مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان یکی از مزیت‌های راه‌اندازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک) را کاهش قابل توجه جعل مدارک تحصیلی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد ثقفی در نشست خبری رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک) که امروز در محل سازمان امور دانشجویان برگزار شد، جزییاتی از اهمیت و کارکرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک) را تشریح کرد و گفت: قانون دوام که در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، به ما در تشکیل این پایگاه کمک کرد. این پایگاه شامل مراجع آموزشی مختلفی مانند دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، وزارت علوم و... است و وزارت علوم خود شامل یک سری مراجع آموزشی دیگر مانند پیام نور، فنی و حرفه ای، دانشگاه های دولتی و .. می شود و با راه اندازی این پایگاه استعلام مدارک تحصیلی از یک فرایند طولانی و فیزیکی به استعلام آنلاین و کوتاه مدت تبدیل شد.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان اولین منفعت این پایگاه را جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی عنوان کرد و گفت: جعل مدارک تحصیلی همواره موضوع داغی در کشور ما بوده و استعلامات مدارک تحصیلی سال ها به صورت فیزیکی و در یک فرایند طولانی و زمان بر صورت می گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی مدارک تحصیلی دارای یک کد صحت ۲۰ رقمی یا یکتا هستند، هر فردی اگر گواهی موقت تحصیلی خود را هر جایی نشان دهد، دیگر نیازی به استعلام فیزیکی نبوده و از طریق این سامانه استعلام تحصیلی فرد به صورت آنلاین انجام می شود. تشکیل این پایگاه به‌طور قابل‌توجهی به کاهش پدیده جعل مدارک تحصیلی منجر می شود.

ثقفی دومین کاربرد این سامانه را استعلامات مدارک تحصیلی در زمان انتخابات بیان کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند و در دوره‌های قبل، استعلام‌ها به صورت فیزیکی و در یک فرایند طولانی انجام می‌شد اما سال گذشته بسیاری از استعلامات در لحظه مشخص شد و به وزارت کشور ارسال کردیم.

وی ادامه داد: تصویب قانون دوام و راه اندازی پایگاه پام تک، دانشگاه ها را ملزم کرده است که مدارک بسیار قدیمی دانش آموختگان را فارغ از اینکه افراد به آن نیازی داشته باشند یا خیر، الکترونیکی کنند.