معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اخیراً اقداماتی را با سازمان اداری استخدامی کشور درمورد رشته‌های موردنیاز برای مشاغل شروع کردیم.

روح‌الله رازینی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مسئله عدم اشتغال دانشجویان اظهار کرد: مسئله عدم اشتغال دانشجویان بخشی از آن به ارتباط نظام آموزش عالی با مجموعه‌های دولتی و غیردولتی کشور برمی‌گردد یعنی نظام آموزشی ما چقدر با مجموعه‌ها تطبیق دارد.

وی افزود: اخیراً اقداماتی را با سازمان اداری استخدامی کشور درمورد رشته‌های موردنیاز برای مشاغل شروع کردیم.

رازینی عنوان کرد: در بخش دولتی یک دستگاهی داریم که متقاضی است و یک سازمان اداری استخدامی که برگزارکننده این آزمون‌ها در بخش دولتی است و یک دانشگاه است که کار تربیت نیرو را انجام می‌دهد. گاهی واسطه این جریان، سازمان اداری استخدامی کشور است و گاهی نیز این دو طرف داستان از یکدیگر مطلع نیستند یعنی نمی‌دانند در ظرفیت دانشگاهی چه رشته‌هایی وجود دارد یا اینکه ما نمی‌دانیم نیازی که آن دستگاه دارد، چیست.

وی مطرح کرد: کار جدیدی که شروع شده این است که این تعامل بیشتر شود یعنی بدانیم که بازار کار دستگاه دولتی ما چه نیازهایی دارد و بر اساس آن عنوان‌های رشته‌ها و برنامه‌های درسی را تدوین کنیم و آن‌ها نیز مطلع باشند ما چه رشته‌هایی داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: گاهی در یک شاخه، رشته خاصی را تعریف می‌کنند در حالی که این امکان وجود داشت ۵ رشته محل دیگر را در فراخوان خود بیاورند. این اقدامی است که از طریق آن می‌توانند تمام ظرفیت آموزش عالی را در جریان قرار دهند.

وی بیان کرد: بخشی از اشکالاتی که به آموزش عالی وارد است این است که آموزش ما ظرفیت مهارت و حل مسئله را در دانشجو ایجاد نمی‌کند و این کاملا درست است از این رو ما کارآموزی، کارورزی و کارآفرینی را در دستور کار قرار دادیم و اضافه شدن آن‌ها به برنامه درسی ظرفیت اشتغال‌پذیری رشته را بالا برده‌ است.

رازینی ادامه داد: گاهی اوقات مورد نقد قرار گرفته‌ایم که فارغ التحصیلان شما نمی‌توانند حل مسئله کنند یعنی آن چیزی که دانشجو می‌خواند با نیاز بازار فرق دارد که در این خصوص طراحی دروس کارآموزی و کارورزی صورت گرفته است ولی هنوز عملیاتی نشده است.

وی در رابطه با بورس تحصیلی دانشجویان نیز اظهار کرد: نکته آخر در رابطه با بورس تحصیلی است زیرا ارتباط ابتدای تحصیل را با صنعت فراهم می‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ارتباط با صنعت را تنها نباید در حوزه پژوهش، پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی و فناورانه ببینیم، بخشی از آن در نظام آموزشی ما است یعنی ارتباط با صنعت می‌تواند از طرح‌های آموزشی ما شروع شود.