قزوین- یک کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه باید به تمام وجوه عاشورا بپردازد، گفت: مفهوم واقعی عاشورا تنها مسائل احساسی نیست بلکه شور و شعور حسینی باید در جامعه رواج پیدا کند.

جابر خرم نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص رسالت رسانه در تبیین قیام عاشورا اظهار کرد: واقعه محرم و قیام عاشورا در جریان تشیع از همان ابتدا با رسانه جلو رفت و مطرح شد که بزرگ‌ترین رسانه آن زمان خطبه‌های حضرت زینب (س) و پس از آن برگزاری مراسم گرامی‌داشت یاد و خاطره اباعبدالله در قالب روضه، هیئت و روایت بود که هر یک از این موارد یک رسانه است.

کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه روضه، روایت و هیئت که یک رسانه تلقی می‌شود، این خبر بزرگ را در عالم و جهان و همچنین در افکار مختلف جامعه اثرگذار بوده به‌گونه‌ای که قیام‌های بزرگ نیز از این اتفاق درس گرفته‌اند عنوان کرد: در حوزه تبیین واقعه عاشورا و محرم در جامعه امروزی به چند مسئله می‌توان اشاره کرد، مسئله اول این است که رسانه نباید به موضوع و فرهنگ عاشورا آسیب وارد کند، چنانچه در طی عصرهای مختلف تحریفاتی در خصوص واقعه عاشورا وارد شده که آسیب‌زا بوده و حالا نیز باید رسانه تلاش کند تا از ایجاد تحریف و تبلیغ که از اصل واقعه دور هستند اجتناب کند در واقع رسانه باید اصل موضوع و واقعه را به‌درستی مطرح کند.

وی ادامه کرد: مطرح کردن عاشورا به زبان ساده و قابل‌فهم برای افکار عمومی از دیگر رسالت‌های رسانه است، رسانه نباید مفهوم عاشورا را برای مردم سخت و پیچیده کند و باید به این اصل بپردازد که مفهوم واقعی عاشورا تنها مسائل احساسی نیست بلکه شور و شعور حسینی باید در جامعه رواج پیدا کند.

این کارشناس یادآور شد: باید به این امر توجه شود که هر مقدار که هیجان احساس محبت نسبت به اهل‌بیت (ع) و بغض نسبت به دشمنان اهل‌بیت (ع) وجود دارد به همان اندازه منطق و استدلال دینی، سیاسی و اجتماعی نیز مورد تأکید است و واقعه و قیام عاشورا باید در تمام ابعاد مختلف برای مردم تشریح شود.

وی افزود: در قیام عاشورا حوزه‌های متعدد مهمی وجود داشت و رسانه باید به تمام وجوه عاشورا بپردازد برای مثال در حوزه زنان ما شاهد اثرگذاری و نقش‌آفرینی قابل‌توجه زنان در قیام عاشورا بودیم که این امر باید در قالب نقش اجتماعی زنان به‌خوبی برای مردم تبیین و تشریح شود تا در جامعه امروزی نیز مردم به تأسی از زنان عاشورا و دیگر افراد اثرگذار بتوانند مسیر خود را پیدا کرده و اثرگذار باشند.

خرم نیا در پایان گفت: رسانه رسالت گسترده کردن یک روح عظیم جمعی و همراه کردن کل جامعه را به عهده دارد و در شرایطی که وحدت بخشی یک امر ضروری در جوامع مسلمان و شیعه تلقی می‌شود از ظرفیت وحدت بخشی محرم و چه‌بسا اربعین برای همگرایی و وحدت استفاده کند.