معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: پروژه دانشجویان کارشناسی‌ارشد تا مبلغ ۵ میلیون تومان و دانشجویان دکتری تا سقف ۱۰ میلیون تومان حمایت مالی می‌شود.

دکتر محمدرضا دلیری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد گرنت حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های عملی و آزمایشگاهی گفت: تاکنون برای دانشجویان روزانه، چنین حمایتی نداشته‌ایم و تا پیش از این، حمایت از پایان‌نامه‌ و رساله این دانشجویان تنها با استفاده از گرنت اساتید صورت می‌گرفت که منابع متعددی برای خرج کردن دارد و با توجه به محدودیت منابع، کمتر صرف موضوع پایان‌نامه دانشجویان می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در مورد توجه بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی به موضوعات نظری در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها گفت: به دلیل عدم وجود حمایت خاص از رساله‌های عملی و آزمایشگاهی، تاکنون تمایل اغلب دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری به انتخاب موضوعات نظری بوده است. در بعضی رشته‌ها مانند ریاضیات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های نظری، ارزشمند هستند ولی در اغلب رشته‌های فنی و مهندسی، کار عملی ارزش بیشتری دارد چرا که می‌تواند معضلی را از نیازهای کشور شبیه‌سازی و حل کند.

وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل دانشگاه علم و صنعت ایران، با هدف سوق دادن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری به سمت کارهای عملی‌ و آزمایشگاهی‌، آیین‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های عملی و آزمایشگاهی برای دانشجویان روزانه مقاطع تحصیلات تکمیلی را تنظیم و کلیات آن را در هیئت امنا و سپس با جزئیات در هیأت رئیسه دانشگاه به تصویب رساند.

دلیری در مورد پایان‌نامه‌های عملی توضیح داد: پایان‌نامه‌های عملی برای انجام پروژه، نیازمند به کار میدانی و جمع‌آوری داده یا کار آزمایشگاهی دارند. همچنین پایان‌نامه یا رساله‌های عملی می‌تواند منجر به ثبت اختراع یا تولید محصول شود.

مبالغ حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در مورد میزان حمایت از این پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها گفت: بر اساس مصوبه هیأت رئیسه، در مرحله اول برای پروژه‌هایی که شرایط خاص آیین‌نامه را داشته باشند از پروژه دانشجویان کارشناسی‌ارشد، تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال و دانشجویان دکتری، تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال حمایت مالی می‌شود که این مبالغ به خود دانشجو (و نه استاد راهنمای وی)، پرداخت می‌شود. همچنین به دانشجویان ممتاز، بر اساس دستورالعمل مجزایی که در معاونت آموزشی و دفتر استعدادهای درخشان برنامه‌ریزی شده، با افزایش ۲۰ درصدی، به دانشجویان کارشناسی‌ارشد مبلغ ۶۰ میلیون و دانشجویان دکتری ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

دلیری در خصوص روند تشخیص شمول رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد دانشجویان با آیین‌نامه فوق گفت: در هر دانشکده، کارگروهی متشکل از معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، معاون پژوهشی، مدیر گروه و رئیس دانشکده یا نماینده وی، تشکیل می‌شود که درخواست‌های دانشجویان را دریافت و ارزیابی می‌کند. موضوعات دریافتی پس از تایید، صورت‌جلسه و در قالب فرم خاص، به معاونت آموزشی ارسال می‌شود که این معاونت بلافاصله پس از تصویب پروپوزال دانشجو، ۵۰ درصد مبلغ را با ارائه اسناد مثبته به حساب دانشجو پرداخت می‌کند که مواردی همچون خرید قطعه، جمع‌آوری داده و ملزومات آزمایشگاهی و... را پوشش می‌دهد و در مرحله دوم، پس از دفاع دانشجو، ۵۰ درصد مابقی مبلغ گرنت، به حساب دانشجو واریز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این آیین‌نامه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ورودی سال ۱۴۰۲ به بعد اجرا می‌شود و مطابق آیین‌نامه مصوب، دانشجویان کارشناسی‌ارشد، تا نیمسال سوم و دانشجویان دکتری تا نیمسال چهارم، قابلیت استفاده از این طرح را دارند.