اشکان پیردل‌زنده کارگردان «قضیه تفنگ چخوف» با اشاره به اینکه در این نمایش مشاهیر بزرگ جهان در تلاش برای بازگشت از دوزخ هستند، بیان کرد تصویر غیرکلیشه‌ای از دنیای مرگ به مخاطب ارائه داده است.

اشکان پیردل‌زنده کارگردان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» که این روزها در تئاتر هامون روی صحنه است، درباره داستان این نمایش به خبرنگار مهر گفت: داستان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» در ظاهر اینگونه است که یکسری آدم مشهور در چالش و مسابقه‌ای برای بازگشت از برزخ به جهان زندگان قرار دارند. مسابقه‌ای که به تقابل هنر در روزگار این مشاهیر با هنر در روزگار ما اشاره دارد.

وی ادامه داد: اما هدف اصلی نمایش که سعی داشتم تا تماشاگر به آن برسد این است که یک دیکتاتور و روند دیکتاتوری هیچوقت تمام نخواهد شد و تنها از شکلی به شکلی دیگر تغییر می‌کند. در واقع این چیزی است که در باطن داستان به آن توجه می‌شود. در لحظه‌ای از نمایش شخصیت‌های اثر تصمیم می‌گیرند با دیالوگ‌های خود دیوار چهارم بین خود و تماشاگر را بشکنند و از اینجاست که مردم پیغام‌بر آنها خواهند بود.

به گفته این کارگردان هیچکس نمی‌تواند ذهن یک هنرمند را محدود کند.

وی درباره انتخاب شخصیت‌های نمایش گفت: من شخصیت‌هایی چون مارادونا، ونگوگ، پیکاسو، داوینچی و ... را برای حضور در جهان برزخ مدنظر داشتم. انتخاب‌های من به دلیل تحصیل در زمینه عکاسی و فلسفه هنر بود چراکه به این واسطه بیشتر با نقاشان ایتالیایی و اسپانیایی آشنایی دارم و در واقع شخصیت‌های اولیه اثر براساس طرح من بیشتر نقاش بودند اما زمانی که نویسنده‌ متن را براساس حضور شخصیت‌های فعلی نوشت با او مقابله نکردم. چراکه بر این باورم هرکس باید در تخصص خود فعالیت کند و بداند که تحت تاثیر جو قرار نگیرد و جایگاه خود را بشناسد. علاوه بر اینکه تغییر شخصیت‌ها نیز در شیوه کارگردانی من تغییری ایجاد نمی‌کرد.

پیردل‌زنده ادامه داد: برای من تقابل هنر مهم است و برای همین بیشتر تحقیق کردم. قرار بود درباره شخصیت‌های که می‌شناختم کار کنم و حالا کارم سخت‌تر شده بود چون باید برای شناخت این شخصیت‌ها زمان بیشتری صرف می‌کردم و اتفاقا فرصت مناسبی برای مطالعه و آموختن بیشتر بود.

وی با بیان اینکه معاصر بودن برای هر هنرمندی ارزشمند است، افزود: اینکه چقدر توانسته‌ام در این اثر دغدغه های معاصر را بیان کنم موضوعی است که تماشاگر باید درباره آن صحبت کند. اما به زعم خودم متاسفانه دغدغه‌های امروزم را از ترس شعاری شدن در کار اعمال نکردم. از طرق دیگر بیان دغدغه‌هایم ممکن بود خیلی از افراد را ناراحت کرده و برای آن‌ها برخورنده باشد. البته ترس از برخوردن نداشتم اما در جایگاهی نبودم که به دیگران چیزی بگویم. من هنوز خودم را جوان ۲۰ ساله‌ای می‌دانم که در حال یادگیری است و اکنون استادانش به او اجازه داده‌اند در این فضا تجربه کند.

کارگردان نمایش «قضیه تفنگ چخوف» بیان کرد: دغدغه امروز من بیشتر در قسمت تست بازیگری مولیر مشخص است. آنجایی که مولیر بخشی از نمایشنامه خود را می‌خواند و داوران به او می‌گویند که درک درستی از متن نداشته‌ای یا چاپلین و اتفاقاتی که برایش می‌افتد. اینها تنها بخش کوچکی از دغدغه‌هایم بود. من با بخش‌هایی از مشکلات نمایش همذات‌پنداری نکرده بودم چراکه همه این موارد دغدغه‌های من نیست ولی در بازخورد تماشاگران متوجه شدم برای بسیاری از تماشاگران دغدغه بوده است.

وی در پایان درباره تصویرسازی دنیای مرگ در این نمایش گفت: تصویرسازی من از دنیای مرگ با آنچه در ذهنیت مخاطبان نهادینه شده است متفاوت است. دنیای مرگ تصویرهای متفاوتی در جهان دارد و همه هم قابل احترام و جالب است اما من دوست داشتم از کلیشه‌ها استفاده نشود، درحالی که استفاده از آن‌ها به من کمک می‌کرد و کار را برای برایم راحت‌تر می‌شود.

نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به نویسندگی احسان بدخشان با کارگردانی اشکان پیردل‎‌زنده تا آخر شهریور ماه ساعت 19:30 میزبان مخاطبان در تئاتر هامون است.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه محمدعلی الحمد، مهران اکبری، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور، محمد معتضدی، پرستو الماس، یگانه منصوری، سیاوش کریما، سارا عزیزی، نیلان نکویی و درسا مهری هستند.

نمایش «قضیه تفنگ چخوف» قصه ۹ تن از مشاهیر بزرگ جهان را روایت می‌کند که برای اولین بار در دنیای پس از مرگ باهم وارد مسابقه‌ای می‌شوند و ...