تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

در این مقاله، قصد داریم تا این دلایل و راهکارهای رفع نشتی آب در مخازن را بررسی کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، مخزن آب ممکن است به هر دلیلی دچار نشتی شود و این اتفاق عجیب نیست. در این شرایط، معمولاً این مشکل با تعمیر مخزن از بین می‌رود، اما در برخی مواقع نیز با تعویض مخزن مشکل حل می‌شود. بیشترین دلایلی که باعث نشتی مخزن آب می‌شود؛ نصب غیر اصولی، نگهداری نامناسب، فشار بیش از اندازه آب، آسیب دیدگی و دلایل دیگری مانند فرسودگی مخزن است. در این مقاله، قصد داریم تا این دلایل و راهکارهای رفع نشتی آب در مخازن را بررسی کنیم.

دلایل نشتی مخزن آب

فشار بیش از اندازه آب

آسیب دیدگی مخزن (ایجاد ترک و سوراخ)

فرسودگی مخزن

نصب نادرست و غیر صحیح

استفاده نادرست از فلوتر

مهره بیرونی فیتینگ

عدم شستشوی مخزن

لرزه گیر بین مخزن و پمپ

فشار بیش از اندازه آب

هر مخزن دارای یک ظرفیت و گنجایشی است که اگر میزان آب داخل آن بیشتر باشد، منجر به نشتی می‌شود. دستگاه فشارسنج، یک راهکار مناسب برای اندازه‌گیری آب ورودی مخزن است و با استفاده از این دستگاه میزان فشار آب درون مخزن را کنترل و مانع از نشتی آب می‌شوند.

آسیب دیدگی مخزن

ضربه وارد کردن، به مخزن آسیب می‌رساند و در نتیجه دچار نشتی آب می‌شود. سقوط آوار روی مخزن، افتادن یا پرت شدن مخزن از ارتفاع، برخورد اجسام بیرونی تیز، مانند؛ مته و اره، حمل و نقل غیر اصولی، عدم نظارت و کنترل کافی و عواملی از این قبیل، به بدنه مخزن آسیب می‌رساند و باعث ایجاد شکاف و یا سوراخ در آن می‌شود.

فرسودگی مخزن

شرایط آب و هوایی یکی از عوامل دیگری است که باعث فرسودگی مخزن می‌شود. قرار گرفتن مستقیم در معرض گرمای شدید نور خورشید و اشعه ماورابنفش به مدت طولانی، باعث ایجاد فرسودگی مخزن و در نهایت، نشتی آب می‌شود. این شرایط، گاهاً به زنگ‌زدگی و خوردگی هم منجر می‌شود که برای حل این مشکل، باید از راهکارهای نگهداری مخزن در مناطق گرمسیر و سردسیر پیروی کرد.

نصب نادرست و غیر صحیح مخزن

نشتی مخزن آب به نصب مخزن نیز مربوط است. دلیل آن نیز وارد شدن فشار بر دیواره‌های تانکر یا منبع آب است که باعث ایجاد شکاف و در نتیجه سوراخ شدن مخزن پلاستیکی می‌شود.

استفاده نادرست از شناور

خرابی شناور (فلوتر)، یکی از دلایل سرریز شدن و نشتی آب مخزن است. شناور یکی از اصلی‌ترین اجزای منبع آب است و باید به صورت استاندارد در داخل آن نصب شود. در صورتی که شناور دچار خرابی باشد یا به صورت غیراستاندارد نصب شده باشد، آب از دیواره‌های مخزن به بیرون سرریز می‌شود.

مهره بیرونی فیتینگ

در صورتی که نشتی آب از قسمت پایینی و خروجی مخزن باشد، احتمالاً مهره بیرونی فیتینگ، علت نشت آب است. در این شرایط، باید مهره بیرونی فیتینگ به خوبی سفت شود، اما باید توجه داشت که سفت شدن بیش از اندازه این مهره، باعث خوردگی دیوار پلاستیکی مخزن نشود.

در زمان خرید مخزن آب، به مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش توجه فرمائید. در صورتی ک نشت آب از کف مخزن باشد، امکان تعویض آن وجود دارد. شرکت تهران پلیمر یارا با ۱۰ سال گارانتی و خدمات پس از فروش، محصولات را به فروش می‌رساند.

عدم شستشوی مخزن

شستشوی مخزن در بازه‌های زمانی مشخص و به صورت دوره‌ای، لازم و ضروری است. در صورتی که مخزن در مدت زمان طولانی تمیز نشود، احتمال آسیب رسیدن به بافت مواد مخزن وجود دارد و در نتیجه می‌تواند منجر به خرابی مخزن شود.

لرزه‌گیر بین مخزن و پمپ

خاموش و روشن شدن پمپ در برخی از شرایط به فیتینگ‌های مخزن ضربه وارد می‌کند و موجب سرریز شدن آب از آنها می‌شود. خرابی پمپ آب نیز باعث نشتی پمپ آب می‌شود و برای حل این مشکل می‌توان از لرزه‌گیر در بین مخزن و پمپ استفاده کرد.

خرابی پمپ آب

خرابی پمپ آب نیز یکی دیگر از دلایل نشتی آب است و در صورتی که عملکرد پمپ آب، درست نباشد یا نصب آن به درستی انجام نشده باشد، باعث نشتی آب از پمپ می‌شود که در نتیجه باعث خرابی سیستم آبرسانی یک ساختمان می‌شود. اتصال پمپ آب به شبکه آب شهری، از جمله مواردی است که دلیل بر خرابی پمپ می‌شود.

چگونگی رفع نشتی مخزن آب

اگر نشتی آب از خود منبع آب باشد، برطرف کردن نشتی، کار سختی نیست و با روش‌های مختلف می‌توان مشکل را حل کرد. اما اگر نشتی آب، در نتیجه غیراستاندارد بودن تاسیسات و اتصالات لوله‌ها باشد؛ باید علت نشتی را شناسایی و سپس نسبت به حل آن اقدام کرد.

گرم کردن مخزن

در اولین گام، برای حل مشکل نشتی آب، می‌توان محل نشتی را گرم کرد و این کار به مهر و موم شدن و بسته شدن ترک مخزن کمک می‌کند.

جوشکاری مخزن

در صورتی که مخزن بر اثر یک سوراخ یا شکاف دچار نشتی آب شده باشد، با استفاده از روش جوشکاری، می‌توان آن را ترمیم کرد. جوشکاری مخزن، نیاز به نیروی متخصص و همینطور تجهیزات دارد و در صورتی که سطح شکاف بر روی مخزن زیاد باشد، مناسب در نظر گرفته نمی‌شود. در صورتی که مخزن، بیش از ۲.۵ تا ۱۵.۵ سانتی‌متر آسیب دیده باشد، مخزن باید تعویض شود.

چسب مخزن

اگر ترک یا سوراخ ایجاد شده بر روی مخزن، کوچک و همینطور بالاتر از سطح آب باشد، می‌توان از یک درزگیر برای بستن سوراخ‌های مخزن استفاده کرد که به آن 'چسب مخزن' یا 'اپوکسی' می‌گویند. درزگیر همانطور که برای تعمیر سوراخ‌های کوچک بسیار مفید است؛ برای آسیب‌های بزرگ و جدی کارساز نیست. ضمن اینکه در زمان استفاده، باید توجه داشته باشید که آلودگی به درون آب مخزن نفوذ نکند.

تعویض مخزن

مخازنی که دارای عمق و اندازه شکستنی زیادی باشند، امکان تعمیر نخواهند داشت و باید تعویض شوند. زمانی که میزان نشتی آب منبع و فشار آب در محل آسیب زیاد باشد، تعمیر مخزن غیرممکن می‌شود و باید مخزن را تعویض کرد.

جلوگیری از نشتی آب مخزن

برای اینکه از آسیب‌دیدگی مخزن جلوگیری کنیم، می‌توان اقداماتی انجام داد که برخی از آنها را در ادامه بیان می‌کنیم:

بازرسی و چک کردن مخزن به طور منظم

قرار دادن سایه‌بان برای مخزن و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به آن

نگهداری مخزن در دمای مناسب

رعایت دستورالعمل‌های نصب و نگهداری مخزن

استفاده از فایبرگلاس

چگونه طول عمر مخزن را بالا نگه داریم؟

روش‌های زیر باعث افزایش طول عمر مخزن می‌شود:

بلا استفاده ماندن مخزن: مخزن آب باید حداقل روزی یکبار استفاده، بررسی و چک شود. عدم استفاده از مخزن، باعث فرسودگی آن می‌شود.

عایق‌بندی مخزن و اتصالات با ورقه‌های فویل در زمستان، طول عمر مخزن را بالاتر می‌برد.

مخزن را به طور صد در صد پر نکنیم تا در زمستان و سرما، از خرابی و نشتی مخزن آب جلوگیری شود.

از قرار دادن مخزن بر روی سطح صاف مطمئن شویم، به دلیل اینکه از نشتی و خرابی مخزن آب، جلوگیری شود.

سخن پایانی

نشتی مخزن آب ممکن است در فصول مختلف و در شرایط آب و هوایی سرد و گرم، در اثر فشار آب زیاد، نصب نادرست و دلایل دیگری به وجود بیاید. در ابتدا تا حد امکان با نگهداری صحیح و نظارت، می‌توان از آسیب رسیدن به مخزن جلوگیری کرد، اما در صورتی که مخزن دچار آسیب شود، باید از طریق روش‌های تعمیر نشتی مخزن، مشکل را حل کرد. در صورتی که آسیب وارد شده به مخزن زیاد باشد نیز باید نسبت به تعویض مخزن آب، اقدام کرد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.