جشنواره «صدای سخن» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، سومین جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» به مناسبت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی سه شنبه ۲۷ شهریور در استودیو ۸ رادیو در صدا و سیما برگزار شد.

علی بخشی زاده معاون صدا در این مراسم اظهار کرد: شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، یکی از برترین سرودهای حماسی جهان است و یاران مردانه پای سخن ایستاده اند. جشن امروز جشن سخن پارسی است و این جشنواره تنها رویدادی است که از زبان فارسی مرزبانی می کند و امروز ما و یاران صدا افتخار داریم مرزبان سخن هستیم.

معاون صدا افزود: صدای سخن امروز سومین جشن ختام خود را برگزار کرده تا حسن مطلع خود را به خوش آوازی به شنوندگان تقدیم کند.

همچنین در بخشی از این مراسم، سیدمرتضی کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره و مدیر شبکه رادیویی فرهنگ اظهار کرد: بدون شک زبان و ادب فارسی پایه فرهنگ و هویت است و سازمان صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه به این مقوله اهتمام ویژه دارد.

در ادامه وحید مبشری دبیر این جشنواره عنوان کرد: سومین جشنواره رادیویی «صدای سخن» با عنایت خداوند به سرانجام رسید. استقبال خوبی از این جشنواره شد و بخش آموزش و پرورش و رادیونگار مورد اقبال قرار گرفت و چرخ جشنواره از کار نیفتاد. برنامه سازی در استان ها بسیار چشم گیر بود و خلاقیت های بسیاری در دورترین نقاط کشور دیده می شد. ظرفیت برنامه سازی در بخش معاونت صدا مثال زدنی است و از معاونت برون مرزی برای دغدغه مندی پاسداشت زبان فارسی در برون مرزی قدردانی می کنم.

حسن انوری استاد دانشگاه در ادامه این مراسم اظهار کرد: بیش از ۷۰ سال از عمرم را درباره زبان فارسی گذراندم. اولین بار در سال ۱۳۴۱ مقاله من منتشر شده است. زبان فارسی در کشوری که دارای قومیت های مختلف است رابط فرهنگ اقوام است. ایران کشوری دارای قومیت های مختلف است و هر قومیتی زبان خاصی دارد. کرد به زبان کردی صحبت می کند و ترک به زبان ترکی و … اما رابط این اقوام زبان فارسی است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی زبان فارسی یادآور شد: پیش از آنکه زبان فرانسوی و انگلیسی بین المللی شود در بخشی از دنیا زبان فارسی زبان بین المللی بود. فارسی زبان فرهیختگان بود و آثار بسیاری از زبان فارسی از هندوستان تا جنوب اروپا به وجود آمده است.

سعد خان رئیس سازمان اکو نیز در ادامه این مراسم گفت: باعث خرسندی است که به مناسبت سومین جشنواره «صدای سخن» که همزمان با شعر و ادب فارسی برگزار شده اینجا حضور دارم. زبان ریشه دار فارسی باعث همبستگی کشورهای اکو شده و این زبان از پیشینه دارترین زبان های تاریخ است.

سپس داریوش مودبیان مولف، مترجم و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این مراسم اظهار کرد: زبان یک مثلث است که در یک راس آن مجموعه واژگان قرار دارد و باید منشا آنها را بدانیم. باید واژه ها را در ریشه ها دنبال کرده و فرهنگ لغت ها را زیرنظر داشته و شعر بخوانیم. راس دیگر این مثلث دستور زبان است. باید تابع دستور زبان فارسی باشیم و این امر در ترکیب و جمع کلمات مهم است. در راس سوم آواشناسی یا دستگاه آوایی زبان فارسی قرار می گیرد و در اینجا اهمیت زبان فارسی از منظر آواشناسی در رایو محرز می شود.

مودبیان پیشنهاد داد که برای گویندگان و نویسندگان دوره‌های آموزشی گذاشته شود تا آن‌ها به طور مستمر بیاموزند چون‌ ویرایش گفتاری بحثی عمیق و جذاب است.

تجلیل از استاد فقید محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرا، منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران، رضا مهدوی، صادق چراغی و تورج زاهدی از اساتید موسیقی از دیگر بخش های این مراسم بود.

همچنین در این مراسم از سید علی موسوی گرمارودی با اهدای لوح رئیس سازمان صدا و سیما تقدیر شد.

برگزیدگان جشنواره به این شرح هستند؛

بخش اصلی

راضیه جوینده با اثر با «گزارشگران» از مرکز فارس

حمیرا فراتی با اثر «زبان فارسی در فرامرز» از رادیو فرهنگ

متین السادات فیروزی با اثر «پرومو پارسی گویان» از رادیو ایران

هانیه پیرامی با اثر نمایشی «تلخک» از خراسان جنوبی

مریم تقی زاده با اثر «قند و عسل» از مرکز یزد

ناصر حامدی با اثر «طاووس سخن» از رادیو سمنان

سیدحامد موسوی با اثر «فارسی نما» از رادیو فرهنگ

الهام نیک بین با اثر «نوای دل» از خراسان جنوبی

هنگامه داودی با اثر «قرار دانایی» از مازندران

شهلا جمشیدیان با اثر «گنجینه فرهنگ» از چهار محال و بختیاری

محسن رسولی با اثر «زبان زنده» از رادیو گفت و گو

زهرا فدایی با اثر «نمایش مرگ» از مرکز اصفهان

ساجد قدوسیان با اثر «یک دو صدا» از رادیو ایران

الهه سلحشور با اثر «صباگرد» از رادیو صبا

معصومه همتی و صدف پیش احسان با اثر «پاسدار ادب» از مرکز گیلان

روح الله اسماعیلی با اثر «نام من عشق است» از رادیو معارف

بخش گوینده برتر

مریم واعظ پور با اثر «شهد و شرنگ» از رادیو فرهنگ

بخش ویژه

غزاله یراقی با اثر «از عشق غزلی ساختم» از رادیو فرهنگ

مریم قلی زاده با اثر «شهریار ایران» از آذربایجان شرقی

بخش آموزش زبان فارسی در مدارس

الهه مقصودی با اثر «ارایه های ادبی حس آمیزی» از خراسان شمالی

فاطمه مرادی با اثر «تثبیت مبحث فعل ربطی اسنادی» از تهران

بخش مردمی

سمانه رجبی با اثر «غلط ننویسیم» از مازندران

مهشاد طاهرشمس با اثر «روایت آنها» از تهران

بخش رادیونگار

علی شریفی با اثر «گنج با ارزش» از رادیو سلامت

سمیه کشوری با اثر «ضرورت بازنویسی متون ترجمه» از ایران صدا

بخش رادیونما

بانو داوری با اثر «درست بنویسیم» از رادیو گفت و گو

زهرا کولیوند با اثر «درست بنویسیم درست بخوانیم» از رادیو صبا

بخش فضای مجازی

سعیده عسگری با اثر «غلط ننویسیم» از رادیو فرهنگ

الهام گیوه چی با اثر «واژه ها و ریشه ها» از رادیو ایران