور کنید، با فروشندگان تماس بگیرید و قیمت‌ها را مقایسه کنید.

معایب:

عدم اطمینان: در وب‌سایت‌های آگهی هیچ تضمینی برای کیفیت یا وضعیت کانتینر وجود ندارد. شما باید قبل از خرید کانتینر را به طور کامل بازرسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

کلاهبرداری: افراد سودجو ممکن است در وب‌سایت‌های آگهی کانتینرهای تقلبی یا معیوب را به فروش برسانند.

مسائل حقوقی: مسئولیت کلیه مسائل حقوقی مربوط به خرید کانتینر، از جمله حمل و نقل و مجوزها، بر عهده شما خواهد بود.

عدم امکان مشاوره با متخصصین: معمولاً وقتی شما با یک شرکت یا مجموعه صنعتی بزرگ مذاکره کرده و اقدام به خرید می‌کنید، امکان این را دارید تا با متخصصین و مشاورین این مجموعه که تجربه‌ی بالایی دارند، مشورت کنید و تصمیم درست را بگیرید.

اما راه حل بهتر مراجعه به فروشندگان معتبر کانتینر است تا هم ریسک خطرات خرید از دلالان و افراد نامعتبر را کاهش داده و هم از نظرات و پیشنهادات مشاورین و متخصصین این مراکز حداکثر استفاده را ببرید. توصیه می‌شود قبل از خرید نظرات مشتریان مجموعه مدنظر خود را مطالعه کنید. همچنین بهتر است قبل از نهایی کردن خرید خود از چندین شرکت فعال در این حوزه قیمت بگیرید و آن را مقایسه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.