نماینده مشهد و کلات اظهار کرد: آقای عراقچی در دوره‌ای که معاون وزارت امور خارجه بود، مواضعی داشت که زندگی مردم را به اراده بیگانگان گره می‌زد.

به گزارش خبرنگار مهر، میثم ظهوریان ابوترابی نماینده مشهد و کلات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: مطالب من ناظر بر مواضع ناپخته آقای عراقچی در مسائل اقتصادی و سیاسی است. در دوره‌ای که معاون وزارت امور خارجه بود، مواضعی داشت که زندگی مردم را به اراده بیگانگان گره می‌زد. او بارها گفته بود که باید fatf حل شود تا بتوانیم مذاکره با اروپا را ادامه دهیم.

وی افزود: عراقچی گفته بود مساعدت اروپا بستگی به پذیرش fatf از طرف ایران دارد و برای عبور از تحریم باید به fatf بپیوندیم و fatf هیچ خطری ندارد. آنچه که الان در مورد ایران مطرح است، این است که تفاهمنامه ۴۱ بندی fatf که توسط آقای طیب‌نیا بسته شده است و ۳۹ بند آن را ایران اجرا کرده و صرفاً دو موافقتنامه پالرمو و سی اف تی باقی مانده است.

ظهوریان ابوترابی ادامه داد: همین ۳۹ بند هم اجرا نشده و به آقای همتی گفتم اگر معاهدات fatf را در مجلس امضا کنیم، آیا روابط بانکی ما با دنیا حل می‌شود؟ ایشان در پاسخ گفت که «برای بانک‌های بزرگ هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما برخی از بانک‌های کوچک ممکن است روابطشان با دنیا برقرار شود.»

وی در ادامه گفت: من دو بند از اف ای تی اف را برای آقای همتی خواندم؛ اینجا هم می‌خوانم. بند ۳۹ که تضمین همکاری بین المللی در زمینه تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات ذینفع واقعی را بیان کرده است. دو مکانیزم کی وای سی و سی دی در fatf وجود دارد. هر دو تاکید دارند که نه تنها باید مشتری اول را در نظام بانکی معرفی کنیم، بلکه تراکنش‌های داخلی نظام بانکی را برای آنکه ذینفع نهایی مشخص شود، به کشورهایی که از ما اطلاعات بخواهند، اطلاع دهیم.

نماینده مشهد و کلات که به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه سخن می‌گفت، ادامه داد: بند ۳۲ اف ای تی اف تضمین وجود دروازه‌ها و کانال‌های تبادل اطلاعات به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی را عنوان کرده است. در شرایط تحریم که عمده ارتباطات ما به شبکه‌های تراستی و دور زدن تحریم است، آیا معقول است که تمام اطلاعات شبکه تراستی خود را قربانی ارتباط با چند بانک کوچک کنیم؟ همان اتفاقی رخ دهد که در سال ۹۷ افتاده بود و شبکه‌های صرافی‌های ما که در دور زدن تحریم نقش مهمی داشتند لو رفت و آقای همتی راجع به آن پاسخی نداد.

ظهوریان عنوان کرد: آیا آقای عراقچی می‌خواهد بخشی از نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشد و یا رویکرد او تغییر کرده و می‌گوید من ظریف نیستم؟ به نظرم اتفاق خوبی است که این تفاوت صریحاً و شفاف عنوان شود که در کدام موارد اختلاف دارند؟ تصویر شما در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تصویری مکمل آقای ظریف بوده است.

وی در حوزه روابط اقتصادی به این جمله ظریف اشاره کرد که «دوستان دوره تحریم را در سودای سرریز شدن شرکت‌های غربی رنجاندیم» و ادامه داد: عدم تعادل در ۸ سال میان شرق و غرب اتفاق افتاد. آیا در دوره آقای عراقچی هم قرار است این اتفاق بیفتد؟ باید نسبت به این مسئله موضع شفاف بگیرید که آیا همچنان قرار است دنیا را در چند کشور خلاصه کنیم؟

ظهوریان همچنین به روابط نامتعادل ایران و چین در حوزه اقتصادی پرداخت و گفت: مواد اولیه به چین صادر می‌کنیم و در ازای آن مواد مصرفی وارد می‌کنیم. برنامه آقای عراقچی نسبت حل این عدم تعادل در ارتباط با چین چیست؟ در رابطه با قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی سوال پرسیدم اما او گفت که قانون است و اجرا می‌کنیم، در حالی که این یک حداقل است و سوال اینکه آیا شما این را به عنوان یک ظرفیت در سیاست خارجی کشور می‌دانید یا نه؟ آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رأی می‌دادید یا خیر؟

وی همچنین بیان کرد: آقای عراقچی! مشخصاً نگاه شما در دوگانه دیپلماسی و میدان چیست؟ ظرفیت‌های میدان را برای دیپلماسی استفاده می‌کنید و یا مثل گذشته میدان را عرصه هزینه برای دیپلماسی می‌دانید؟ سال آینده پایان مکانیزم ماشه در برجام است. در برابر یک تحمیل و سوال قرار داریم که از ما خواهند خواست که در ازای تمدید مکانیزم ماشه، امتیازاتی را به آنها بدهیم. از آقای عراقچی می‌خواهم که موضع خود را در مورد مکانیزم ماشه شفاف کند.