مسأله‌ای که بر ما واجب است که شخصیت پیامبر اکرم (ص) را به وسیله آیات قرآن کریم و نهج البلاغه و روایات اهل بیت (ع) بشناسیم این حقیقتی است که در عالم برزخ و قیامت از ما سوال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه گفت: اطاعت از پیامبر اکرم (ص) واجب است و ارزش اطاعت از ایشان به اندازه ارزش اطاعت از پروردگار است. این ارزش گذاری را پروردگار عالم در قرآن بیان می‌کند و می‌فرماید کسی که از پیامبر اطاعت کند از خدا اطاعت کرده است و این به معنای همانند و مثل نیست بلکه اطاعت از پیامبر اطاعت از خداوند است.

وی افزود: مسأله‌ای که بر ما واجب است که شخصیت پیامبر اکرم (ص) را به وسیله آیات قرآن کریم و نهج البلاغه و روایات اهل بیت (ع) بشناسیم. این حقیقتی است که در عالم برزخ و قیامت از ما سوال می‌کنند. وجود مقدس ایشان می‌فرماید بر کل امت من چهار حق لازم و واجب است که باید آن را رعایت کنند. نخست دوست داشتن انسان توبه کننده است. حضرت این مهم را بر اساس آیات قرآن می‌فرماید چرا که خداوند در سوره بقره می‌فرماید من عاشق توبه کنندگان هستم. در ابتدای سوره حجرات آیه‌ای فوق العاده است که خداوند ادب پیامبر به پروردگار را در آن به ما نشان داده است و می‌فرماید در کارها، اعمال و نیات خویش از خداوند و پیامبر جلو نزنید چرا که هر کسی از پیامبر و خداوند جلو بزند اهل هلاکت خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان موظف است خواسته‌های پروردگار را محقق سازد و از حضرت باری تعالی اطاعت کند گفت: اطاعت نکردن از پروردگار آدمی را هلاک می‌کند. بر این اساس پیشی گرفتن و عقب ماندن از پیامبر و اهل بیت (ع) خسارتی جبران ناپذیر برای انسان خواهد بود. مناجات شعبانیه یکی از متون غنی شیعه است که امام سجاد (ع) در آن می‌فرماید کسی که از ما پیشی می‌گیرد در دنیا و آخرت بدبخت است و آن فردی که از ما عقب می‌افتد بیچاره دنیا و آخرت خواهد بود و آن شخصی که مطیع ما است در دنیا و آخرت ملحق به ما و از ما خواهد بود.

انصاریان درباره عبدالله بن ابی یعفور عنوان کرد: ایشان از اصحاب خاص امام صادق (ع) بودند که وقتی او از دنیا رفت امام همانند یک فرد جوان از دست داده و داغ دیده برایش اشک ریخت. نوشته شده در گریه کردن شانه‌های امام می‌لرزید و این نشان دهنده تأثر حضرت از وفات ایشان است. گفته شده روزی عبدالله در محضر امام صادق (ع) نشسته بود و چند نفر دیگر نیز حضور داشتند و حضرت از ایشان پرسیدند عبدالله تا کجا روحیه اطاعت از ما را داری؟ اناری در یک بشقاب گلی بود و عبدالله خطاب به حضرت گفت آقا این انار برای چند درخت است؟ حضرت فرمود یک درخت! عرض کرد یابن رسول الله این درخت از چند نوع آب بهره برده است؟ حضرت فرمود یک نوع! همچنین پرسید یابن رسول الله در چند زمین این درخت کاشته شده؟ حضرت فرمودند یک زمین! بعد به امام گفت یابن رسول الله اگر شما به من بگویید نصف این انار حلال است و نصف آن حرام است من نمی گویم چرا؟ بلکه خواهم گفت چشم درست است. این روحیه اطاعت است.

وی افزود: امروز بعضاً یک روحانی و یا یک نفر اشتباهی از او سر می‌زند و بعضی از مردم با مشاهده این اشتباه از دین بر می‌گردند مگر این روحانی ملاک دین است که انسان با مشاهده یک اشتباه از دین برگردد؟ ملاک دین آیات و روایات است نه روحانی، قاضی، وکیل و…؛ چنانچه افراد مومنانه کار کنند اهل نجات می‌شوند در غیر این صورت همین افراد نیز اهل نجات نخواهند بود.

این استاد حوزه علمیه به ادامه روایت امام صادق (ع) که به نقل از پیامبر (ص) فرمودند اشاره کرد و گفت: یکی از این چهار حق شامل دوست داشتن گناهکار توبه است، وقتی خداوند عاشق توبه کننده است ما نباید از خدا پیشی بگیریم و از فرد توبه کننده متنفر باشیم. در ماجرای جنگ احد وقتی پیامبر بر سر پیکر عموی خویش جناب حمزه آمد حضرت خطاب به پیکر مطهر عمویشان فرمود اگر من به ارتش بت پرستان مکه دسترسی پیدا کنم به جای شما ۷۰ تن را خواهم کشت که همانجا حضرت جبرئیل نازل شد و فرمود تنها یک نفر را باید بکشی و آن قاتل جناب حمزه است. قاتل ایشان وحشی نام داشت سال هفتم هجرت وحشی به پیامبر نامه نوشت که من می‌خواهم به مدینه بیایم و مسلمان شوم و از کشتن عموی شما توبه کنم در همان زمان پروردگار فرمود ای پیامبر به او بگو بیاید توبه کند و تو هم از گناه او بگذر؛ برخی از ما دهه‌ها است که تندروی‌ها و افراطی گری‌هایی به نام دین داشتیم که افراد بسیاری به خاطر آن بی دین شدند آیا می‌شود در قیامت جواب اینها را داد؟ قرآن می‌فرماید اگر کسی را بی دین کنید برابر با بی دین شدن همه انسان‌های خلق شده است.

انصاریان در ادامه با بیان اینکه افراط و تفریط حرام شرعی است گفت: از دیگر حقوق این است که پیامبر فرمودند همچنین امت من باید به ناتوانان مهرورزی کنند، پیامبر می‌فرماید به کسانی که ضعف فکری، اجتماعی، فرهنگی و یا مالی دارند کمک کنید تا از این ضعف خارج شوند نباید با این افراد ناحق صحبت کرد و یا به آنان کمک مالی نکرد.