رفیعی گفت:انسان می‌تواند از نظر خلق شبیه پیامبر(ص)باشد کسی که این ویژگیها را داشته باشد از نظر خلقی شبیه به ایشان است افرادی که خوش اخلاق و خوش رفتار باشند می‌توانند در خلق مانند حضرت باشند.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: فردا سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) است بر همین اساس برای بررسی رفتار و سیره حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) با حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه به گفت و گو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره مقام پیامبر اکرم (ص) (ص) اظهار داشت: پروردگار پیامبر اکرم (ص) را بسیار دوست دارد به قدری که می‌فرماید هر کسی که مرا دوست دارد از دستورات پیامبر اکرم (ص) پیروی کند و به هر میزان می‌خواهید به من پروردگار محبت کنید به پیامبر اکرم (ص) محبت داشته باشید؛ در همه آیات الهی هرگز نمی‌بینیم که پروردگار، پیامبر اکرم (ص) را به اسم مورد خطاب قرار دهد در قرآن بعضی از انبیا را خداوند به اسم مورد خطاب قرار می‌دهد اما در مورد پیامبر اکرم (ص) همواره خداوند ایشان را با «یا ایها الرسول» و «یا ایها النبی» یاد می‌کند. همچنین پروردگار عالم در هر جای قرآن کریم وقتی می‌خواهد سفارشی در خصوص پیامبر اکرم (ص) داشته باشد نام خود را نیز می‌آورد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) برترین مخلوق در عالم خلقت هستند و کسی از ایشان بالاتر نیست گفت: امام علی (ع) با آن همه عظمتی که دارد می‌فرماید من عبد پیامبر اکرم (ص) هستم؛ امام علی (ع) در دوران ۳۳ سالی که با حضرت بودند حتی یک خطبه هم ایراد نفرمودند و هرگز اظهار وجود نمی‌کردند. امام علی (ع) شاگرد خاص پیامبر اکرم (ص) بودند و ایشان می‌فرماید من هر روز یک درس از حضرت می‌گرفتم؛ ایشان پرورش یافته پیشگاه پیامبر اکرم (ص) بودند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و از اصول زندگی پیامبر اکرم (ص) این بود که هرگز برای هدف مقدس از وسیله نامقدس استفاده نمی‌کرد ادامه داد: در تاریخ نقل شده روزی فرزند پیامبر اکرم (ص) از دنیا رفت و در آن روز خورشید گرفتگی صورت گرفت حضرت می‌توانستند از این فرصت سو استفاده کند و کسی هم متوجه این امر نشود چرا که علم در آن دوران به این اندازه پیشرفت نکرده بود که مردم بدانند خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی دو حادثه طبیعی در عالم است بنابراین حضرت می‌توانست از این فرصت استفاده کنند و بگویند سیاه شدن عالم به خاطر مرگ فرزند من است تا افراد بسیاری ایمان بیاورند اما هرگز این کار را نکردند بلکه مردم را جمع کردند و فرمودند ماه و خورشید با مرگ کسی نمی‌گیرد و حتی اجازه نداد از این موقعیت برای مسلمان شدن مردم سوءاستفاده شود. یا روزی فردی به نزد حضرت آمد و گفت من قرعه می کشم اگر خوب آمد مسلمان می‌شوم و اگر بد آمد من مسلمان نمی‌شوم، حضرت این امر را نپذیرفت و فرمود اسلام آوردن با قرعه کشیدن نیست. وقتی در صفین تعدای از افراد نزد امام علی (ع) آمدند و گفتند آب را به روی لشکر معاویه ببندید ایشان فرمودند من آب را به روی کسی نمی بندم؛ ایشان پیروزی را که به قیمت تشنگی دشمن باشد را نپذیرفت. این بزرگترین پیام دین محسوب می‌شود «پیروز نشد آن کسی که با گناه پیروز شد».

رفیعی در ادامه به ماجرای ناراضی بودن یکی از اصحاب در مورد قضاوت پیامبر اکرم (ص) اشاره و عنوان کرد: روزی بین دو اصحاب پیامبر اکرم (ص) نزاعی پیش آمد ظاهراً این نزاع در رابطه با یک آب راه بود. این دو نزد پیامبر اکرم (ص) آمدند و حضرت سوالاتی پرسیدند و در پایان قضاوت کردند؛ یکی از این اصحاب که رأی به نفع او صادر نشده بود وقتی از جلسه بیرون آمد گفت پیامبر اکرم (ص) به سبب آشنایی که با فلانی داشت پارتی بازی کرد و من راضی نیستم. پیامبر اکرم (ص) انسانی معصوم است و هرگز عدالت را زیر پا نمی‌گذارد و قضاوتش نیز حق است؛ قرآن کریم در خصوص این افراد می‌فرماید کسانی که این حرف را می‌زنند ایمان ندارند؛ مراد از این آیه این است که اگر انسان وقتی قرآن و پیامبر را پذیرفت باید تسلیم آنان باشد. ابلیس منکر خدا و قیامت نبود و سال‌ها عبادت پروردگار کرد و علت اینکه از پیشگاه پروردگار رانده شد این بود که در برابر امر الهی تسلیم نشد.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که انسان از نظر خلق شبیه پیامبر اکرم (ص) شود گفت: انسان می‌تواند از نظر خلق شبیه پیامبر اکرم (ص) باشد کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد از نظر خلقی شبیه به ایشان است افرادی که خوش اخلاق و خوش رفتار باشند می‌توانند در خلق مانند حضرت باشند برای مثال حضرت شخصیتی خوش اخلاق، پر جاذبه، نرم خو، صبور و… بودند ایشان همواره به اطرافیان رسیدگی می‌کرد و بر خشم خویش کنترل داشت.

وی با بیان روایتی از امام علی (ع) ادامه داد: حضرت خطاب به امام حسین (ع) فرمودند حسین جان جدتان حضرت رسول الله چنین بود وقتی از درب منزل وارد خانه می‌شد وقت خود را به سه بخش تقسیم می‌کرد یک جز برای خدا بود، جز بعدی به خانواده اختصاص داشت و در این بخش با اعضای خانواده به صحبت می‌پرداخت و آخر اینکه بخشی را هم برای خویش اختصاص می‌داد. امروزه بخشی از افراد هستند وقتی بعد از اتمام ساعت کار به منزل می آیند حتی یک ساعت نزد خانواده نمی‌نشینند و غذای خود را هم در پشت میز کاری که در منزل دارد میل می‌کنند.

رفیعی افزود: دلیل بسیاری از اختلافات خانواده‌ها این است که اعضای خانواده آداب گفتگو را نمی‌دانند در حالی که پیامبر اکرم (ص) الگوی بی نظیر در تمام شئون زندگی هستند و افراد می‌توانند در همه شئون ایشان را الگو قرار دهند و در همه کارها به ایشان تاسی داشته باشند چرا که حضرت الگو و اسوه حسنه هستند. پیامبر اکرم (ص) برای همه مردم الگو هستند این الگو بودن برای کسانی است که دارای سه ویژگی باشند نخست خدا را قبول داشته باشند، به قیامت باور داشته باشند و آخر اینکه خدا را یاد کنند، اگر کسی به این سه ویژگی اهتمام داشته باشند می‌توانند حضرت را الگوی خویش قرار دهند.

این استاد حوزه علمیه درباره رفتار پیامبر اکرم (ص) در بیرون از منزل گفت: پیامبر اکرم (ص) همواره زبان خویش را حفظ می‌کرد مگر اینکه حرف مفید باشد و ایشان هرگز سخن بیهوده و لغو نمی‌گفت، زبان عضو پر گناهی است و حضرت همواره زبان خویش را حفظ می‌کرد همیشه سعی می‌کرد بین دیگران الفت ایجاد کند و نفرت را از بین ببرد. برای مثال حضرت بزرگ هر قومی را به بزرگی یاد می‌کرد و آنها را تحویل می‌گرفت. امام علی (ع) می‌فرماید پیامبر اکرم (ص) در بیرون از منزل همواره سراغ اصحاب خویش را می‌گرفت و جویای احوال آنان بودند؛ امروزه متأسفانه همسایه از حال همسایه خبر ندارد و حتی یکدیگر را نمی‌شناسند در حالی که در گذشته چنین نبود.