به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی صبح امروز دوشنبه ۱ مرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، بهزاد رشیدی دبیر رویداد، جلال چاوشیان دبیر علمی رویداد و مهدی سجادهچی رئیس هیات داوران حضور داشتند.
در ابتدای نشست بهزاد رشیدی دبیر جشنواره عنوان کرد: ما در برگزاری این رویداد به دنبال ارتقای دانش فیلمنامه نویسی و کشف استعدادها و معرفی آنها در این حوزه هستیم. فراخوان رویداد فیلمنامهنویسی زمستان سال گذشته منتشر شد و خوشبختانه هزار اثر توسط ۳۳۲ نفر برای دبیرخانه ارسال شد. ۴۰ درصد شرکتکنندگان این رویداد از تهران و ۶۰ درصد از سایر استانها بودند. ترکیب آثار هم ۴۴ درصد فیلم کوتاه و ۵۶ درصد فیلم بلند و سریال بود.
محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فناوری نیز بیان کرد: وفتی از صنایع خلاق صحبت میکنیم شاید صنعت سینما اولین چیزی باشد که به ذهن ما خطور میکند. شاید یکی از ضعفهای صنعت سینما در کشور ما ایده و فیلمنامه است. در نتیجه ما به عنوان متولی صنایع خلاق در کشور با مشورت دوستانمان در خانه سینما سعی کردیم به طریق دیگری به صنعت سینما بپردازیم و فضایی ایجاد کنیم تا ایدهپردازان در حوزه فیلمنامهنویسی را شناسایی و به سینماگران معرفی کنیم. برای ما تعجب برانگیز بود که بیش از هزاران نفر وارد این عرصه شدند و آثارشان را برای ما ارسال کردند.
وی افزود: شاید فکر می کردیم که افراد خلاق در تهران هستند اما متوجه شدیم که در دیگر استانها نیز افراد بسیار خلاقی داریم که عرصه بروز و ظهور برایشان فراهم نبود. تکیه اصلی ما بر دوستانی بود که در صنف سینما فعالیت میکنند مانند کانون فیلمنامهنویسی و این رویداد را از مجاری دولتی خارج کردیم.
ایمانی در ادامه گفت: نزدیک به ۱۰ سرمایهگذار در حوزه فیلم در این رویداد حضور دارند و با دوستان شرکتکننده صحبت می کنند تا به امید خدا این ایدهها وارد چرخه تولید فیلم شوند. امید ما این است دوستانی که این توانایی را دارند وارد عرصه سینما شوند زیرا با رونق فیلمنامهنویسی سینمای ما رونق می گیرد. کار ما به همین جا ختم نمیشود و در آینده دورههای آموزشی را تعریف خواهیم کرد.
مهدی سجادهچی رئیس هیات داوران بیان کرد: از میان میلیونها سازه که در شهر وجود دارد برخی از سازهها چشمگیر هستند زیرا حاصل نوعی از خلاقیت هستند. خلاقیت اکنون ساده نیست و یکی از دلایلش این است که کشورهای توسعهیافته برای خلاقیت برنامهریزی طولانی مدت داشتند و ما از ایدههای آنها استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: برای اینکه ما چیزی به نام خلاقیت در کشورمان داشته باشیم، برنامهریزی بلند مدت نیاز است. من سالهاست به واسطه مسئولیتهایی که داشتم، سعی کردم خلاقیتها را شناسایی کنم اما این مساله به برنامه کلان و بلندمدتی نیاز دارد. فرض من این است که اگر این رویداد ادامه پیدا کند جوانانی که فکر میکنند تنها سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی و ... وجود دارد، متوجه میشوند که بسترهای دیگر برای ارائه آثارشان هست و خلاقیت آنها شکوفا میشود.
چاوشیان دبیر علمی رویداد تصریح کرد: حوزه سینما و صنایع خلاق دغدغه جدی پارک فناوری است. با همین رویکرد اولین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی برگزار شد. از ابتدا قرار بر این بود که این رویداد صرفا نمایشی نباشد و تلاشمان این است که به یک رویداد جریان ساز و مستمر تبدیل شود. سعی کردیم بهترینها و مرتبطترین هنرمندان در جمع ما حضور داشته باشند. برای نخستین بار در حوزه استارتاپی تفکیکی میان هیات انتخاب و داوران نیست و داوران خودشان از ابتدا با آثار در ارتباط بودند و سعی داشتند که استعدادها را شناسایی کنند. این اساتید در طول ۳ روز با دوستان در ارتباط خواهند بود و تمام نکات علمی و فنی را به شرکتکنندگان آموزش میدهند.
وی افزود: هیات داوران ما متشکل از پوران درخشنده، مهدی سجاده چی، مصطفی رستگاری، علی موذنی، حسین رحیمزاده و اساتید راهنمای ما محمود اربابی، مهدی احمدی، هومان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدرنژاد هستند.
مهدی سجادهچی گفت: در این رویداد ایده اولیه برای ما اهمیت داشت زیرا محدودیت تعداد کلمات داشتیم. هدف ما پیدا کردن ذهن خلاق است. به عقیده من فارغ از خروجی این رویداد خود جریانی که ایجاد شده است برای آینده ما مهم است.
این کارگردان درباره جلوگیری از آثار کپی توضیح داد: مسلما هستند کسانی که شاید تصور کنند با فکر دیگران میتوانند برای خودشان شایستگی بخرند اما ما در حد دانش و توان خودمان مراقب بودیم و هرکجا که شباهت یا برداشت غیراخلاقی از فیلمنامه یا اثر دیگری میدیدیم، از آن جلوگیری میکردیم.
ایمانی خوشخو نیز درباره حمایت از ایدههای برتر گفت: ما ایدههای برتر را رها نمی کنیم. لیستی داریم از سازمانهایی که میتوانند حامی ایدهها برای تبدیل شدن به فیلم باشند و در این جشنواره هم حضور دارند تا ایدهها را شناسایی کنند. این قدم اول است و برگزیدهها بالاتر می آیند و شاید در دوره بعد همین برگزیدهها جزو اساتید راهنما باشند.
سجادهچی درباره گونههای مختلف ایده و فیلمنامه در این رویداد بیان کرد: طبیعتا نگاه اکثر هنرمندان به آثاری است که در پلتفرمها عرضه میشوند و توجه به سینمای اجتماعی و دفاع مقدس بسیار زیاد بود. افرادی هم بودند که میخواستند خلاقیت به خرج دهند اما گاهی به بیراهه کشیده می شدند و عدهای هم در این راه موفق عمل میکردند. در این رویداد نیز ایدههایی وجود دارد که اگر درست پایش و راهنمایی شوند این شانس را دارند که به فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و سریال تبدیل شوند.