نماینده جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در تایلند به نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: آن حضرت با ایثار، شجاعت و هوشمندی، نقش مهمی در حفظ و انتقال پیام عاشورا ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، مراسم بزرگداشتی با حضور سفیر و اعضای سفارت و تعدادی از شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، زیارت عاشورا و ذکر مصائب انجام و سپس، حجت‌الاسلام صدرالسادات، نماینده جامعةالمصطفی (ص) العالمیه به بررسی ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین از جمله تاریخچه، فلسفه، نمادها و تأثیرات اجتماعی آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست، بلکه یک حرکت عظیم اجتماعی و سیاسی و به نقش این مراسم معنوی در تقویت وحدت و همبستگی مسلمانان جهان تأکید کرد.

حجت‌الاسلام صدرالسادات در ادامه سخنان خود، اربعین را نقش مهمی در حفظ و انتقال پیام عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین (ع) و یارانش دانست و این رویداد را تقویت کننده جایگاه شیعه در جهان اسلام و نیز باعث گسترش فرهنگ مقاومت قلمداد کرد.

وی گفت: اربعین، نمادی از مقاومت در برابر استکبار و ظلم است و الهام‌بخش مبارزان راه آزادی به شمار می‌آید و به عنوان یک عامل وحدت‌بخش، به ایجاد وحدت بین مسلمانان و کاهش اختلافات فرقه‌ای کمک کرده است.

پیاده روی اربعین پیام‌آور صلح، دوستی و برادری است

حجت‌الاسلام صدرالسادات اظهار داشت: مراسم اربعین حسینی با نشان دادن قدرت نرم شیعیان، معادلات قدرت در منطقه را تغییر داده و به افزایش نفوذ شیعه در جهان اسلام کمک کرده و این حرکت عظیم، نه تنها یک مناسبت مذهبی، بلکه یک رویداد تاریخیست که در آینده نیز تأثیرات خود را بر جهان خواهد گذاشت.

وی ابراز کرد: این رویداد ارزش‌هایی همچون ایثار، فداکاری، کمک به نیازمندان و همدلی را تقویت و الگویی برای زندگی اجتماعی و فرصتی برای تبادل فرهنگی بین زائران از کشورهای مختلف و پیام‌آور صلح، دوستی و برادری و به کاهش تنش‌ها و اختلافات کمک می‌کند.

نماینده جامعةالمصطفی (ص) العالمیه افزود: پیاده‌روی اربعین یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که تأثیرات گسترده و عمیقی بر جهان گذاشته و این رویداد، فراتر از یک مناسبت مذهبی، به یک نماد جهانی از وحدت، همبستگی و مقاومت تبدیل شده است.

وی به نقش حضرت زینب (س) در واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: آن حضرت با ایثار، شجاعت و هوشمندی، نقش بسیار مهمی در حفظ و انتقال پیام عاشورا ایفا کرد و با بیان دقیق وقایع و بیان مظلومیت اهل بیت (ع)، چهره واقعی دشمنان را به جهانیان نشان و باعث بیداری افکار عمومی و ایجاد موجی از نفرت نسبت به دشمنان شد و الگوی کامل یک زن مسلمان و مبارز و تا ابد الهام‌بخش انسان‌های آزاده خواهد بود.

شایان ذکر است، این مراسم با مدیحه‌سرایی در مقام والای امام حسین (ع) به پایان رسید.