داریوش یاری نویسنده، تهیهکننده و کارگردان فیلم سینمایی «شور عاشقی» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه «شور عاشقی» براساس یک دغدغه شکل گرفت، درباره دلیل انتخاب روایت سوم شخص برای داستان کاروان اسرای کربلا توضیح داد: هر فیلمنامهای ویژگیهای خاص خودش را دارد و ما نیز در «شور عاشقی» سعی کردیم از یک حاشیه استفاده کنیم و از این طریق به ظلم و ستم کاروان عاشورا بپردازیم و قصهمان را اینگونه تعریف کنیم.
سعی کردیم گرفتار حواشی نشویم
وی درباره روند تحقیقاتی این فیلم گفت: وقتی چنین قصههایی نوشته میشود، فرد هم باید یک پیشینه پژوهشی و همچنین دغدغهای نسبت به این موضوعات داشته باشد. آخرین اثری که ما ساختیم فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» بود که یک پژوهش چندساله برای آن اثر صورت گرفته بود. در این فیلم برای اینکه در مسیر درستی حرکت کنیم و دچار اشتباهاتی که برخی فیلمهای پیش از ما داشتهاند، نشویم، تلاش کردیم از مشاور تاریخی، مشاور مذهبی و مشاور سینمایی استفاده کنیم. مشاور تاریخی ما محمدحسین رجبی دوانی و مشاور مذهبی ما آیتالله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بینالمللی عاشورا بودند. مجید مجیدی هم از زمان نگارش فیلمنامه به عنوان مشاور کارگردان در کنار ما حضور داشتند و سعی کردیم از وجود این بزرگواران استفاده کنیم تا گرفتار حواشی نشویم.
این کارگردان در ادامه گفت: حتی یک سکانس یا دیالوگ در «شور عاشقی» نیست که فیلم نتوانسته باشد داستان را پیش ببرد. فیلمهای سینمایی زیادی هستند که بیشتر آن را نریشن پیش میبرد و این نکته منفی برای یک فیلم نیست. من این موضوع را قبول دارم که نباید بیشتر بار قصهگویی در فیلم بر گردن نریشن باشد اما در فیلم «شور عاشقی» حتی در یک جمله هم این اتفاق رخ نداده است.
مرز میان راست و دروغ
کارگردان «کربلا جغرافیای یک تاریخ» درباره لازمههای ساخت یک فیلم تاریخی دینی برای نسل جدید بیان کرد: شما باید در فیلمتان مفاهیمی را روایت کنید که مفاهیم و دغدغههای روز جامعه هستند و جوانان همواره با آنها مواجه میشوند. به طور مثال شما اکنون در جامعهای زندگی میکنید که مدام راستها، دروغ و دروغها، راست میشوند. مفهوم اصلی «شور عاشقی» نیز همین است که چگونه در دورهای که حسین ابن علی (ع) در آن زندگی میکند مرز میان راست و دروغ معلوم نیست و افراد نمیتوانند متوجه شوند که حقیقت چیست و درنتیجه سر حقیقت بریده میشود.
زمان همهچز را مشخص میکند
داریوش یاری در پاسخ به این پرسش که پیشبینی میکند «شور عاشقی» چه جایگاهی در تاریخ سینمای ما داشته باشد، گفت: حتی با فیلم «روز واقعه»، «طعم گیلاس» و «محمد رسول الله» نیز در زمان خودشان رفتارهای خوبی صورت نگرفت درنتیجه اکنون نمیتوانم چیزی را پیشبینی کنم. به قول عباس کیارستمی عنصری به نام زمان وجود دارد که نشان میدهد چه اثری ماندگار میشود و چه اثری ماندگار نمیشود. این رفتارهای منفی را با مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» من هم داشتند اما اکنون بسیاری از فیلمسازان را به آن اثر ارجاع میدهند. به عقیده من «شور عاشقی» مفاهیمی دارد که به همین راحتی قدیمی نمیشوند. یکی از این مفاهیم جنگ جهالت و دانایی و دیگری موضوع رستگاری است. اینها مفاهیمی هستند که همواره مورد توجه جهان قرار دارند. اگر ما توانسته باشیم هنرمندانه این مفاهیم را در فیلممان بیان کرده باشیم، «شور عاشقی» نیز برای مردم مثالزدنی و ماندگار میشود. باید منتظر ماند و دید که آیا غبار زمان میتواند «شور عاشقی» را محو کند یا دیالوگها، نگاه و مفاهیم این فیلم همچنان در طول تاریخ تازه خواهند ماند.
بر مبنای جهالت یک عده فیلمم را تغییر ندادم
یاری در پایان در پاسخ به این پرسش که نسخه اکران «شور عاشقی» چه تفاوتی نسبت به نسخه اکران شده این فیلم در جشنواره فیلم فجر دارد، توضیح داد: من در طول ایام جشنواره فیلم فجر یک حرف، یادداشت و نقد حرفهای، منطقی و قاعدهمند نخواندم که بتواند به منِ سینماگر کمک کند. متأسفانه برخی منتقدان فیلم من را کامل ندیدهاند و قضاوت میکنند. عدهای میگویند که برای تبلیغ فرزندآوری سلما در فیلم باردار میشود. درحالی که سه بار به صورت دقیق و مشخص در فیلم گفته میشود که سلما و همسرش چه زمانی ازدواج کردهاند و چرا به اینجا آمدند و این بارداری به یک باره اتفاق نیفتاده است. من نباید بر مبنای جهالت آدمها فیلمم را تغییر دهم در نتیجه همان نسخه جشنواره فیلم فجر را اکران کردیم.
زهره موسوی، پیام احمدینیا، مهدی زمینپرداز، سیامک صفری، نادر فلاح و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند. «شور عاشقی» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.