آزمون عملی رشته علوم ورزشی در آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ از صبح روز پنج‌شنبه ۸ شهریور ماه آغاز به کار کرد و عصر امروز شنبه ۱۰ شهریور ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، محسن اسماعیلی «مدیر اجرایی آزمون عملی و سرپرست معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» اظهار کرد: آزمون عملی رشته علوم ورزشی (شیوه پذیرش با آزمون) سال ۱۴۰۳ در روز پنج‌شنبه مورخ ۸ شهریور ماه در بخش پسران و روز جمعه مورخ ۹ شهریور ماه در بخش دختران در ۲۷ حوزه در سراسر کشور برگزار شد.

همچنین به صورت استثنا، آزمون دختران در حوزه دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۹ و ۱۰ شهریور ماه و به مدت ۲ روز برگزار شد.

اسماعیلی گفت: این رویداد بزرگ ملی توسط «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور»، «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و با همکاری جمعی از دانشگاه‌های بزرگ کشور به منظور ارزیابی عملکرد بیش از ۲۱ هزار داوطلب (از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی) متقاضی تحصیل در رشته علوم ورزشی برگزار شد.

وی افزود: ۱۵۰۰ نفر نیروی متخصص و آموزش‌دیده در فرآیند برگزاری آزمون، از جمله: کادر پذیرش، پزشک، ارزیاب وضعیت بدنی، ارزیاب تعادل، تیم داوری (سرداور، داور کرونومتر و داور ثابت)، بخش ثبت برخط اطلاعات آزمودنی‌ها، نیروهای پشتیبانی، نیروهای داوطلب و ... در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند. همچنین، نمایندگان تام‌الاختیار دانشگاه‌ها، سرپرستان اجرایی آزمون، ناظران پژوهشگاه (۵۴ نفر) و نمایندگان سازمان سنجش در تمامی حوزه‌ها به صورت تمام وقت حضور و بر فرآیند اجرای آزمون نظارت داشتند.

مدیر اجرایی آزمون عملی بیان کرد: در آزمون سال جاری، تلاش شد تا سنجش دقیقی از متقاضیان تحصیل در رشته علوم ورزشی از لحاظ سلامتی، وضعیت جسمانی و حرکتی انجام شود. در ابتدا، وضعیت قلبی ـ عروقی، تنفسی، بینایی، شنوایی، فشار خون و ... هریک از شرکت‌کنندگان توسط پزشک حاضر در هریک از حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت، در ادامه نیز وضعیت بدنی آنها (جهت بررسی ناهنجاری‌های صافی کف پا، زانوی پرانتزی، کج‌پشتی و غیره) توسط کارشناسان آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی ارزیابی و همچنین وضعیت تعادل داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه اظهار کرد: پس از تأئید پزشک، داوطلبان در آزمون عملی، تحت عنوان: «مجموعه آزمون هفت‌خان پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» شرکت کردند که مراحل هفت‌گانه آزمون به ترتیب، شامل: «کشش بارفیکس خوابیده در ۲۰ ثانیه»، «دریبل فوتبال و بسکتبال»، «دراز و نشست در ۳۰ ثانیه»، «پرش جفت از موانع» «آزمون چابکی - دوی ۴ در ۹ متر»، «پرتاب توپ طبی» و «دوی ۲۵۰ متر برای آقایان/ دوی ۱۵۰ متر برای بانوان» بود.

اسماعیلی گفت: پس از پردازش دقیق‌ داده‌های آزمودنی‌ها توسط پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، نمره هریک از داوطلبان به سازمان سنجش ارائه و در کارنامه اعلام نتایج نهایی آنها نیز درج خواهد شد.

وی افزود: نمره آزمون عملی همانند یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ در هنگام اعلام نتیجه نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای «رشته‌ علوم ورزشی/ شیوه با آزمون» اثرگذار خواهد بود.