کرمان_مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهر ماهان گفت: فاز جدید مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ ولی شهر ماهان با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبارات وارد مرحله عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امین ماهانی، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به اولویت برنامه مرمت در این مجموعه در این فاز که ادامه روند مرمت کاشی‌کاری مجموعه این آرامگاه با اجرای داربست و تراشیدن بستر فرسوده قدیمی و اجرای دوباره تَرک‌بندی جدید کاشی‌کاری، عملیات مرمت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گنبد آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، دارای ۱۱ تَرک کاشی‌کاری شده با رنگ فیروزه‌ای و نقوش هندسی سفید وحَمیل‌های مشکی می‌باشد که با مصالح سنتی ملات گچ اجرا شده است افزود: این گنبد دو پوسته بوده و طی دوره‌های مختلف تقریباً هر ۲۵ سال یک بار مرمت شده است.

ماهانی، تصریح کرد: اصل این گنبد با این فرم مربوط به دوره تیموری بوده که در دهه شصت به دلیل زلزله و فرسودگی چوب‌های گنبد، بخش خشخاش گنبد با مصالح جدید اجرا شده.

وی ادامه داد: با توجه به سایر اقدامات مرمتی در بخش کارگاه داخلی نیز طی بررسی آسیب‌های شناسایی شده بخش مأذنه دو گلدسته سردرب وکیل الملکی این بنا نیز توسط استادکاران مرمت می‌شود.