همایش علمی مناظرات امام رضا (ع) با حضور مهمانانی از کشورهای مسلمان در حرم رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با دهه پایانی ماه صفر و در آستانه شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، همایش علمی مناظرات امام رضا (ع) به همت مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی با حضور جمعی از زائران عرب زبان از کشورهای مختلف جهان، مجاوران و زائران در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسد محمد قصیر، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر ارشد علوم اسلامی از کشور لبنان و از فعالان و مبلغان عرصه بین الملل در این همایش با اشاره به سیره علمی و اخلاقی امام رئوف اظهار کرد: مهمترین ویژگی امام رضا (ع) رافت و مهربانی آن حضرت است و ایشان تأکید بسیاری بر احترام گذاشتن به دیگران و رعایت ادب تأکید فراوان داشتند.

وی تصریح کرد: با نگاهی به مناظراتی که امام رضا (ع) با سران و بزرگان دیگر ادیان داشتند نیز این موضوع به وضوح قابل مشاهده است. آن حضرت در نهایت احترام با این افراد در زمینه‌های مختلف مناظره و گفت‌وگو می‌کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: هدف مأمون از تشکیل مناظرات علمی بین امام رضا (ع) و دانشمندان علمی و بزرگان سایر ادیان و مذاهب دینی، تخریب شخصیت علمی آن حضرت بود ولی نتیجه‌ای عکس این خواسته برای او حاصل شد.

سپس آنطونیوس حنانیا، کشیش و متفکر مسیحی از کشور فلسطین به عنوان سخنران دوم این همایش در سخنانی با اشاره به مقاومت فلسطینی‌ها در برابر رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار کرد: مردم فلسطین تا آخرین نفس و تا وقتی که جان در بدن دارند در برابر حملات رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کشور آنها در دست بیگانگان بیفتد.

وی ابراز کرد: ما خواهان آزادی در کشور خود هستیم و مردم آزادی‌خواه فلسطین برای رسیدن به این خواسته خود نه تنها با رژیم صهیونیستی، بلکه با همه مستکبران عالم از جمله آمریکا می‌جنگد و با فدا کردن جان خود جلوی تجاوزگری‌های دشمنان را خواهند گرفت.

این کشیش مسیحی ضمن تشکر از حمایت‌های ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین و غزه ادامه داد: همه ما پیروان ادیان الهی دارای یک هدف هستیم و یهودی‌های اصیل که قائل به تورات هستند نیز اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

در ادامه شیخ احمد الدمنهوری، پژوهشگر و استاد دانشگاه الازهر مصر به عنوان سومین سخنران به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود: صهیونیست‌ها هرگز نماینده یهودیان نیستند چرا که یهودی‌ها برای پیروان دیگر ادیان احترام قائل هستند.

وی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها تنها خودشان را قبول دارند و برای پیروان هیچ دین دیگر نه اسلام، نه مسیحیت و نه هیچ دین دیگری ارزشی قائل نیستند که این امر با مبانی دین یهود در تضاد است.