کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: قدرت نظامی یمنی ها که پدیده نبرد یک ساله طوفان الاقصی هستند از پشتوانه مردمی و حمایت دولت مستقر در صنعا برخوردار است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: یمنی‌ها سابقه طولانی در دفاع از آرمان فلسطین و فلسطینیان دارند و از اضلاع مهم محور مقاومت هستند. گروه‌های مقاومت وقتی با سکوت سازمان ملل، جهان غرب و دولت‌های عربی در نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و متوقف کردن جنگ در غزه مواجه شدند، خودشان در کنار مردم غزه قرار گرفتند و دست به حملات مستقیم علیه رژیم اشغالگر قدس زدند.

ارتش یمن از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد که نوارغزه در معرض جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی قرار گرفت، تعهد کرد تا زمانی که این جنگ متوقف نشده، کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ و دریای عرب را مورد هدف قرار بدهد. هدف ارتش یمن از این حملات بالا بردن هزینه اقتصادی رژیم و افزایش نارضایتی از جنگ در درون اراضی اشغالی است. همچنین هدف قرار دادن منطقه اشغالی یافا با پهپاد یافا اقدام دیگر یمنی‌ها در دفاع از فلسطین بود. با مداد روز یکشنبه ۲۵ شهریور شاهد اقدام قهرمانانه و شجاعانه دیگری از یمنی‌ها بودیم‌. این بار یمنی‌ها در دفاع از ملت فلسطین و همبستگی با نوار غزه با موشک بالستیک هایپر سونیک شهر اشغالی تل آویو را مورد هدف قرار دادند. به گفته عبدالملک بدرالدین الحوثی این موشک‌ها از فناوری بالایی برخوردار بوده است، به طوری که سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی برای ساقط کردن آنها از ۲۰ موشک استفاده کردند که موفقیت آمیز نبود.

بررسی پیامدها و ابعاد عملیات موشکی یمن در هدف قرار دادن عمق اراضی اشغالی و خسارت‌های اقتصادی وارده به رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن از ۷ اکتبر به بعد بهانه خوبی بود تا با سید رضی عمادی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه به گفت‌وگو بنشینیم.

این گفت‌وگو در قالب برنامه «آنجا» از گروه بین الملل خبرگزاری مهر که به صورت تخصصی به مسائل منطقه‌ای و بین المللی می‌پردازد، انجام شد که مشروح آن در ادامه این گزارش می‌آید؛

جناب عمادی گفت‌وگو را با مختصات موشک شلیک شده از یمن به شهر اشغالی تل آویو شروع کنیم. مختصات این موشک شلیک شده چیست؟ انصارالله یمن چگونه به این سطح از قدرت نظامی رسیده است؟

از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در جنگ تقریباً یک ساله رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، یمن و ارتش یمن تنها کشور عربی است که در این جنگ یک ساله مستقیماً از مردم غزه حمایت نظامی کرد. عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر انصارالله یمن گفته است آمریکا و انگلیس بیش از ۷۰۰ حمله موشکی علیه یمن انجام دادند اما نتوانستند حملات و اقدامات ما را علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های عازم سرزمین اشغالی در دریای سرخ و دریای عرب متوقف کنند. تحت تأثیر قرار نگرفتن یمن از حملات آمریکا و انگلیس نشان دهنده این است که یمنی‌ها در حمایت از آرمان فلسطین و فلسطینیان عزم و اراده جدی دارند.

حزب الله لبنان از فردای ۷ اکتبر از مردم غزه دفاع می‌کند، اتفاقاً دفاع نظامی هم می‌کند، اما حزب الله یک گروه مقاومت است؛ ارتش ملی لبنان محسوب نمی‌شود. اقداماتی که یمنی‌ها در حمایت از فلسطین انجام می‌دهند از سوی دولت مستقر در صنعا و ارتش یمن انجام می‌شود.

رژیم صهیونیستی از لحاظ قدرت با آمریکا و انگلیس قابل مقایسه نیست؛ یمنی‌ها هم در مقابل آمریکا و انگلیس مقاومت کردند هم در مقابل رژیم اشغالگر قدس که زخم خورده و آسیب دیده است. این رژیم جعلی طی این یک سال آسیب‌ها و مشکلات زیادی را متحمل شده است.

عملیات موشکی ارتش یمن در شهر اشغالی تل آویو کار بی نظیر و بی سابقه‌ای بود. یمن عملیات پهپادی انجام داده بود اما عملیات موشکی نه؛ این نخستین عملیات موشکی یمنی‌ها بود. از لحاظ مختصات، این موشک فراصوت هایپرسونیک بالستیک ۲ هزار و ۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کرده تا به هدف رسیده است. این موشک رادار گریز بوده، سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی و حتی سامانه‌های آمریکا و انگلیس در دریا هم نتوانستند این موشک پرتاب شده از یمن را رهگیری کنند. موشک مورد اشاره در نزدیکی تل آویو فرود آمده است. دقت این موشک شاید نسبت به چیزی که می‌خواستند کمتر بوده که در نزدیکی یک کارخانه سیمان به زمین نشسته و به کارخانه اصابت نکرده است؛ با این حال به واسطه این اقدام موشکی یمنی‌ها ۹ صهیونیستی زخمی شده‌اند.

مختصات این موشک نشان دهنده این است که توانمندی و دانش نظامی یمنی‌ها به مرحله‌ای رسیده است که می‌توانند چنین اقدامی انجام بدهند. این را مقایسه کنید با سال ۲۰۱۵ زمانی که یمن مورد تهاجم عربستان سعودی قرار گرفت. توانمندی یمنی‌ها از دل یک جنگ تقریباً ۹ ساله نامتقارن به وجود آمده است. توانمندی آنها به حدی بالا رفته که امروز پهپادی دارند که وارد اراضی اشغالی می‌شود. موشک فراصوت و رادار گریز دارند.

یمنی‌ها پدیده یک ساله جنگ غزه هستند. مستقیم وارد جنگ شدند، مستقیم اراده شأن را نشان دادند، مستقیم اقدام نظامی انجام دادند و هراسی نداشتند؛ به این فکر نکردند که ۹ سال خودشان درگیر جنگ بودند. بارها کشورهای عربی را مورد انتقاد قرار دادند که هیچ اقدامی در دفاع از ملت فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی انجام ندادند. یمنی‌ها پدیده بودند، هر چه پیش می‌رویم ویژگی‌ها، شاخص‌ها و اقدامات این پدیده بیشتر نمایان می‌شود.

این عملیات ارتش یمن چه پیامی برای رژیم صهیونیستی و چه پیامی برای محور جهاد و مقاومت دارد؟

اقداماتی که ارتش یمن انجام می‌دهد مورد حمایت گسترده مردم این کشور است. ما در روزهای گذشته در جشن میلاد پیامبر (ص) در یمن شاهد حضور میلیون‌ها یمنی در این جشن بودیم. مردم یمن پدیده عجیبی هستند. کارشناسان باید بیایند ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی و رفتاری این مردم را تجزیه و تحلیل بکنند که چه طور ممکن است کشوری مردمش ۹ سال تحت جنگ باشند اما اینچنین از اقدامات ارتش در حمایت از فلسطین حمایت بکنند. قدرت نظامی یمن با پشتوانه مردمی همراه است؛ این پیامی به رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم است.

اقدام موشکی یمنی‌ها به رژیم صهیونیستی این پیام را رساند که از درون چه قدر آسیب پذیر هستند. یک موشک شلیک شده اما اعلام شده که ۲ میلیون صهیونیستی به پناهگاه رفتند. ترس اجتماعی، ناامنی و هرج و مرج به شدت در داخل اراضی اشغالی موج می‌زند و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بسیار تهدید پذیر است. اگر این اقدامات تکرار بشود کابینه شکننده نتانیاهو تحت فشار قرار خواهد گرفت. الان هم شاهد برگزاری تظاهرات بی سابقه علیه رژیم صهیونیستی در داخل این رژیم هستیم که خواستار پایان جنگ هستند.

فشاری که رژیم اشغالگر قدس به مقاومت وارد کرده است؛ در فلسطین به جهاد و حماس، در لبنان به حزب الله، در عراق به گروه‌های عراقی، در سوریه به گروه‌های سوری و در یمن به انصارالله، باعث تضعیف محور جهاد و مقاومت نشده است. این محور از انسجام و یکپارچگی برخوردار است؛ حزب الله، انصارالله و حشد الشعبی به کمک جهاد و حماس می آیند. این انسجام محور مقاومت را می‌رساند؛ نه تنها این جنگ یک ساله انسجام و یکپارچگی را از بین نبرده و موجب تضعیف محور جهاد و مقاومت نشده بلکه باعث شده به یک باور واقع گرایانه برسند و آن این این است که باید قابلیت و توانمندی نظامی و خوداتکایی و خود دفاعی را ارتقا بدهند. منتظر کسی نباشند و خودشان از خودشان دفاع بکنند. اقدام یمنی‌ها نشان داد که یمنی‌ها در حال حرکت به این سمت هستند؛ این یک تهدید جدی برای صهیونیست و یک پیام برای محور جهاد و مقاومت است.

به برگزاری میلاد حضرت رسول (ص) در یمن اشاره کردید که حضور میلیونی مردم یمن در آن به چشم می‌خورد. لازم است یادآوری کنم که جشن میلاد پیامبر (ص) در یمن از سبقه ۱۱ قرنی برخوردار است. ۱۱ قرن است که یمنی‌ها میلاد پیامبر (ص) را به مدت ۳۰ روز در تمام استان‌ها جشن می‌گیرند. اگر این روزها به عکس‌های منتشر شده از یمن نگاه کنید، یمن سبزپوش هست، تمام کشور را سبز پوش کرده‌اند. سخنران ویژه جشن میلاد حضرت محمد (ص) در یمن هم عبدالملک بدر الدین الحوثی است.

رسانه‌های عبری اقرار کردند که اقدام موشکی یمنی‌ها کل اسرائیل را از خواب بیدار کرد. سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی ۲۰ موشک را به سمت موشک پرتاب شده یمنی فرستادند تا آن را ساقط کنند، اما موفقیت آمیز نبود. اگر بخواهیم بین این اقدام یمنی‌ها با اقدام‌های گذشته آنها تفاوت و تمایزی قائل بشویم، این تفاوت و تمایز چیست؟

رسانه‌های عبری واکنش گسترده‌ای نشان دادند و همانطور که اشاره کردید به شکست گنبد آهنین و رژیم صهیونیستی اقرار کردند که با استفاده از ۲۰ موشک نتوانستند موشک پرتاب شده یمنی‌ها را رهگیری و ساقط کنند. اولین تفاوت این اقدام با اقدام‌های گذشته این است که در گذشته عمل یمنی‌ها در فاصله جغرافیای کمتری انجام می‌شد، مثلاً به کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی بودند حمله می‌کردند. فاصله کمتر بود. این حمله‌ای که انجام شد فاصله آن ۲ هزار و ۴۰ کیلومتر بوده است.

رژیم صهیونیستی برای اینکه از شدت این حقارت بکاهد در رسانه‌ها مدعی شد که این موشکی است که جمهوری اسلامی به یمن داده است. موشک‌های تحویلی جمهوری اسلامی است که یمنی‌ها گرفتند و شلیک کردند. این اظهارات برای کاستن شدت حقارت شأن بیان شده است.

دومین تفاوت اینکه سامانه گنبد آهنین نتوانسته این موشک را رهگیری کند. اگرچه من معتقدم دقیق به هدف شلیک نشده است. ان شاء الله عملیات‌های بعدی نقطه زن تر خواهند بود تا خسارتی که مد نظرشان است وارد بشود.

استنباط رژیم صهیونیستی این بود که یمنی‌ها فقط پهباد دارند، اقدام موشکی نشان داد یمنی‌ها صرفاً تجهیزات پهپادی ندارند، بلکه تجهیزات موشکی هم دارند؛ آن هم هایپرسونیک.

۱۰ ماه از ۷ اکتبر می‌گذرد.ارتش و جنبش انصارالله یمن در همبستگی با نوار غزه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در معرض جنگ کثیف رژیم صهیونیستی قرار گرفت، به صورت مداوم با موشک و پهباد به کشتی‌های باری صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ و دریای عرب حمله می‌کنند، این حملات یمنی‌ها از ۷ اکتبر به بعد چه خسارت‌های اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است؟

معتقدم یمنی‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند. حملات آنها حملات بی هدف نیست، بلکه هدفمند است. روی اقتصاد رژیم صهیونیستی دست گذاشته‌اند. اقدامات آنها برای رژیم اشغالگر قدس هزینه اقتصادی در بردارد. کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، وارد کننده کالا هستند و صادرات را بر عهده دارند.

کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که محاصره رژیم صهیونیستی توسط انصارالله روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون دلار به این رژیم خسارت وارد کرده و تغییر حرکت کشتی‌ها و دور زدن آفریقا توسط آنها، تجارت با این رژیم را غیر سودآور کرده است.

عملیات یمنی‌ها در دریای سرخ مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک بندر حیفا را به هم ریخته و کشتی‌ها زمان طولانی‌تری برای رسیدن به این بندر نیاز دارند. به عنوان مثال کشتی که یک هفته زمان برای رسیدن به بندر حیفا نیاز داشت، الان باید سه هفته در راه باشد. همچنین در آمد کشتیرانی بندر ایلات نیز ۸۵ درصد افت داشته است. این در حالی است که این بندر، تنها بندرگاه ارتباط رژیم صهیونیستی با شرق است.

عملیات موشکی یمن، رژیم صهیونیستی را در داخل و سطح بین الملل با بحران‌هایی مواجه کرده و آینده تل آویو به خطر خواهد افتاد، بحران‌های رژیم صهیونیستی در سطح بین الملل چیست؟

چهره واقعی رژیم صهیونیستی برای افکار عمومی ثابت شده است؛ این مهم‌ترین بحران رژیم صهیونیستی در سطح بین الملل است. رسانه‌های عبری و غربی تا قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ سعی کردند تصویر صلح آمیزی از ارتش رژیم اشغالگر قدس ارائه بدهند. این رسانه‌ها القا می‌کردند رژیم صهیونیستی بازیگری است که طرفدار صلح بوده و مقاومت مخالف صلح است. نسل کشی که از ۷ اکتبر در غزه اتفاق افتاد، این تصویر را از بین برده است. بسیاری از رسانه عبری و غربی جنایت‌های این رژیم را سانسور می‌کنند، به المعمدانی نمی‌پردازند، به اردوگاه‌ها و آوارگان اشاره نمی‌کنند، از کمبود دارو نمی‌گویند و از حمله به مدارس خبری نمی‌دهند. وجه ساختگی جهان غرب برای رژیم صهیونیستی از بین رفته و وجه واقعی عیان شده است. کسی دیگر به دروغ پردازی‌های رسانه‌ای غرب توجه نمی‌کند. محور جهاد و مقاومت جنگ روایت‌ها را از آن خود کرده است.

این رژیم دیگر کودک کش نیست بلکه نسل کش است. دبیر کل سازمان ملل منصوب غرب است ولی نمی‌تواند در برابر جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس ساکت بنشیند. بارها مطرح کرد آنچه توسط صهیونیست‌ها در حال اتفاق افتادن است، نسل کشی است. از بین رفتن فضائل اخلاقی و انسانی به دست رژیم صهیونیستی در حال روی دادن است.

بحران دیگر رژیم صهیونیستی در سطح بین الملل این است که افکار عمومی علیه این رژیم در جهان بسیج شده است. در گذشته تظاهرات بر علیه رژیم صهیونیستی در کشورهای خاصی برگزار می‌شد اما امروز تظاهرات در آمریکا نه تنها بر علیه رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت فلسطین بلکه بر علیه کابینه و دولت آن برگزار می‌شود. مردم اعلام می‌کنند ما سیاست‌های دولت بایدن را قبول نداریم، چون این سیاست‌ها در حمایت از نسل کشی و جنایت جنگی است. این بحران مهمی برای رژیم صهیونیستی است که در دل آمریکا و اروپا و انگلیس تظاهرات چند صد نفری در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس برگزار می‌شود.

امروز پیام مظلومیت مردم فلسطین به جهان مخابره شده است. جهانیان متوجه شده‌اند که رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطین را با کمک بریتانیا و آمریکا اشغال کرده است. هر چه زمان گذشته این اشغالگری بیشتر شده است. در معامله قرن فقط ۱۵ درصد از سرزمین فلسطین به فلسطین داده شد، بخش زیادی از همین ۱۵ درصد هم دارد در این نبرد یک ساله از آنها گرفته می‌شود. افکار عمومی مخالف قدرت‌های جهانی به خصوص رژیم صهیونیستی است. با رویکرد حمایتی غرب از صهیونیست و فروش سلاح به آنها مخالفت می‌کنند.

خوشبختانه در حال حاضر «مبارزه با رژیم صهیونیستی» به یک جنبش جهانی و فراگیر به خصوص در کشورهای غربی تبدیل شده است. امروز کمتر کشوری است که پرچم ارتش رژیم اشغالگر در آن به آتش کشیده نشده و شاهد مبارزه و تظاهرات مردمی علیه اشغالگری و موجودیت این رژیم جعلی نباشد. امروز فلسطین در صورتی شرایط رو به بهبودی را به دست آورده که رژیم صهیونیستی تبدیل به منفورترین رژیم جهان شده است.

اقدام پهپاد یمنی‌ها علیه تل آویو، ظهور بازیگری جدیدی در صحنه نظامی غرب آسیا و جهان عرب را رقم زد. بازیگری که در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی سکوت نمی‌کند و تل آویو را مستقیم مورد هدف قرار می‌دهد. رهبر انصار الله یمن نیز تاکید کرده است ادامه تجاوزات به غزه و نسل کشی علیه ملت فلسطین، خطرات بیشتر و مشکلات بی سابقه‌ای برای دشمن خواهد داشت.