اقدام‌هایی چون تعلیق ۳۰مجوز تسلیحاتی انگلیس به اراضی اشغالی، تحریم برخی شهرک‌نشینان ونیز تهدید به تحریم گردان «نتساح یهودا» وابسته به ارتش صهیونیستی از سوی آمریکا تنها یک ژست بشردوستانه است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: با گذشت یک‌سال از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، برخی از کشورهای غربی که همواره بزرگترین حامیان مالی-تسلیحاتی و سیاسی این رژیم بوده‌اند، با یک سری اقدام‌های به ظاهر انسان‌دوستانه در صدد احیای وجهه مخدوش خود برآمده‌اند.

در این میان اقدام‌های دو کشور آمریکا و انگلیس بیش از دیگر بازیگران غربی در رسانه‌ها انعکاس یافته‌است که تازه‌ترین مورد آن به تعلیق ۳۰ مجوز تسلیحاتی انگلیس به رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود. در روزهای اخیر انتقاد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از موضوع کمک‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی انتقادات تند نتانیاهو را برانگیخته بود.

پشت پرده تعلیق ۱۰ درصدی مجوز صادرات سلاح انگلیس به رژیم صهیونیستی

«دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس چند روز پیش در سخنانی در نشست ویژه مجلس عوام انگلیس گفت که حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به اسرائیل را به دلیل «نگرانی از استفاده آن‌ها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی به حالت تعلیق در می‌آورد.»

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی دو ماه گذشته، دولت چاره‌ای جز تعلیق این مجوزها ندارد زیرا آن‌ها «می‌توانند برای تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.»

دولت انگلیس از آغاز تجاوز به نوار غزه از سوی افکار عمومی تحت فشار بود تا فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند و هر هفته هزاران نفر از حامیان فلسطین در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات می‌کنند و با اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه، خواستار توقف کامل جنگ در باریکه می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بیشتر انگلیسی‌ها خواهان تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. یافته‌های مؤسسه معتبر «یوگاو» حاکی است ۵۶ درصد مردم از دولت می‌خواهند که تمام مجوزهای صادرات سلاح به این رژیم را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد.

حزب کارگر پیش از برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس وعده داده بود در صورت پیروزی بکوشد جنگ غزه را پایان بخشد. با توجه به وجود لابی قدرتمند صهیونیستی در اروپای غربی، اکنون دولت انگلیس تنها به اقدامات نمادین از جمله تعلیق بخشی از مجوزهای ارسال تسلیحات به تل‌آویو بسنده کرده‌است.

کارشناسان بر این باورند که این تعلیق محدود مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی، تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر همکاری‌های نظامی دو طرف ندارد. لندن تلاش کرد تا از یک طرف مقام‌های تل‌آویو را برآشفته نکند و از طرف دیگر موج اتهام‌های حامیان فلسطین علیه انفعال دولت در جنگ غزه را مدیریت کند.

همان گونه که «یتر ریکتس» مشاور پیشین امنیت ملی دولت انگلیس معتقد هستند اعمال محدودیت علیه فروش سلاح به رژیم صهیونیستی باید از مدت‌ها پیش اتخاذ می‌شد، با این حال تصمیم لندن تأثیری بر سیاست‌های تل‌آویو نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که «تصمیم جدید دولت به معنی تحریم کامل صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی نیست، جنگنده‌های اف ۳۵ را شامل نمی‌شود و تأثیری بر امنیت این رژیم نخواهد داشت»؛ چنین اظهارنظری گویای این واقعیت است که محدودیت ارسال تسلیحات بر تغییر رفتار رژیم صهیونیستی تأثیر جدی نخواهد گذاشت. همان گونه که پیشتر نیز این قبیل از رفتارها از سوی آمریکا انجام گرفت اما بی‌نتیجه و نمادین بود.

اقدام‌های نمادین و ژست بشردوستانه آمریکا در جریان جنگ غزه

اردیبهشت‌ماه امسال دولت بایدن در بحبوحه تشدید اختلاف‌ها با رژیم صهیونیستی بر سر حمله به رفح، ارسال ۱۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی را از بیم استفاده از آنها در حمله به رفح متوقف کرد اما این اقدام هیچ تأثیری بر رفتار رژیم صهیونیستی نداشت و رفح اشغال شد.

آمریکا بارها در اقدام‌هایی نمادین، شهرک‌نشینان و نهادهای صهیونیستی را به خاطر خشونت علیه فلسطینیان کرانه باختری تحریم کرده است اما حمایت کلی واشنگتن از تل‌آویو باعث شده که همواره شاهد این رفتارهای خشونت‌بار و غیرانسانی در این منطقه باشیم. طی هفته‌های اخیر نیز صهیونیست‌های تندرو و حتی ارتش رژیم صهیونیستی بزرگترین جنایت‌ها را در کرانه باختری مرتکب شده‌اند.

تصمیم بی‌سابقه آمریکا برای تحریم گردان افراطی «نتساح یهودا» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی که خبر آن چند ماه پیش از سوی پایگاه خبری «آکسیوس» رسانه‌ای شد نیز نه تنها انجام نگرفت بلکه هیچ تأثیری بر تغییر رفتار رژیم صهیونیستی نداشت.

طنز تلخ آنجاست که همزمان با اعلام این خبر، مجلس نمایندگان آمریکا یک بسته ۲۶ میلیارد دلاری کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

آغوش باز کنگره به روی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر و تشویق‌های مکرر نمایندگان برای فردی که با وجود نسل‌کشی و کشتار بیش از ۴۱ هزار نفر در نوار غزه در کمتر از یکسال، هنوز تن به آتش‌بس نمی‌دهد، نقاب از چهره مقام‌های آمریکایی برداشت.

فرجام سخن

محدودیت فروش سلاح از سوی کشورهای غربی تا کنون تأثیری بر رفتار رژیم صهیونیستی نگذاشته است اما برخی بر این باورند که تداوم این اقدام‌ها می‌تواند به اجماع بین‌المللی برای تحت فشار گذاشتن این رژیم جنایتکار و تن دادن نتانیاهو به آتش‌بس منجر شود؛ نخست‌وزیری که تنها راه بقای عمر سیاسی خود و کابینه جنگ‌طلب رژیم را در تداوم نبرد می‌بیند.

طبق چنین دیدگاهی «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در این باره در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: ما از دولت انگلیس می‌خواهیم تعلیق مجوزهای ارسال تسلیحات به اسرائیل را گسترش داده و از تمامی کشورها می‌خواهیم تحریم‌های کامل تسلیحاتی را علیه تل آویو اجرایی کنند.

در ادامه این پیام آمده‌است «تا زمانی که پیامدهای جنگ برای اسرائیل جدی نباشد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به جنگ در غزه و کرانه باختری پایان نخواهد بخشید. همچنین او هرگز نقض قوانین بین‌المللی و به خطر انداختن امنیت تمامی منطقه را متوقف نخواهد کرد.»

باوجود برخی خوش‌بینی‌ها اما در واقعیت و طبق اظهارنظرهای مقام‌های غربی به ویژه سران واشنگتن و لندن، نمایشی و نمادین بودن محدودیت‌ها بر رژیم صهیونیستی آشکار می‌شود. همانند اظهارات «متیو (مت) میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در واکنش به محدود کردن فروش سلاح به رژیم صهیونیستی از سوی انگلیس از هماهنگی لندن با واشنگتن پیش از این اقدام خبر داد.

همان گونه که پیشتر اقدام دولت آمریکا در تعلیق یا کُند کردن روند ارسال برخی از محموله‌های تسلیحاتی به اراضی اشغالی به عدم اشغال رفح منجر نشد و رژیم صهیونیستی همچنان در صدر دریافت‌کنندگان تسلیحات آمریکایی قرار دارد، تصمیم دولت انگلیس مبنی بر تعلیق ۱۰ درصدی مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی نیز یک اقدام نمادین و نمایشی بیشتر نخواهد بود.