تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۴

در مراسم اختتامیه جایزه بانوی فرهنگ، سیمین‌دخت وحیدی جایزه ویژه را به عنوان بانوی پیشکسوت فرهنگی از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای جوایز جشنواره که صبح روز یکشنبه در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تکریم این جشن و تقارن آن با ماه محرم، گفت: وقتی از بانوی فرهنگ یاد می شود درواقع سخن از زنان پاکدامنی است که عرصه دانش، فرهنگ، ادب و هنر را با همه علایق مذهبی و عواطف دینی شان پیوند زده اند.

صفارهرندی با بیان نزدیکی 17 دی (سالگرد کشف حجاب) و 19 دی (سالگرد قیام مردم و مقدمه انقلاب) خاطرنشان کرد: این از رموز الهی است که این دو اتفاق در یک ماه رخ داده اند.

وی درخصوص افزایش چشمگیر داوطلبان زن ورود به دانشگاه ها و دانشجویان زن در مقایسه با 30 سال پیش گفت: در طول دوران بعد از انقلاب شاهد حضور زنان در همه عرصه ها بوده ایم و حتی این حضور باعث بیشتر به صحنه آمدن مردان نیز شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حقانیت سهم فرهنگ نسبت به تحولات اجتماعی، مورد غفلت قرار گرفته، گفت: متاسفانه جامعه ما دچار این گمان اشتباه شده که بدون ساماندهی فرهنگ هم می توان پیشرفت کرد، در صورتی که امروزه شناخت تهاجمهای فرهنگی در قالبهای مختلف و مظلومیت زدایی از فرهنگ باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی نقش بانوان را در عرصه فرهنگ تعیین کننده دانست و افزود: از آنجا که زنان دلهایشان به خدا بیشتر معطوف است تحولات آنان می تواند عرصه فرهنگ را متحول کند. کتاب فرهنگ را باید از منظر بانوان استوار فرهنگی نوشت.

همچنین سمیرا اصلان پور مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان با ارائه گزارشی از روند برپایی جشنواره، گفت: در سال آینده شاخه های تصویرگری و ناشر برگزیده هم به دیگر بخشها اضافه خواهد شد.

در این مراسم موسی حقانی - پژوهشگر تاریخ - هم در سخنرانی نیم ساعته ای به تاریخ کشف حجاب اشاره کرد و گفت: فرهنگ برهنگی در تاریخ ما سابقه ندارد بلکه از 160 سال پیش که با غرب زدگی مواجه شدیم، این پدیده وارد کشور شد. ظهور و تعمیق آن هم از سوی جریانهای روشنفکری و زنان وابسته به فرق ضاله حمایت می شد.

اهدای جوایز

در این دوره، مریم روزبهانه نویسنده "تمشکهایی که سفر نمی کنند" و شمسی خسروی نویسنده "نیمه نارنج" برگزیدگان رتبه اول و دوم بخش داستان بزرگسال شدند.

در بخش شعر بزرگسال مژگان عباسلو با کتاب "مثل آوازهای عاشق تو" و قربان ولیئی با "ترنم داوودی سکوت" برندگان اول و دوم شدند.

نفیسه نظری با کتاب "یک دقیقه سکوت" و نرگس آبیار با کتاب "نه روز بود نه شب" برگزیدگان اول و دوم بخش زندگینامه داستانی جشنواره بانوی فرهنگ شدند. 

در بخش نقد و تحقیق ادبی نیز پروین سلاجقه با کتاب "از این باغ شرقی" و مریم مشرف به خاطر کتاب "شیوه نامه نقد ادبی" به عنوان نفرات اول و دوم معرفی شدند.

در بخش شعر نوجوان، شکوه قاسم نیا با مجموعه "برف و بهار" اول شد و سید سعید هاشمی سراینده "بهار در بادیه" جایزه ویژه این بخش را از آن خود کرد.

در بخش داستان نوجوان آتوسا صالحی به خاطر "مثل همه اما مثل هیچ کس" اول شد و مهدی میرکیایی با کتاب "قالی و قناری" جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد.

جایزه بخش ویژه یا بانوی پیشکسوت جشنواره نیز به سیمین‌دخت وحیدی - از داوران بخش شعر - تعلق گرفت.

در این مراسم سودابه امینی و عباس براتی پور به شعرخوانی پرداختند و فیلمی از جشنواره بانوی فرهنگ در سال 85 به نمایش درآمد. بیانیه هیئت داوران را هم پدرام پاک آیین دبیر جشنواره قرائت کرد. رضا رهگذر، طاهره صفارزاده و راضیه تجار از جمله حاضران در این مراسم بودند. نکته دیگر در این برنامه تعداد شرکت کنندگان اندکی بود که فضای کمی از تالار وحدت را به خود اختصاص داده بودند.

هیئت داوران بانوی فرهنگ

راضیه تجار، ظریفه رویین، احمد شاکری و کامران پارسی نژاد اعضای هیئت داوران بخش داستان این جشنواره را تشکیل می دادند. سیمین دخت وحیدی، صدیقه وسمقی، منصوره نیکو رفتار و عباسعلی براتی پور داوران بخش شعر این جشنواره بودند.

در بخش زندگینامه داستانی سهیلا عبدالحسینی، مژگان شیخی و جهانگیر خسروشاهی کتابهای این حوزه را داوری کرده اند و داوران بخش نقد و پژوهش ادبی جشنواره بانوی فرهنگ نیز عبارت بودند از: محبوبه مباشری، حمید گروگان و شمس الدین رحمانی.

همچنین طاهره ایبد، سپیده خلیلی و حسین فتاحی در بخش داستان نوجوان و افسانه شعبان نژاد، مهری ماهوتی و حمید هنرجو در حوزه شعر نوجوان داوری آثار را برعهده داشته اند.