دبیر اجرایی نخستین جشنواره عکس تهران برخی جزئیات این رویداد و همچنین بخش‌های جشنواره را تشریح کرد.

محمدرئوف شهبازی دبیر اجرایی نخستین جشنواره عکس تهران که همزمان با چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران برگزار خواهد شد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این رویداد گفت: در دوره جدید احیای فعالیت‌های آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران، نگاه‌مان این بود که بخش عکس در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌تواند در قالبی بسیار حرفه‌ای‌تر برگزار شود. اولین اقدام هم این بود که این رویداد را با عنوان جشنواره عکس تهران نام‌گذاری و برای اولین‌بار دبیر مستقل برای آن معرفی کردیم.

وی افزود: انتخاب دبیر، منجر به برخی تغییرات در فرآیند تصمیم‌گیری‌های اجرایی رویداد می‌شود که کمک می‌کند یک رویداد هویت مستقل‌تری به دست بیاورد. از امسال می‌توان گفت جشنواره عکس تهران، از سایه بخش فیلم بیرون می‌آید و به‌صورتی ساختارمندتر پذیرای هنرمندان حوزه عکاسی خواهد بود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره عکس تهران، با اشاره به فراخوان این رویداد گفت: برای پذیرش آثار، موضوع آزاد انتخاب شده است و در کنار آن موضوع جنبی «جوان ایرانی»‌ را هم داریم و در این بخش هم پذیرای آثار خواهیم بود. براساس آنچه در فراخوان اعلام شده است، ما هیچ اولویت موضوعی برای پذیرش آثار نداریم. در دوره‌های گذشته این رویداد با موضوع کلی «ایران من» پذیرای آثار عکاسان بود که به‌رغم وسعت دامنه دربرگیری همین موضوع، غالبا شاهد ارسال آثار مرتبط با طبیعت از سوی هنرمندان بودیم. در حالی که ذیل همین موضوع «ایران من» سرفصل‌هایی مانند آداب و رسوم و یا سنت‌های اقوام و خیلی مضامین دیگر هم قابل‌تعریف بود. با این حال ۹۰ درصد آثار ارسالی به جشنواره از جنس طبیعت ایران بود.

شهبازی تأکید کرد: ما به‌عنوان یک رویداد مهم در حوزه عکاسی، اگر قصد تأثیرگذاری و جریان‌سازی داریم، باید به‌صورت جدی‌تر به موضوعات مختلف ورود داشته باشیم. ما در شاخه‌های مستند اجتماعی هم می‌توانیم خلاقیت و هنر عکاسان را ارزیابی کنیم. اتفاقا در چنین حوزه‌هایی بیشتر می‌توان توانمندی هنری یک عکاس را به نمایش گذاشت. به همین دلیل برای نخستین جشنواره عکس تهران، موضوع را «آزاد»‌ اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار خواهد بود، تأکید کرد: این تاریخ تمدید نخواهد شد، چرا که فرآیند انتخاب و داوری آثار باید پیگیری شود و زمان چندانی با برگزاری جشنواره نداریم. تمدید این زمان منوط به نظر دبیر جشنواره است اما با توجه به زمانی که پیش رو داریم، بعید است که شاهد تمدید باشیم. زمان و مکان برگزاری جشنواره هم کاملا مطابق با جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران خواهد بود. آثار انتخاب‌ شده هم در همان بازه زمانی در طبقه منفی 2 پردیس سینمایی ملت، به نمایش گذاشته خواهد شد.

شهبازی در پایان در توضیح بیشتر درباره بخش جنبی «جوان ایرانی» هم گفت: در این بخش آثار تنها در قالب مجموعه عکس پذیرفته می‌شود و همچنان قالب برگزاری رویداد به‌صورت رقابتی خواهد بود. از آنجایی که به لحاظ مضمونی، عکس‌های مرتبط با موضوع جوان ایرانی باید خط سیر مشخصی داشته باشد، به همین دلیل در این بخش تنها پذیرای مجموعه عکس خواهیم بود. براساس نظر دبیر، در این بخش جنبی، آثار به‌صورت تک‌عکس پذیرفته نمی‌شود. جوایز مربوط به این بخش هم مجزا از بخش اصلی اهدا خواهد شد.