گناوه - فرماندار گناوه از شبکه بهداشت و درمان خواست تا مکان‌های پرخطر در سطح شهرهای گناوه، بندر ریگ و روستاها را شناسایی و نسبت به بهسازی محیط اقدام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدتقی صفری صبح سه شنبه در نشست کمیته پدافند غیر عامل شهرستان گناوه با موضوع مقابله با تهدیدات زیستی (پشه آئدس) با اشاره به اینکه سلامت عمومی جامعه برای ما مسئولان بسیار مهم است، گفت: با ارائه راهکار صحیح و اصولی می‌توان از بسیاری عواملی از جمله پشه آئدس که سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد جلوگیری کرد.

فرماندار گناوه بیان کرد: نصب بنر در سطح شهر و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اقشار جامعه از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، ملوانان و اصناف جهت آگاه سازی و آشنایی با راه‌های مقابله با خطرات پشه آئدس در این زمینه ضرورت دارد و در این راستا همه ادارات موظف به همکاری با شبکه بهداشت و درمان هستند.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی مردم با بیماری‌های ناشی از پشه آئدس، گفت: تب دانگ نام یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود.

فرماندار گناوه ادامه داد: اگرچه این پشه در مناطق استوایی، جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا دیده می‌شود، ولی می‌تواند توسط مسافران یا حمل و نقل کالا به سایر کشورها هم گسترش یابد.

ملوانان مراقب باشند

صفری افزود: با توجه به اینکه طبق بررسی‌ها و گزارش‌های ارائه شده، پشه آئدس در کشورهای همسایه خلیج فارس از جمله امارات مشاهده شده است و می‌تواند از طریق حمل و نقل کالا توسط شناورها صورت گیرد، در صورت ورود به این شهرستان می‌تواند به یک کانون خطر تبدیل شود.

فرماندار و رئیس شورای سلامت گناوه تاکید کرد: در این راستا باید ملوانان بسیار مراقب و هوشیار باشند و آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است و به‌همین دلیل بهسازی محیط زیست از طریق جمع آوری زباله‌ها و مکان‌هایی که ممکن است آب باران و آب‌های سطحی در آن‌ها ذخیره شود از اقدامات ضروری بوده که باید شهرداری و شبکه بهداشت و درمان در این زمینه اقدام کند.

وی از شبکه بهداشت و درمان خواست تا مکان‌های پرخطر در سطح شهرهای گناوه، بندر ریگ و روستاها را شناسایی و نسبت به بهسازی محیط اقدام شود.

شناسایی زمین‌های رها شده

فرماندار گناوه بیان کرد: شناسایی مالکان زمین‌های رها شده که آب‌های راکد در آن جمع شده توسط شهرداری انجام و به آنها اخطاریه داده شود تا نسبت به بهسازی این نقاط اقدام کنند و در صورت سهل انگاری از طریق قانونی برخورد شود.

صفری یادآور شد: زمین‌های خالی و رها شده که به محلی برای تخلیه نخاله و انباشت زباله‌های مردم تبدیل شده، علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر، بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد که باید شناسایی شود و مالک زمین موظف است نسبت به دیوارکشی و تسطیح آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که این افراد نسبت به دیوارکشی و تسطیح اراضی خود در زمان مذکور اقدام نکنند، زمین توسط شهرداری تسطیح شود و در صورت عدم اجرا توسط مالک، شهرداری آنها را شناسایی و طبق قانون برخورد و جریمه کند.