تهران- اینکه چه کسی بر صندلی طبقه شانزدهم استانداری تهران تکیه خواهد زد سوالی است، که این روزها در اکثر محافل سیاسی مورد بحث و بررسی قرار دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: دولت چهاردهم با ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و با شعار وفاق ملی به طور رسمی از هفتم مرداد ۱۴۰۳ آغاز به کار و پس از آن اسکندر مؤمنی را به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی کرد.

تمام وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از جمله مؤمنی، توانست رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کند، تا دور جدیدی از مدیریت کشور را شاهد باشیم و مردم و نیز فعالان سیاسی چشم به تغییرات مدیریتی در کشور داشته باشند، اما این جابه جایی‌ها در سطوح استانداران به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در استان‌ها چه زمانی رخ خواهد داد، سوالی است، که محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور پنجم شهریور ماه در پاسخ به آن گفته است: تا پایان شهریور تمامی استانداران معرفی می‌شوند و جابه جایی ها با حفظ کرامت و جایگاه مدیریتی انجام می‌شود.

پس از این مصاحبه گمانه زنی‌ها برای معرفی استانداران پس از بازگشت رئیس جمهور از سفر به عراق بالا گرفت و گفته می‌شد، پس از این سفر استانداران پنج تا پنج تا معرفی می‌شوند، اما این‌طور نشد، تا وعده معاون اجرایی رئیس جمهور برای معرفی استانداران تا پایان شهریور ماه محقق نشود.

حال باید دید، استانداران دولت چهاردهم چه ویژگی‌هایی خواهند داشت، اسکندر مؤمنی وزیر کشور ۱۹ شهریور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال گفت: داشتن سابقه کار در وزارت کشور، بازنشسته نبودن، عدم سابقه استانداری در یک استان مشخص که علت هم آن است که امکان ورود ایده‌های جدید در مدیریت یک استان به وجود بیاید، از ویژگی‌هایی است، که باید استانداران داشته باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: هدف ما این است که هرچه سریع‌تر استانداران انتخاب و معرفی شوند ولی نباید دقت را فدای سرعت کنیم. البته برای انتخاب استانداران در مراحل پایانی هستیم، ضمن اینکه در کنار همه شاخص‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت، افراد منتخب باید در مردم‌داری و عدالت محوری برجسته باشند. ما باید مردم را ولی نعمت خود بدانیم.

استان تهران را به جرأت می‌توان مهمترین استان کشور دانست، که اقدامات انجام شده در این استان می‌تواند، به عنوان الگویی در تمام کشور به کار گرفته شود و باید فرد قدرتمندی برای تصدی این سمت تعیین شود.

اما اینکه شخص مورد نظر چه کسی باشد، سوالی است، که یک فرد آگاه در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: هنوز تصمیم جدی برای استانداری تهران اتخاذ نشده است و حتی احتمال هدایت آن توسط سرپرست نیز وجود داشته و دور از ذهن نیست.

این منبع آگاه ادامه داد: انوشیروان محسنی بندپی، مسعود مرسلپور، مجتبی عبداللهی، علیرضا رشیدیان، و هدایت الله جمالی پور از گزینه‌های مورد بحث هستند، البته هیچکدام هنوز جدی نشده‌اند.

وی گفت: از مجموع اتفاقات و برآیندها، این گونه بر می‌آید، که گزینه‌هایی برای تصدی استانداری تهران جدی خواهند شد و در نهایت مسئولیت این استان را بر عهده می‌گیرند، که پیش از این در فرمانداری‌های استان تهران و یا بدنه استانداری و وزارت کشور دارای سابقه باشند.

سخنان این شخص و نیز اظهار نظرهای تعدادی دیگر از افراد مطلع در این خصوص و نیز نمایندگان استان تهران نشان می‌دهد، هنوز گزینه قطعی برخلاف اظهارات اعضای هیأت دولت برای تکیه بر صندلی طبقه شانزدهم استانداری تهران وجود ندارد و مشورت‌های جدی نیز با نمایندگان مجلس در این خصوص انجام نشده است.

یک فعال سیاسی نزدیک به معاون اول رئیس جمهور نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دولت برای انتخاب استاندار تهران چندان عجله‌ای ندارد و تصمیم بر این است، که ابتدا استان‌های دیگر تعیین تکلیف شده و سپس استان‌های شاخص سیاسی و امنیتی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان و… مورد بررسی قرار گیرد، اصلاً نباید در این خصوص تعجیل داشت.

وی اضافه کرد: گزینه‌های متعددی برای استانداری تهران مطرح است، اما شخص رئیس جمهور قبلاً اعلام کرده که در خصوص تهران قطعاً با مشورت دیگر نهادهای تأثیرگذار عمل خواهد کرد و ممکن است، دقیقه ۹۰ تمام گزینه‌های مطرح تغییر کنند.

این سخنان و تغییر دقیقه نودی گزینه‌ها تا حدود زیادی درست است، چرا که اواخر شهریور گزینه تقریباً قطعی استانداری تهران حسینعلی امیری بود، اما اکنون می‌بینیم، که نامی از وی برای تصدی این پست در سطوح عالی و هیأت دولت نیست.

اما چند گزینه مطرح شده برای تصدی استانداری تهران چه سوابقی دارند سوالی است، که در ادامه به بررسی اجمالی آن پرداخته‌ایم:

مسعود مرسلپور

مسعود مرسلپور، کارشناس ارشد حقوق و از گزینه‌های اصلی مورد نظر دولت بوده و در بین نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز طرفداران متعددی دارد.

وی پیش از این به عنوان فرماندار قرچک و فرماندار اسلامشهر فعالیت داشته است و توانسته با کارنامه‌ای موفق نظرها را به خود جلب کند.

مرسلپور رابطه نزدیک و محبوبیت قابل قبولی در بین بدنه اجرایی و استانداری تهران دارد.

وی اصالتی کرمانی داشته و از گزینه‌های جدی برای تصدی استانداری تهران است.

از جمله ویژگی‌های مرسلپور برخورداری از روحیه وفاق، همگرایی و محبوبیت نزد جناح‌ها و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در استان تهران است و چنانچه دولت پزشکیان بخواهد، از بین افراد موفق و با سابقه کار در استان تهران کسی را برای اداره امور این استان برگزینند، قطعاً مرسلپور می‌تواند، انتخابی مناسب باشد.

مجتبی عبداللهی

مجتبی عبداللهی متولد ۱۳۴۵ و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی گرایش مطالعات بین‌الملل و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

وی از ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در دولت حجت الاسلام شهید رئیسی به عنوان استاندار البرز مشغول به کار است.

عبداللهی معاون اموراجتماعی و فرهنگی محمدباقر قالیباف در زمان تصدی شهرداری تهران و از نزدیکان فکری و سیاسی رئیس مجلس بوده و از شانس بالایی برای تصدی استانداری تهران برخوردار است.

البته باید دید، در نهایت می‌تواند، از هیأت وزیران رأی اعتماد برای مدیریت عالی سیاسی‌ترین استان کشور کسب کند، یا خیر.

انوشیروان محسنی بندپی

انوشیروان محسنی بندپی سرپرستی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی، استانداری تهران، ریاست سازمان بهزیستی ایران، مدیر عامل بیمه سلامت کشور و نمایندگی ادوار مجلس از حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت را در کارنامه خود دارد.

وی متولد سال ۱۳۳۵، دارند دکتری مهندسی بهداشت محیط، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و اهل نوشهر استان مازندران است، او تحصیلاتش را در رشته مهندسی بهداشت محیط ادامه داده است، مدرک تحصیلی PHD از دانشگاه نیوکاسل انگلستان دریافت کرده است. او از اعضای هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی است.

بندپی دوره دوم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی، پس از آنکه علی ربیعی موفق به کسب رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس پس از استیضاحش نشد، به عنوان سرپرست وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی منصوب شد و در آبان ماه همان سال از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی برگزیده شد. در آذرماه سال ۱۳۹۷ نیز توانست با کسب رأی اعتماد هیئت وزیران به عنوان استاندار استان تهران فعالیت خود را آغاز کند.

وی در دولت چهاردهم نیز به عنوان گزینه تصدی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مطرح بود و اکنون نیز پیشنهاداتی برای استانداری تهران و نیز مدیرعاملی سازمان بیمه تأمین اجتماعی دارد.

بندپی چهره‌ای محبوب در استان تهران و نیز کارکنان استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی این استان است و بسیاری از زیرساخت‌های مناسب اداری و اجرایی و عمرانی در استان تهران در زمان تصدی استانداری بندپی محقق شده است.

محسنی بندپی که دوستی دیرینه با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دارد، ممکن است، به درخواست وی و برای سروسامان بخشیدن به اوضاع استان تهران، نمایندگی عالی دولت در این استان را بپذیرد و بر همین اساس این روزها در محافل غیررسمی اسم محسنی بندپی بسیار شنیده می‌شود.

علیرضا رشیدیان

علیرضا رشیدیان متولد ۱۳۳۹ و دانش آموخته دکترای حقوق کیفری و جرم‌شناسی است.

او ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و استانداری خراسان رضوی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (دولت حجت الاسلام حسن روحانی) را در کارنامه خود دارد.

وی همچنین پیش از این مسئول نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و نیز مدیر کل اطلاعات استان خراسان بزرگ در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام محمد خاتمی و معاون وزیر اطلاعات در دولت دوم حجت الاسلام خاتمی و نیز دو سال اول دولت محمود احمدی نژاد را در کارنامه دارد.

از سوابق رشیدیان می‌توان به تدریس در دانشگاه، مدیریت در معاونت‌های بررسی و بازرسی دفتر رهبری، مسئول کمیسیون مقابله با تهدیدات علیه آسایش عمومی، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و مشاور دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.

علیرضا رشیدیان در زمان وزارت یونسی در خراسان رضوی سمت مهم و امنیتی داشت و با جناح‌های مختلف سیاسی کشور ارتباط داشت و با پیشنهاد یونسی به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد.

پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از لابی سنگین رشیدیان برای استانداری تهران است، اما باید دید، این انتصاب احتمالی با قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی چطور محقق می‌شود.

هدایت الله جمالی پور

هدایت‌الله جمالی‌پور متولد ۱۳۴۹ و متولد بیرجند است، وی دو سال آخر دولت حجت الاسلام حسن روحانی استاندار قزوین بود و پیش از آن نیز فرمانداری ری را در کارنامه خود دارد.

وی ریاست دفتر ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را نیز در کارنامه خود دارد.