جمشید معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت: انسانها برای عبودیت محض آفریده شده اند و عبد به معنای هموار و عبودیت به معنای هموار شدن است به نحوی که انسان با مطالعه، تحقیق، تفکر و اندیشه در عالم هستی و وجود خویش به این نتیجه برسد که همه هستی متعلق به خداست و همه وجودش وامدار اوست.
وی افزود: عبودیت این است که انسان تمام اراده های شخصی خود را که با اراده خداوند هماهنگ نیست کنار بگذارد و تمام شخصیتهای دروغین و نسبتهایی که با اعتماد به امکانات و قدرتهای مادی به دست آورده، محو کند و با عقل، تفکر و اندیشه، تنها تسلیم اراده خدا باشد و مطابق برنامه های الهی عمل کند.
این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: عالیترین شکل عبودیت در حادثه عاشورا به نمایش گذاشته شده است و امام حسین(ع) مطابق اراده خداوند همه هستی ا ش را یک جا به خدا تقدیم می کند.
وی یادآور شد: امام حسین(ع) در اوج رضایت در آخرین لحظات پیشانی بر خاک می گذارد و رضایت خود را این گونه ابراز می کند و می گوید"خدایا من راضیم به آنچه تو به آن رضا داده ای و تسلیم محضم در مقابل عوامل تو، من تو را معبود خویش قرار داده ام نه کس دیگر را"
معصومی تاکید کرد: عاشورا برای همه کسانی که می خواهند راه عبودیت خداوند را در پیش گیرند یک الگو و مدل کامل است.
این محقق تصریح کرد: زنده نگه داشتن عاشورا به معنای بازخوانی هر ساله این تابلو روشن است و معیار و مقیاسی است که افراد می توانند میزان اخلاص و عبودیت خود را با آن بسنجند و پس از شناخت وضعیت خود به تصمیمی دوباره و جدید برسند.
وی عنوان کرد: خداوند از امام حسین(ع) خواست که برای نجات دین اسلام که در حال تحریف و نابودی بود، زندگی خود را ببخشد و خود را فدا کند و او هم کاملا تسلیم امر خدا شد و خواسته خدا را اطاعت کرد.