به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «تدفین»، مازیار رضاخانی مجری و کارشناس برنامه با اشاره به فرم و محتوای فیلم گفت: این فیلم یک فیلم ضد جنگ است هر اثر هنری که در دنیا و در تاریخ خلق شده یک پوسته رویی دارد که شما میبینید و یک پوسته درونی که به آن قلب اثر میگویند قلب این فیلم زنانی هستند که برای آنها این فیلم ساخته شده ولی شما آنها را در فیلم نمیبینید. این فیلم یک عاشقانه است و از تراژدی عبور کرده و ما نمیتوانیم بگوییم که داریم با یک تراژدی مواجه میشویم بلکه چیزهای دیگری نیز در لا به لای متن این داستان وجود دارد. اینکه میگویم قلب این فیلم زنی است که دیده نمیشود به همین علت است چون شریان خون در این فیلم دو زن به جریان میاندازند.
محمد تنابنده نویسنده فیلمنامه و کارگردن فیلم نیز با اشاره به اینکه «تدفین» اولین تجربه وی در زمینه کارگردانی است، گفت: قصه ساخت فیلم تدفین از اینجا شروع شد که من به این فکر میکردم که جنگ حتی پس از ۴۰ سال میتواند با یک سری خانواده و جوان کارهایی عجیب و غریبی کند و آن هم این است که اجازه ندهد که حتی احساسات زیادی در زندگی شان داشته باشند و اجازه نمیدهد که یک عشق سالم و راحتی را تجربه کنند و همیشه این سوال برایم مطرح بود وقتی جنگی چه یک سال یا ۴۰ سال بعد تمام میشود آیا زمان برایش مهم است! آیا گذر زمان برای آثاری که جنگ از خود بجا میگذارد و بسیار هم مخرب هستند اهمیتی دارد یا خیر!
امیر صیدآبادی مجری طرح فیلم نیز گفت: بحث سینمای اجتماعی و کارگردانی که میخواهد اولین فیلم بلند خود را بسازد با دغدغههای زیادی روبرو است که مهمترینش جذب سرمایه است. فضای فیلم یکی از روستاهای لب مرز در کردستان است و محل روی دادن قصه یک روستای لب مرز و پیام فیلم صلح جهانی بود و در فیلم هم دیدیم در نهایت آن تانکی که در فیلم نقش مهمی داشت تبدیل به یک تپه گل شد که برای ما نمادی از پیام صلح و دوستی مردم ایران بود.
مجید سعیدی یکی از بازیگران فیلم نیز با اشاره به حضور خود در «تدفین» گفت: وقتی محمد تنابنده فیلمنامه را به من داد من از این کاراکتر و شخصیت با توجه به استایلی که به عنوان دایی و یک پدر کرد میتواند داشته باشد خیلی خوشم آمد و اینکه بتوانم این نقش را بازی کنم برایم جذاب بود چون اساساً اینگونه کاراکترها را بسیار دوست دارم. برای من خیلی جالب و بسیار آموزنده است که میبینم اگر همه فیلمها از یک صداقت، شرافت و رفاقت درجه یکی برخوردار شوند خروجی کار درست از آب در خواهد آمد.
حسین مهری یکی دیگر از بازیگران «تدفین» نیز درباره نقش آفرینی در این فیلم گفت: محمد تنابنده با من تماس گرفت و از من خواست که در این فیلم حضور داشته باشم و من هم پذیرفتم. من معمولاً دوست دارم که به تنهایی تمرین کنم و بعد زمانی که جلوی دوربین میروم اولین باری باشد که هر کسی دیگری خروجی کارم را میبیند. من برای حضور در سینما نه دانشگاه رفتم و نه در آموزشگاه و هیچ کلاس بازیگری شرکت کردم و این مسیرها را خودم کشف و شهود کردم و مسیر بازیگری و رسیدن به نقش برایم بسیار شخصی است و وقتی فیلمنامه را میخوانم با هیچ چیزی کار ندارم غیر از اینکه برم روانشناسی کاراکتر را در کودکیش تا زمانی که ما میخواهیم فیلمبرداریاش کنیم، در بیاورم. زمانی که روانشناسیاش طراحی شود دیگر نیازی نیست که من بچینم که این کاراکتر اینگونه صحبت یا آن گونه رفتار کند.
حامد طاهری یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز گفت: من از سال ۸۷ در سینما کار میکنم و ممنونم از محمد تنابنده و امیر صید آبادی که این فیلمنامه را به من پیشنهاد دادند و من هم نقش کوتاهی در این فیلم داشتم. به نظرم کوتاه یا بلند بودن نقش اهمیت ندارد و مهم این است که نقش دیده شود و در فیلم تاثیرگذار باشد.
بهرام اجرایی مشاور کارگردان نیز بیان کرد: محمد تنابنده از دوستان قدیمی من از سالهای دور است. اولین باری که طرح این فیلمنامه را با هم مطالعه کردیم در یک پلاتو تئاتر بود بعد فیلم کوتاهش را ساختیم اما تدوینش نکردیم چون به مرحلهای رسیدیم و دیدیم که حیف است و میتوان از آن یک کار بلند خوبه کلاسیک درآورد. از ابتدا هم چالشهای زیادی با هم داشتیم و ماهها با هم جلسه گذاشتیم تا به یک نتیجه برسیم و آن نتیجه هم این بود که هیچ تکنیکی را در کار پررنگ نکنیم.