اهواز - با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی، روند ورود زائران به مرزهای خوزستان صعودی شده است و مرزهای شلمچه و چذابه روزهای پر جنب و جوشی را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: این روزهای مرزهای اربعین خوزستان یعنی شلمچه و چذابه شاهد حضور پرشور و نشاط زائران ایرانی و خارجی هستند که به عشق شرکت در مراسم میلیونی اربعین حسینی در کشور عراق وارد این ۲ مرز می‌شوند و ظاهراً گرمای شدید و هوای شرجی هم نتوانسته اندکی از این شور و عشق شیعیان به امام شهید خود را کاهش دهد.

براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از شانزدهم تا بیست و ششم مردادماه ۱۴۰۳، تردد ۸۰۶ هزار و ۳۹۷ زائر در مرزهای شلمچه و چذابه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی ثبت شده است.

در بازه زمانی مذکور ۱۴۹ هزار و ۶۵ زائر ایرانی وارد شده‌اند که ۳۴ هزار و ۵۶۹ نفر از مرز چذابه و ۱۱۴ هزار و ۴۹۶ زائر از مرز شلمچه بوده است. همچنین خروج ۶۰۰ هزار و ۸۵۲ زائر ایرانی ثبت شده که از این تعداد ۴۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر از مرز شلمچه و ۱۰۹ هزار و ۳۸۰ زائر از مرز چذابه بوده است.

خروج ۳۶ هزار و ۳۷۲ زائر خارجی از ۲ پایانه مرزی به ثبت رسیده که ۲۶ هزار و ۴۰۸ زائر از شلمچه و ۹ هزار و ۹۶۴ نفر از چذابه تردد داشته‌اند. همچنین ۲۰ هزار و ۱۰۸ زائر خارجی وارد شده‌اند که ۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر در پایانه شلمچه به ثبت رسیده و ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از پایانه مرزی چذابه بوده است.

توصیه به زائران

همچنین فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی در مرز چذابه گفت: هیچ فرقی بین زوار ایرانی و خارجی در مرز نیست و هر دو بدون هیچ گونه ایستایی عبور می‌کنند.

سرهنگ اسکندر عیسوند گفت: به منظور تسهیل در تردد زوار کارهای بسیار خوبی صورت پذیرفت از همان ابتدا منطقه چذابه به چند نقطه تقسیم شد و در آن وسایل و امکانات لازم برای تردد و امنیت زوار فراهم شد به گونه‌ای که حرکت آرام و روان صورت می‌پذیرد و تاکنون هیچ ایستایی در مرز نداشته‌ایم.

وی افزود: به زائران توصیه می‌کنیم با توجه به وجود گرمی هوا سعی کنند که در تردد خودشان عجله نکنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین در مرز چذابه ادامه داد: زوار سعی کنند حرکت خود را به صبح‌ها، بعد از ظهر یا شب که هوا خنک‌تر هست موکول کنند. وسایل ایاب و ذهاب برای تردد زوار پیش بینی شده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سرهنگ عیسوند در خصوص زوار اتباع خارجی گفت: با توجه به اینکه مقرر شده که اتباع پاکستانی و افغانی از مرز چذابه عبور کنند لذا از مرزهای شرقی کشور تا مرز چذابه پیش بینی لازم جهت حضور آنها در مرز چذابه فراهم شده است. آنها به صورت پلکانی تا مرز انتقال داده می‌شوند بعد به سمت موکب‌ها جهت پذیرایی برده می‌شوند سپس مشترکاً وارد پایانه مرزی می‌شوند و در پایانه مرزی اتباع خارجه از گیت‌های خودشان عبور می‌کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین در مرز چذابه با اشاره به اینکه هیچ فرقی بین زوار اتباع خارجی و زوار ایرانی وجود ندارد بیان کرد: برابر تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور هیچ گذرنامه‌ای در مرز صادر نخواهد شد لذا زوار باید در مبدا نسبت به تهیه گذرنامه خود اقدام کنند و به هیچ وجه بدون گذرنامه به مرز نیایند زیرا در صورت حضور هر کدام از اتباع در مرز بدون گذرنامه سریعاً به اردوگاه‌ها منتقل خواهند شد.
کد خبر

انتقال مصدومان از عراق به شلمچه

از سوی دیگر دبیر ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی آبادان از مصدومیت ۴۶ زائر ایرانی در پی حادثه تصادف یک تریلی با اتوبوس در محور دیوانیه عراق و انتقال آنها به شلمچه خبر داد.

افشین دریانبرد صبح امروز شنبه در جمع خبرنگاران در شلمچه اظهار کرد: ۴۶ نفر مصدوم حادثه تصادف ۲ خودروی سنگین تریلی و اتوبوس در محور دیوانیه در عراق در یک مرحله از طریق مرز شلمچه به کشور منتقل شدند.

دریانبرد افزود: شنبه ۲۷ مردادماه ساعت ۰۱:۳۰ بامداد پس از تماس با مرکز پست فرماندهی حادثه ICP مستقر در مرز شلمچه مبنی بر تصادف یک دستگاه اتوبوس حامل زائران حسینی در محور دیوانیه کشور عراق، بلافاصله مقدمات تحویل حادثه دیدگان در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: چهار دستگاه آمبولانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس با هماهنگی پست فرماندهی حادثه ICP، از نزدیکترین پایگاه‌های سیار اورژانس ۱۱۵ مستقر در شلمچه به نقطه صفر مرزی اعزام و تعداد ۴۶ مصدوم را از طرف عراق تحویل گرفته شدند.

دبیر ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: پس از رسیدن خودروهای اورژانس و تحویل مجروحان، اقدامات تریاژ و امداد بر بالین مصدومان انجام و ضمن دریافت خدمات درمانی در نقطه صفر مرزی، کارشناسان اورژانس ۱۱۵ مصدومان را به بیمارستان‌های طالقانی آبادان و ولیعصر (عج) خرمشهر انتقال دادند.

بی تأثیری گرما بر اراده شیعیان

همچنین نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: سیل جمعیت به سمت عراق و عتبات روان است، به نظر می‌رسد سختی‌ها و مشقت‌هایی که در راه است بر اراده شیعیان با ایمان تأثیر نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین امیر رضا هدائی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص استقبال زائران اربعین با وجود گرمای هوا اظهار کرد: شور امام حسین (ع) و حرارتی که در قلب‌های مردم با ایمان، زائران ایرانی و غیرایرانی است بر گرمای هوا چیره شده و شاید بتوان گفت شوری که مشاهده می‌کنیم بیشتر از سال‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه مردم اول صبح، پس از غروب آفتاب و شب را برای تردد انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: اکنون که در مرز هستیم مشاهده می‌کنیم سیل جمعیت به سمت عراق و عتبات روان است، به نظر می‌رسد سختی‌ها و مشقت‌هایی که در راه است بر اراده شیعیان با ایمان و عشاق امام حسین (ع) تاثیر نداشته باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خدمت رسانی مردم به زائران، گفت: در تمام مسیرهایی که دیدم و آمده‌ام، خدمت رسانی به اندازه کافی و گاهی حتی بیش از حد نیاز بوده است، هیچ کمبودی وجود ندارد و اکنون در مرز همه امکانات فراهم است.

حجت الاسلام هدائی افزود: از زائران خواهش دارم از راهنمایی، ارشادها و تعلیماتی که مسئولان دارند بیشتر تبعیت کنند تا ازدحامی که در ورودی‌های مرز است کمتر شود.

وی عنوان کرد: اکنون که در نقطه صفر مرزی هستیم، ترافیک روان است و جمعیت با حرکت معقولی به سمت مرز حرکت و عملیات زیارتی خود را آغاز می‌کنند.

اربعین حسینی به اوج خود رسیده است

همچنین نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اربعین حسینی امسال با توجه به آمادگی و استعداد معنوی که مردم ما از سال‌های گذشته پیدا کرده‌اند به اوج خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده شامگاه جمعه در مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اهمیت این گردهمایی عظیم آنجا خودش را نشان می‌دهد که دیگر مذاهب و ادیان نیز خود را همراه می‌کنند، زیرا آرمان‌های بشری در تمام ادیان اجرای حق و عدالت بوده و هست.

وی افزود: دشمن و به ویژه استکبار جهانی متوجه شده که هیمنه پوشالی آنها با این اتحاد و همدلی که با محوریت امام حسین (ع) ایجاد شده است از بین خواهد رفت؛ بنابراین می‌بینیم هر ساله این حرکت عظیم جهانی از طرف رسانه‌های معاند در بایکوت خبری قرار می‌گیرند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای خبرگان رهبری گفت: زائران اربعین باید شمر و یزید زمانه را که همان اسرائیل غاصب و آمریکای جنایتکار هستند را بشناسند و در برابر ظلمی که به مردم غزه می‌شود سکوت نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن‌زاده بیان کرد: اربعین حسینی به نوعی اعلام پیروزی نهضت حسینی بود و شیعیان نیز هر سال با پای پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌رفتند که در سال‌های اخیر این حرکت به یک حرکت بزرگ جهانی شیعه تبدیل شده است.

وی افزود: در هیچ کجای عالم جمعیتی با این تعداد پیدا نشده و نخواهد شد که بدون دخالت تشکیلات حکومتی مردم صدها و هزاران کیلومتر را با پای پیاده به زیارت حضرت ابا عبدالله حسین (ع) بروند و با اتحاد در کنار هم مراسم با شکوه عزاداری برگزار کنند.

انتشار فراخوان سوگواره رسانه‌ای اربعین

در عین حال فراخوان چهارمین سوگواره رسانه‌ای اربعین حسینی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با هدف ثبت بزرگترین رویداد مذهبی و فرهنگی جهان اسلام (پیاده روی اربعین) منتشر شد.

بخش‌های این سوگواره شامل خبر، تیتر، گزارش و عکس است که اهالی رسانه می‌توانند در موضوعات اربعین و وحدت ملی، اربعین و اتحاد اقوام، اربعین و وحدت مردم ایران و عراق، اربعین و نماز، اربعین و امنیت و توسعه پایدار منطقه، اربعین و مواکب برای دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

طبق فراخوان اعلام شده، مهلت ارسال اثر به این سوگواره ۳۰ مهر ۱۴۰۳ و زمان برگزاری اختتامیه متعاقباً اعلام می‌شود.

آثار شرکت‌کنندگان باید در فاصله زمانی اول شهریور ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شده باشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند در ۲ بخش و هر بخش با ارسال سه اثر شرکت کنند.

آثاری پذیرفته می‌شوند که در اصل صفحه رسانه منتشر شده و نام صاحب اثر در آن قید شده باشد. در صورت عدم درج نام، تأیید مدیر مسؤول الزامی است. هیأت داوران در هر یک از بخش‌ها سه اثر را به عنوان آثار برگزیده در آئین پایانی معرفی می‌کند.

نشانی دبیرخانه برای ارسال اثر اهواز، امانیه، خیابان فلسطین، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گروه رسانه است. علاقه‌مندان برای دریافت آگاهی بیشتر با شماره تلفن ۳۳۳۶۰۸۸۰ حاصل بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و مرز چذابه در خوزستان پس از مرز مهران و شلمچه سومین پایانه‌ها پرتردد زائران اربعین حسینی است.

در تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی است.

هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.