اراک- معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: روز تاسوعا با وفاداری و جوانمردی حضرت عباس( ع) عجین شده است ورشادت‌های علمدار نهضت حسینی در این روز تجلی یافت.

حجت الاسلام بهروز محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: روز تاسوعا در کربلا بر خلاف تصور مردم به معنای روز نهم محرم نیست بلکه در فرهنگ عاشورا به معنای وسعت قلب است و یاران امام حسین (ع) برای ملکوتی شدن با دیدی باز و بصیرت آماده جانبازی و فداکاری در راه دین خدا شدند.

وی گفت: تاسوعا روز آمادگی یاران امام حسین (ع) برای آزمایش الهی است و حضرت ابوالفضل العباس نماد بارز فداکاری در این روز است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: زمانی که دشمن به واسطه قومیت مادری برای او امان نامه فرستاد اما حضرت (ع) امان نامه را پاره کرد و گفت: هرگز برادرم، مولایم تنها را نمی‌گذارم، به همین خاطر روز نهم محرم روز تاسوعا یعنی روز وسعت قلب، پذیرش خطر و بصیرت و فداکاری و از جان گذشتگی نامیده‌اند و نماد بارز آن، حضرت ابوالفضل عباس (ع) است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: نام ابوالفضل العباس (ع) با وفاداری و جوانمردی در کربلا عجین شده است به همین دلیل روز تاسوعا به خاطر اینک قمر بنی هاشم مظهر وفا، اخلاص، ایثار و فداکاری نامگذاری شده و او برای امام حسین بهترین فرمانده و برادر بود.

حجت الاسلام محمدی، تاسوعا را تجلی رشادت‌های علمدار نهضت حسینی عنوان کرد و افزود: تاسوعای حسینی یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام برای شیعیان به شمار می‌رود در آن حضرت عباس (ع) برای حفظ و تحکیم مبانی حقیقی اسلام در مقابل زورگویان ایستادگی کرد و با ایثار و رشادت خویش در تاریخ اسلام ماندگار و به عنوان نماد حق‌طلبی در میان شیعیان شناخته شد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه نهم ماه محرم یا تاسوعا نزد مسلمانان و محبان اهل بیت (ع) از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: یکی از دلایل اصلی بزرگداشت تاسوعا در ایران، ابراز ارادت و احترام به شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس (ع) به عنوان دومین شخصیت حماسه عاشورا است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در ایران این روز را منتسب به آن حضرت می‌دانند و باید اذعان کرد در همه ایام محرم به امام حسین (ع) و یاران حضرت سخت گذشت و ظلم‌ها روا داشته شد اما ظلم‌ها و سختی‌ها در روز تاسوعا بیش‌تر و در عاشورا چندین برابر شد و به اوج خود رسید.

وی اظهار کرد: حضرت ابوالفضل (ع) با پیام بصیرت، ولایت‌مداری، جهاد، شهادت و دفاع از حریم حق و امامت ثابت کرد که پایمردی و جانفشانی تنها با زبان نیست، بلکه باید از عمق جان در صحنه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، تجلی یابد و با جهاد و شهادت نشان داده شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: اوج بصیرت ایشان در نهضت تاسوعا و عاشورا به تصویر کشیده شد که با وجود تهدیدها و تطمیع‌های دشمنان و مخالفان بعد از دریافت امان‌نامه با بصیرت از آن امتحان دشوار، سربلند بیرون آمد و با تمام توان از حریم امامت و ولایت دفاع کرد.

حجت الاسلام محمدی افزود: در عصر حاضر نیز رزمندگان دفاع مقدس با الهام از ایثارگری‌های حضرت عباس (ع) با بذل جان خود از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) حمایت کردند و با گذشت چهارده سده، هنوز تمام جانبازان، این امام والامقام را الگوی خود قرار می‌دهند.