بوشهر- در شرایطی که کاهش میزان بارندگی باعث خسارت گسترده به اراضی کشت گندم در استان بوشهر شده بود، حدود ۴۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و بخش عمده مطالبات آنها پرداخت شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در حوزه کشاورزی است و در برخی از محصولات نظیر خرما و گوجه‌فرنگی خارج از فصل به عنوان قطب تولید کشور شناخته می‌شود.

به غیر از گوجه فرنگی و خرما، استان بوشهر در تولید محصولاتی نظیر گندم نیز جایگاه خوبی دارد و بخشی از نیازهای کشور به گندم در این استان تولید می‌شود.

سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گندم می‌رود که بخش عمده این کشت را گندم دیم تشکیل می‌دهد که میزان برداشت محصول در این نوع کشت، تابعی از میزان بارش‌های آن سال است.

در سال زراعی جاری، میزان بارش‌ها و فاصله بین بارش‌ها برای کشاورزان مطلوب نبود و موجب ورود خسارت‌های فراوانی به کشاورزان گندم‌کار استان به ویژه در کشت دیم شد.

آسمان در پاییز و زمستان بخیل شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در آخرین روزهای زمستان ۱۴۰۲ با اشاره به وضعیت بارش‌ها گفته بود: طی سال آبی جاری، میزان بارش باران در استان بوشهر نسبت به سال قبل ۶۸ درصد کاهش یافته است.

علی محمدی با اشاره به کاهش چشمگیر میزان بارش باران در نقاط مختلف استان افزود: در نیمه نخست سال آبی قبل ۳۰۵ میلیمتر بارش باران در استان بوشهر ثبت شد که این میزان در سال جاری ۹۸ میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه تنها ۳۹ درصد از بارش‌های سالانه در این استان محقق شده است اضافه کرد: حوضه آبی بخش ارم، شهر جم، بزپر ارم، اهرم، ایستگاه سرقنات دشتستان، دشتی کمترین بارش را داشته‌اند.

البته پس از بارش‌های فروردین و اردیبهشت امسال، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در ۱۶ اردیبهشت ماه امسال بیان کرد: میانگین میزان بارندگی استان بوشهر در سال آبی جاری (از مهر ماه ۱۴۰۲ تا پایان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) به ۲۰۵ میلیمتر رسید تا ۸۲ درصد از میانگین بارندگی سالانه استان تحقق یافته باشد.

بخش عمده گندم استان بوشهر از فروردین ماه برداشت می‌شود و بارش‌های فروردین و اردیبهشت کمکی به تولید گندم استان نمی‌کند و البته ممکن است باعث افزایش خسارت‌ها شود.

کاهش چشمگیر برداشت گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به علت کاهش میزان بارندگی در فصل‌های پاییز و زمستان امسال شاهد ورود خسارت‌های زیادی به کشاورزان استان بوشهر بودیم.

کبری توکلی ادامه داد: امسال کشت گندم در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر انجام شد که شامل ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۷ هزار هکتار به صورت آبی بود.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده کشت دیم استان بوشهر محصول قابل برداشتی نداشت و در مجموع برداشت گندم از سطح ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم استان بوشهر انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از پوشش بیمه‌ای مزارع گندم در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: این موضوع باعث شده تا شاهد کاهش چشمگیر برداشت گندم نسبت به سال‌های قبل باشیم.

وی با اشاره به برداشت حدود ۵۴ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر اضافه کرد: بیش از ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم معمولی و ۹ هزار و ۸۰۰ تن بذر گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.

پرداخت مطالبات گندم‌کاران

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال به منظور خریداری گندم از کشاورزان استان بوشهر ۱۳ مرکز خرید در نقاط مختلف استان راه‌اندازی شد.

میزان خرید گندم نسبت به سال قبل کاهش ۶۷ درصدی روبرو شده است رضا تنگستانی مکان از تحویل ۴۴ هزار و ۸۸۸ تن گندم معمولی توسط کشاورزان استان بوشهر به مرکز خرید خبر داد و بیان کرد: میزان خرید گندم نسبت به سال قبل کاهش ۶۷ درصدی روبرو شده است.

وی علت کاهش خرید گندم در استان را کاهش بارش‌ها و خسارت گسترده به مزارع عنوان کرد و ادامه داد: کشت گندم در سطح ۱۰۰ هزار هکتار انجام شده بود که بخش قابل توجهی از آن قابلیت برداشت نداشت.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر بیان کرد: از مجموع ۷۸۵ میلیارد تومان هزینه خرید گندم از کشاورزان استان بوشهر تاکنون بیش از ۷۸۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به خرید گندم از سه هزار و ۴۹۹ نفر از کشاورزان استان بوشهر تاکید کرد: تاکنون ۹۹.۸ درصد مطالبات گندم‌کاران استان بوشهر پرداخت شده است.

انتظار می‌رود که دولت حمایت لازم را از کشاورزان خسارت دیده داشته باشد تا هم انگیزه و هم توان مالی لازم را برای تولید گندم در سال‌های آینده نیز داشته باشند.