خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند.
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
تصویب سند ملی سینما و پایان فرصتسوزیها!
آخرین جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۲۲ مرداد با حضور اعضا برگزار شد و در یکصد و هفتمین جلسه شورای هنر سند سینما به تصویب اعضا رسید. همچنین علاوه بر تصویب این سند، سیاستها و ضوابط حاکم بر بازار هنرهای تجسمی نیز توسط اعضا بررسی و به تصویب رسید. مقرر شد محمدحسین ایمانی خوشخو در نشست خبری، عملکرد شورای هنر در دوره اخیر را تبیین کند.
ایمانی خوشخو نیز در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشهای پرشمار خبرنگاران که درباره سند ملی سینما مطرح شد، به برخی فرصتسوزیها در حوزه سینما اشاره کرد و گفت: سابقه تدوین این سند به حدود ۱۲ سال پیش برمیگردد که آن زمان به نتیجه نهایی نرسید. در سینما با توجه به اهمیت بالای این حوزه، سندی تدوین و نهایتاً تصویب نهایی شد و به ما ارجاع داده شده است. آقای علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما یک جلسه به شورای هنر آمد و توضیحاتی ارائه کرد و درخواست داشت که اعضای شورا از نظرات اصناف سینمایی استفاده کنند که اتفاقاً یک جلسه هم گذاشته شد اما بیشتر تاکید داشتند که زمان بیشتری برای این کار صرف شود! که به نظر ما واقعاً فرصت سوزی است، چراکه در سندهای بالادستی فرصتها و ظرفیتهای راهبردی که باید از آنها استفاده کرد، آورده میشود.
وی ادامه داد: در سند ملی سینما حقوق همه ذینفعان در نظر گرفته شده است و ما برای راهکارها، پیشبینی داشتیم که به آن ۱۰ آئیننامه اجرایی پیوست شده است که از آن جمله میتوان به حقوق مادی و معنوی تماشاگران، حقوق و مسئولیتهای سینماگران، فعالیتهای حرفهای در صنعت فیلم، شیوهنامه درجه بندی فیلمها و محصولات سینمایی، جشنوارهها و بازارها و هفتههای فیلم اشاره کرد.
ایمانی خوشخو یادآور شد: پیشبینی ما این است که باید با کمک دستاندرکاران سینما و همه اعضای اصناف سینمایی، این سند تکمیل و ویرایش شود. همچنانکه در یکی از این مواد ۴۲ گانه وجوه سلبی نمیبینید و همگی ایجابی هستند و بسیار امیدواریم صنعت سینما از یک نظام نامه قابل دفاع برخوردار شود. دوستانی که این سند را تدوین کردند، سند سینمایی حدود ۶۰ کشور را بررسی کردهاند، بنابراین آن گروهی که زحمت کشیدند تخصصی بودند و شاید ما دو سوم راه را رفتهایم و آئیننامههای اجرایی در عملیات اجرایی، سر و شکل درست میگیرد.
توافقنامه مخفیانه پخشکنندگان و سینماداران!؟
هفته گذشته، سیدضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان با انتشار نامهای خطاب به محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، از عملکرد سینماشهر انتقاد کرد. هاشمی در بخشهایی از این نامه خطاب به خزاعی نوشت: «پیرو مکاتبات قبلی و تاکید جنابعالی و اعضا محترم شورای صنفی اکران مبنی بر جلوگیری از هر گونه کسورات غیرقانونی از محل فروش فیلمها، باخبر شدیم متأسفانه اخیراً در اقدامی پنهانی و بدون حضور نمایندگان صنوف تهیه کنندگان، در قالب جلساتی مستمر با پخش کنندگان و سینماداران توسط مؤسسه سینماشهر مبادرت به تفاهم نامهای شده که در سامانه سمفا از جمع فروش فیلمها، ۱ درصد به عنوان انعام سینماداران و همچنین حق الطبع از هر قطعه بلیت به نفع سینماداران کسر گردد. این درحالیست که توافق نامه مذکور به دلایل زیر مخل امنیت حرفهای تهیه کنندگان سینما و باعث خسارت به آنهاست.
اولاً توافق نامه مابین سینماداران و پخش کنندگان با میدان داری مؤسسه سینماشهر به طور مخفیانه و بدون اطلاع صنوف تهیه کنندگان، خاصه جامعه صنفی تهیه کنندگان انجام شده است. ثانیاً کسورات غیرقانونی توافق شده در آن برخلاف مفاد قرارداد نمایش فیلم در سینماها است. ثالثاً کسر هرگونه مبلغ خارج از قرارداد نمایش فیلم باید صرفاً پس از تأیید تهیه کننده انجام پذیرد. رابعاً پخش کنندگان به هیچ عنوان اختیار تصمیم گیری و یا تعیین تکلیف برای سهم تهیه کننده فیلمها از فروش را نداشته و به دلیل آنکه منشأ خسارت به تهیه کنندگان است، حق پیگرد قانونی آن در محاکم قضائی محفوظ است. خامسا مؤسسه سینما شهر به عنوان نهاد وابسته به دولت، نباید به صورت یک طرفه و مخفیانه زمینه بروز خسارت به تهیه کنندگان و صاحبان فیلمها را فراهم آورد، حداقل انتظار از مجموعه تحت مدیریت جنابعالی که همواره برعدالت و بی طرفی تاکید نموده اید، پایبندی به اصول و اجتناب از هرگونه اقدامات شائبه برانگیز و شبهه دار است.
در ادامه باید یادآوری کنیم، تهیه کنندگان سینمای ایران با وجود فشارهای سخت اقتصادی و هزینههای سرم سام آور تولید که هر ساعت در حال افزایش است، تلاش میکنند چراغ سینما در تولید را روشن نگه داشته و با استمرار آن امنیت شغلی دستاندرکاران سینما را برقرار نمایند، روا نیست در این کارزار نابرابر اقتصادی، برخلاف قانون، شرع، عرف سینما، توافقات و قرارداد اکران، مؤسسه سینماشهر بانی ورود خسارت و ضرر و زیان به تهیه کنندگان سینما گردد.
توافق نامه مخفیانه پخش کنندگان و سینماداران که منشأ کسورات غیرقانونی از فروش فیلمها در سامانه سمفا گردیده، نه تنها وجاهت قانونی نداشته و برای تهیه کنندگان لازم الاجرا نیست، بلکه بالذات باطل و غیرقابل اجراست. کسر هرگونه مبلغ اضافی تحت هر عنوان و خارج قرارداد اکران فیلمها، از نظر صاحبان فیلمها و جامعه صنفی تهیه کنندگان که بخش اعظم سهم اکران متعلق به اعضا شریف و نجیب این صنف میباشد، غیرقانونی بوده و مسئولیتهای مترتبه بر آن از هر حیث و وجهی، تماماً با هر شخص حقیقی یا حقوقی ست که زمینه یا اسباب آن را فر اهم آورد.»
پس از آن بود که مؤسسه سینماشهر نسبت به این موضعگیری، واکنش نشان داد و در قالب یک بیانیه به حاشیهسازی افراد توضیحاتی ارائه کرد. در این بیانیه آمده است:
«آقای سید ضیا هاشمی طی یادداشتی سرگشاده خطاب به رئیس سازمان سینمایی نسبت به مصوبه اخیر شورای صنفی نمایش اعتراض داشته و مؤسسه سینماشهر را مسئول این موضوع میداند.
به دلیل اقدام رسانهای سید ضیا هاشمی به جای پیگیریهای صنفی مؤسسه سینماشهر توضیحات زیر را جهت تنویر افکار عمومی ارائه میکند.
اولاً این مؤسسه هیچگونه جلسه آشکار و مخفی در خصوص قدر السهم و نحوه صدور صورتحساب و این دست مسائل با صنوف محترم نداشته و ثانیاً این توافق یک امر کاملاً صنفی بوده که محمد احمدی نمایند شورای عالی تهیهکنندگان در شورای صنفی نمایش هم در گفتوگویی به این موضوع اشاره داشته است. در نهایت شورای صنفی نمایش در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ مصوبهای را به امضای اعضای خود رساند که بر مبنای آن سینماها موظف هستند برمبنای یک صورتحساب مشخص با پخشکنندگان تسویه حساب کنند.
این صورت حساب در شورای صنفی نمایش مصوب شده و به امضای تمامی اعضای محترم این شورا متشکل از نماینده تهیهکنندگان، سینماداران، پخشکنندگان و کارگردانان رسید. طبق این مصوبه بنا شد تسویه حساب سینماداران با پخش کنندگان از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ منطبق با این صورت حساب انجام پذیرد. همچنین در مصوبات روز ۲۱ مرداد شورای صنفی نمایش بنا شد این صورت حساب تیپ در صفحه داشبورد سمفا بارگذاری شود که در همین تاریخ در صفحه داشبورد سمفا اطلاع رسانی به عمل آمد. بدیهی است مؤسسه سینماشهر هیچ گونه دخل و تصرفی در مصوبات شورای صنفی نمایش نداشته است و مطابق مصوبات این شورا و توافق بین صنوف اقدام به انتشار آن کردهاست.
حال معلوم نیست به چه دلیل ایشان اقدام به چنین واکنش غیرحرفهای کردهاست. موضوعی که باید از طریق پیگیریهای صنفی صورت میگرفت به غلط از دریچه رسانهها مطرح شد. همچنین، بنابر اذعان محمد احمدی نماینده تهیهکنندگان در شورای صنفی نمایش این فرم تیپ مورد تأیید شورا بوده و البته ارتباطی با مؤسسه سینما شهر ندارد.»
نمایش ۴ فیلم در «سینما اربعین» در موکب علی ابن موسی الرضا (ع)
مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز با همکاری سازمان بسیج شهرداری تهران در موکب علی ابن موسی الرضا (ع) عمود ۷۰۷ با روزانه ۸ نوبت اکران فیلمهای سینمایی میزبان زائران حسینی است.
«سینما اربعین» با اکران چهار فیلم سینمایی طی ۱۲ روز از ۲۳ مرداد تا ۳ شهریور میزبان زائران حسینی در موکب علی ابن موسی الرضا (ع) عمود ۷۰۷ است و زائران مسیر پیاده روی اربعین میتوانند با حضور در این موکب به تماشای آثار سینمایی بنشینند.
براین اساس چهار فیلم سینمایی در ژانرهای بیوگرافی، تاریخی و کودک و نوجوان آماده اکران سیار در عمود ۷۰۷ هستند و فیلمهای سینمایی «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری، «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی نژاد، «ایلیا در جست و جوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، و «هناس» به کارگردانی حسین دارابی در «سینما اربعین» حوزه هنری اکران میشوند. مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز با همکاری سازمان بسیج شهرداری تهران در موکب علی ابن موسی الرضا (ع) عمود ۷۰۷ با روزانه ۸ نوبت اکران فیلمهای سینمایی میزبان زائران حسینی است و زائران حسینی میتوانند از ۲۳ مرداد هر روز در محل موکب علی ابن موسی الرضا (ع) عمود ۷۰۷ مسیر پیاده روی اربعین حسینی به تماشای این آثار سینمایی بنشینند.
رونمایی از تندیس بیتا فرهی و انتقادها به آن!
مراسم نکوداشت و آئین رونمایی از گنجینه و تندیس زندهیاد بیتا فرهی با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینمای ایران برگزار شد. تندیس زنده یاد بیتا فرهی به عنوان اولین تندیس یک بازیگر زن در موزه سینما قرار گرفت. تندیس بیتا فرهی، مزین به لباسهای شخصی این هنرمند است.
محمود کلاری، علی دهکردی، احترام برومند، آزیتا موگویی، سهیلا رضوی، فاطمه محمدی، هلیا امامی، علی اوجی، رضا یزدانی، کاوه آفاق، مهدی کوشکی، اکرم محمدی، سام قریبیان، محمود گبرلو از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
محمود کلاری مدیر فیلمبرداری سینمای ایران در این مراسم گفت: نقشی که خانم فرهی در ذهن و خاطره من دارد باعث شد تا خود را به این مراسم برسانم. من یک تجربه ویژه در سینمای ایران داشتم که متعلق به فیلم «بانو» به کارگردانی مرحوم داریوش مهرجویی بود. در آن اثر من به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفتم اما در ابتدا بسیار تلاش کردم تا از انجام این کار اجتناب کنم، چراکه این اتفاق را در توان خود نمیدیدم. یادم است که خانم فرهی با من تماس گرفتند و گفتند آقای مهرجویی برای آن نقش فرد دیگری را به جز تو نمیبیند و به همین دلیل بهتر است پیشنهاد او را قبول کنم. به فرهی گفتم دلیل تردیدم این است که چیزی از بازیگری نمیدانم و وی در پاسخ گفت من هم زمانی که برای «هامون» دعوت شدم دقیقاً همین وضعیت را داشتم. دلگرمی وی در زمان فیلمبرداری نیز ادامه پیدا کرد با وجود آنکه خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی از دوستان نزدیک من بودند، اما انرژی حضور در مقابل دوربین تنها از جانب بیتا فرهی به من منتقل شد.
مرتضی سعیدی سازنده تندیس بیتا فرهی نیز بیان کرد: بانی ساخت این مجسمه سرکار خانم فرهی بودند. سال گذشته مشغول ساخت مجسمهای بودم و زمانی که بیتا فرهی تصاویر مربوط به آن را مشاهده کرد به شوخی از من پرسید چه زمان مجسمه مربوط به من را میسازی. قصد داشتم به مناسبت تولد خانم فرهی سردیسی کوچک را به او تقدیم کنم اما این اتفاق رخ نداد. در ساخت این تندیس تلاش کردیم تا جزئیات بسیاری را اعمال کنیم.
پس از انتشار عکسهای این تندیس، با انتقاداتی از سوی دوستداران و علاقهمندان سینما مواجه شد. این انتقادات، تندیس بیتا فرهی را دارای ساخت و اجرای نامناسبی دانستهاند که به ویژه در جزئیات فاصله زیادی با چهره آن مرحوم دارد.
آغاز اکران «قلب رقه» و «روزی روزگاری آبادان»
اکران فیلم سینمایی «قلب رقه» اولین ساخته سینمایی خیرالله تقیانیپور و «روزی روزگاری آبادان» اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ از چهارشنبه ۲۴ مرداد در سینماهای سراسر کشور آغاز شد.
فیلم اکشن و جاسوسی «قلب رقه»، یک عاشقانه در دل التهاب را روایت میکند. در «قلب رقه»، شهرام حقیقتدوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفینیا، مصطفی ساسانی، عامر علی، مهدی شیخ عیسی، محمدعلی موسوی ایفای نقش میکنند.
اولین نمایش فیلم «روزی روزگاری آبادان» نیز که نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نیز است، سال ۱۳۹۹ در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود. فاطمه معتمد آریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
نمایش ۵ فیلم جدید در دومین اکران گروه «فرهنگ»
گروه سینمایی «فرهنگ» که گروهی جدید التاسیس در سازمان سینمایی است، در دوره اول خود از اواسط تیر ماه تا کنون از پنج فیلم «آسمان غرب»، «آپاراتچی»، «بی بدن»، «ایلیا در جستجوی قهرمان» و «نوروز» حمایت کردهاست که حاصل این حمایت اضافه شدن ۱۵۰۷ سانس، ۱۸۰۳۷ مخاطب و یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش این فیلمها بود.
حال با اتمام دوره اول اکران، پنج فیلم «عطرآلود»، «آبی روشن»، «روایت ناتمام سیما»، «شور عاشقی» و «مصائب شیرین ۲» به عنوان فیلمهای مورد حمایت گروه سینمایی فرهنگ در دوره دوم اعلام شدند. گروه سینمایی فرهنگ با هدف حمایت از آثار سینمایی فرهنگی که امکان باقی ماندن بر پرده سینما را به صورت طولانی مدت ندارند و ممانعت از تسخیر گیشه توسط فیلمهای تجاری و مهجور ماندن دیگر فیلمها تشکیل شدهاست.
فیلمهای جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند. بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی «فرهنگ» جان تازهای به آنها داده میشود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.
پیام هنرمندان پیشکسوت به رئیس جمهور
هفدهمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت با حضور محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و عضو هیأت امنا مؤسسه، داریوش ارجمند بازیگر و رئیس هیأت مدیره مؤسسه، انسیه شاه حسینی کارگردان و عضو هیأت مدیره مؤسسه، سیدعباس عظیمی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره مؤسسه و بیش از ۱۵۰ هنرمند پیشکسوت به همراه یکی از اعضای درجه ۱ خانواده روز سه شنبه ۲۳ مرداد در جزیره کیش به کار خود پایان داد.
داریوش ارجمند رئیس هیأت مدیره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در این مراسم گفت: پیری و مرگ حقیقت محتوم است؛ نباید حسرت گذشته را خورد چرا که در هر سن زیبایی خاص همان سن وجود دارد؛ باید هر دوره زندگی را درک کرد و به جای حسرت کشیدن از دههها و دورههای گذشته لذت همان دوره را از آن برد. این مؤسسه پاسدار گذشته ماست و این است که اهمیت دارد؛ باید در روزگاری که با هم هستیم کینه نورزیم و همدیگر را دوست داشته باشیم. انتظار ما همیشه از رئیسان جمهور این است که به قولشان عمل کنند؛ هر کسی که هست و برای هرجناحی فرقی ندارد آنچه مهم است وفای به عهد و مراقبت از مملکت ما است. به قول زندهیاد نادر ابراهیمی ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم / ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود، رنج دوران برده ایم.