مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از نیازهای حوزه، راه‌اندازی دفتر اسناد بود که بتواند فراتر از نسخ خطی، آثار معنوی را تجمیع کند، به این منظور دفتر اسناد حوزه علمیه خراسان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط در دیدار با آیت‌الله محمدهادی عبد خدائی عضو مجلس خبرگان رهبری به ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها پرداخت و با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأسیس و راه‌اندازی دفتر اسناد حوزه علمیه خراسان، آن را اقدامی مهم و مؤثر در راستای جمع‌آوری آثار و اسناد و نسخه‌های خطی این حوزه دانست.

وی تصریح کرد: در جلسه اخیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان مصوبه‌ای مطرح و مقرر شد نسبت به تأسیس دفتر اسناد حوزه علمیه خراسان اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در یک‌سال و نیم گذشته و بر مبنای بازدید از مدارس علمیه سه استان، مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از مدارس علمیه، تعداد زیادی آثار و اسناد و نسخه‌های خطی دارند که می‌بایست احیاء و حفاظت شوند.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: نیازمند دفتر اسناد هستیم که فراتر از نسخ خطی، آثار معنوی و خاطرات به‌جای‌مانده از علما در جایی به‌عنوان میراث حوزه علمیه خراسان گردآوری و تجمیع شود و به‌تدریج توسعه پیدا کند.

حجت‌الاسلام خیاط همچنین ضمن اشاره به برنامه‌های گسترده معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: در معاونت فرهنگی تبلیغی برنامه‌های مفصل طراحی شده و آموزش‌های قابل‌قبولی صورت‌گرفته و سعی شده در این مدت به طلاب آموزش‌های لازم داده شود تا آنان بتوانند در حوزه جهاد تبیین و اقناع طبقات مختلف توفیق داشته باشند و در صحن جامعه و فضاهای گوناگون، اطلاعات و مهارت لازم را کسب کنند.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیز بر این تأکید داشتند که می‌بایست تبلیغ و تبیین به‌عنوان اولویت نخست حوزه مطرح باشد، گفت: معاونت فرهنگی تبلیغی در این زمینه برنامه‌های مفصل و قابل‌قبولی را ارائه داده است و ‌همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز رسالت روحانیت را بیشتر در تبلیغ و تبیین می‌بینند، ما نیز بر این حوزه اهتمام ویژه داشته‌ایم.

مدیر حوزه علمیه خراسان وظیفه حوزه را حمایت از گروه‌های جهادی دانست و افزود: در همین راستا گروه‌های جهادی طلبگی گوناگون تشکیل شده که از مسیر خدمت بستر را فراهم می‌کنند تا کار تبلیغی‌شان را انجام دهند و از مدخل مجاورت اجتماعی و خدمتی که انجام می‌دهند به کار تبلیغی‌شان به شایستگی می‌رسند و اقدامات خوبی را نیز انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام خیاط نمونه‌ای از فعالیت‌های ارزنده گروه‌های جهادی را در انتخابات اخیر دانست که بر پایه یک جهاد تبیین منطقی و هدفمند، آمار مشارکت در انتخابات در روستاها از رشد چشمگیری برخوردار بود.