همدان-جهانی شدن هگمتانه اول کار است و جهانی ماندن تنها با تلاش و هم‌افزایی میان مسئولان، جامعه محلی و فعالان حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری به وجود می‌آید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- آزاده صفی: ثبت جهانی آثار تاریخی در فهرست یونسکو می‌تواند به معرفی بیشتر یک کشور کمک کرده و با جذب اعتبار ویژه، موجب پایداری و حفظ آن اثر شود. همچنین جهانی شدن آثار تاریخی باعث می‌شود دید جهانیان نسبت به آن اثر دقیق‌تر و کامل‌تر شده و اثر در لیست جاذبه‌های گردشگری قرار گیرد.

یکی از پیامدهای مستقیم ثبت اثر در فهرست جهانی یونسکو این است که گردشگران در سراسر دنیا به فهرست جهانی یونسکو اهمیت زیادی می‌دهند و در سفرها به آن توجه می‌کنند، بنابراین اگر بسترهای جذب گردشگر در منطقه ثبت جهانی فراهم باشد می‌تواند کمک بزرگی در جذب و ماندگاری گردشگر باشد.

پس از ثبت جهانی هگمتانه در روزهای گذشته، بسیاری از مسئولان اذعان داشتند که جهانی شدن اول کار است و حال باید برای جهانی ماندن تلاش کرد. ناگفته پیداست که جهانی ماندن و بهره‌بردای از یک اثر جهانی به الزاماتی نیاز دارد که تنها با هم‌افزایی به دست می‌آید.

یک راهنمای گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اثرات ثبت جهانی هگمتانه بر صنعت گردشگری همدان و الزامات جهانی ماندن گفت: در بحث گردشگری مانند دیگر حوزه‌ها اولین برخورد مهم‌ترین برخورد است، همدان به واسطه هگمتانه در سطح جهان دیده شده است، بنابراین باید جهانی فکر کنیم و این جهانی شدن را حفظ کنیم.

برنامه جدی برای آموزش نیروی انسانی داشته باشیم

فرشید رضافر با بیان اینکه با چند تفکر می‌شود این خاص بودن را به دنیا نشان داد، افزود: ابتدا باید به داشته‌های خود باور داشته باشیم و روی نیروی انسانی تمرکز کنیم، باید برنامه‌های جدی برای آموزش نیروی انسانی در دستور کار باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچیک از ورودی‌های شهر در شأن جهانی بودن هگمتانه و همدان نیست، اظهار کرد: امیدواریم حالا که هگمتانه قرار است در سطح جهانی معرفی شود به ورودی‌های شهر توجه ویژه شود، از طرفی نیاز است در ورودی‌های شهر اتاق‌های راهنما برای کل شهر و نه فقط راهنمایان گردشگری داشته باشیم و از قبل به مسافر خدمات ارائه دهیم چراکه این برنامه می‌تواند کارگشا باشد.

رضافر با بیان اینکه فعالان حوزه گردشگری باید برای جهانی بودن مهیا شوند، گفت: آموزش جامعه گردشگری همدان از راهنمایان تا دفاتر خدمات مسافرتی از الزامات است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این فعال گردشگری ادامه داد: علاوه بر این، حمل و نقل، رانندگان تاکسی، مغازه‌دارها، پرسنل مرتبط، هتل داران و بخش‌های مهم گردشگری باید آموزش‌های لازم را ببینند و روابط‌عمومی خود را ارتقا دهند.

همدان در شأن نام هگمتانه برای جهانی بودن مهیا شود

وی با اشاره به اینکه در بحث جهانی شدن باید جزئی‌نگر باشیم و حرفه‌ای عمل کنیم، اضافه کرد: اگر بتوانیم شهرمان را خوب معرفی کنیم و از طرفی امکانات خوبی در اختیار گردشگران قرار دهیم به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم.

رضافر در ادامه بیان کرد: یکی از مزیت‌های جهانی شدن این است که شهر به یک سطح از فرهنگ، رفاه و آرامش اجتماعی می‌رسد، لازمه جهانی شدن، اقتصاد است اگر اقتصاد یک شهر جهانی مطابق با فرهنگ آن شهر به دنیا معرفی شود استانداردهای جهانی بودن رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه شهر باید در شأن نام هگمتانه برای جهانی بودن مهیا شود، یادآور شد: شهر باید از نظر فضای بصری و زیباسازی شهری آماده شود، شاخص‌های زیست محیطی نیز در بحث جهانی شدن از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این راهنمای گردشگری عنوان کرد: زمانی که شهر به درجه‌ای از رفاه و آرامش برسد، علاوه بر ماندگاری توریست شاهد تبلیغ جاذبه‌های شهر توسط گردشگر نیز خواهیم بود.

حمل و نقل مناسب و فرودگاه فعال از الزامات یک شهر جهانی است

رضافر در ادامه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم المان‌هایی از آثار و اشیای موزه هگمتانه ساخته و در میادین شهر نصب شود تا علاوه بر معرفی هگمتانه جهانی، چهره شهر را هم زیبا کند.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل مناسب و فرودگاه فعال از الزامات یک شهر جهانی است، اظهار کرد: تا زمانی که مبلمان شهری را ارتقا ندهیم نمی‌توانیم راجع به جهانی بودن صحبت کنیم.

رضافر افزود: المان‌های شهری مناسب، در دسترس بودن سرویس بهداشتی و فضای شهری در خور از جمله مواردی است که باید مورد توجه ویژه باشند که در این زمینه شهرداری مسئولیت خطیری دارد چراکه با زیبایی یک شهر می‌توان به جهانی شدن و جهانی ماندن کمک کرد.

گفتنی است؛ با ثبت هر اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو، رتبه گردشگری آن کشور ارتقا می‌یابد چراکه انگیزه‌ای برای سفر ایجاد می‌شود، حال اینکه ثبت جهانی به تنهایی مؤلفه‌ای برای جذب گردشگر نیست و فراهم شدن بسترهای مناسب، آموزش جامعه محلی و فعالان این حوزه و نگاه همسو مسئولان زیربط با سیاست‌های صنعت گردشگری از جمله الزاماتی است که می‌تواند در جذب گردشگر تأثیرگذار باشد.