بیرجند- عزاداری از ۱۰۰ سال قبل درحسینیه «دختر آخوند» بیرجند برپا می شود و شورحسینی را در بافت قدیمی شهر می توان دید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ساعت حدود ۴ و نیم است و خورشید هنوز طلوع نکرده است. اما در بیرجند حوالی خیابان انقلاب جنب و جوشی برپا است و مردم خود را به محفل عزاداری‌ای می‌رسانند که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

محفلی که جست و جو کنی ریشه و بانی‌اش به یک بانوی تحصیل کرده و فرزند یک روحانی و اهل معرفت می‌رسد و از این جهت به حسینیه دختر آخوند معروف است.

حسینیه در بافت قدیمی شهر بیرجند قرار دارد. در مسیر رسیدن به حسینیه سقاخانه‌های قدیمی را نیز می‌توان مشاهده کرد که برای بسیاری از افراد خاطره‌انگیز است. جمعیت عزادار آنقدر زیاد است که کوچه اطراف حسینیه نیز فرش شده است.

سقاخانه، چای روضه و نغمه عزا

برنامه با زیارت عاشورا و سلام بر سید الشهدا آغاز می‌شود. چای روضه که می‌رسد حلاوت جلسه بیشتر می‌شود و بعد هم مراسم سخنرانی زینت بخش مجلس است.

به راستی که در عزاداری‌های سنتی شهر بیش از هر چیز اخلاص را می‌توان دید و همین آرامش بیشتری را به مستمع می‌دهد.

سید علی اصغری متولی حسینه «دختر آخوند» در گفت و گو با مهر اظهار کرد: نقل است که دختر مرحوم میر علی خراشادی (یک روحانی اهل معرفت) در حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل برای تحصیل به نجف می‌رود و تا مرحله اجتهاد تحصیل خود را ادامه می‌دهد.

میراثی باقیمانده از یک بانوی اهل علم

وی بیان کرد: این بانو، دختر میرعلی خراشادی بعد به ایران می‌آید و در همین مکان فعلی حسینیه برای بانوان کلاس‌های دینی و قرآن می‌گذارد و بعد این حسینیه وقف عزاداری سید الشهدا (ع) می‌شود و از این جهت حسینیه به حسینیه «دختر آخوند» معروف است.

اصغری اظهار کرد: نسل به نسل مراسم عزاداری در این حسینیه برگزار می‌شود و تا به امروز نیز با شور و نشاط و اخلاص مردم حضور پیدا می‌کنند.

متولی حسینه «دختر آخوند» گفت: حسینیه دو طبقه است که در گذشته خانم‌ها در طبقه بالا بودند ولی به واسطه زیاد شدن جمعیت عزاداران و ناتوانی برخی از بانوان مسن و کهن سال برای بالا رفتن از پله‌ها در کوچه‌های اطراف برای خانم‌ها فرش پهن می‌شود.

وی گفت: مراسم، صبح‌ها از ساعت ۴:۳۰ دقیقه شروع می‌شود و بعد از زیارت عاشورا و صبحانه و چای حدود ۴۵ دقیقه نیز مراسم عزاداری و سینه زنی در حسینیه انجام می‌شود.

مراسم‌های قدیمی اخلاص بیشتری دارد

اصغری با بیان اینکه مراسم ساعت ۶ به پایان می‌رسد که کارمندان بتوانند در محل کار خود به موقع حاضر شوند، اظهار کرد: البته بسیاری از مسجدی‌ها بعد از پایان اقامه نماز جماعت صبح به حسینیه می‌آیند.

متولی حسینه «دختر آخوند» با بیان اینکه بیشتر هزینه‌های ما را خیرین تأمین می‌کنند، بیان کرد: بخشی دیگر از هزینه‌های ما را کسانی تأمین می‌کنند که پدرانشان در گذشته در برپایی مراسم عزاداری در حسینیه نقش داشتند و به یاد والدین مرحومشان امروز ادامه دهنده راه هستند.

اصغری افزود: حسینیه «دختر آخوند» بین انقلاب ۳ و ۵ در کنار مسجد جامع پایین شهر قرار دارد و مراسم نیز صبح‌ها تا روز عاشورا ادامه دارد.

وی گفت: مراسم‌های قدیمی اخلاص بیشتری دارد و از این جهت بسیاری افراد از نقاط دور شهر به این مکان‌ها می‌آیند.