کرمانشاه- پروژه بهسازی و نوسازی باند فرودگاه کرمانشاه از سال ۹۶ آغاز شده و از این تاریخ تا امروز اسیر وعده‌های نمایشی مسئولین بوده و همچنان مشخص نیست که زمان افتتاح این پروژه کی فرا می رسد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه در منطقه غرب ایران است و با دارا بودن ۲ ترمینال هوایی پذیرای پروازهای داخلی و خارجی است. این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ احداث شده و به عنوان فرودگاه «هاب» و مرکز فرودگاه‌های غرب علاوه بر جا به جایی مسافران کرمانشاهی، نقش به سزایی در جا به جایی مسافران استان‌های غرب کشور دارد و میزبان گردشگران کشور عراق نیز است.

اکنون پس از گذشت نیم قرن از فرودگاهی که می‌تواند محل ترانزیت مسافران از قطب تجاری و گردشگری غرب کشور به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای خارجی باشد و شاهراه ورود گردشگران محسوب شود و نقش بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد به فرودگاهی نیمه فعال تبدیل شده که ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در آن فراهم نیست.

ارزش و اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی توصیف و وجود فرودگاه‌های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و پیشرفت پایدار یک منطقه می‌دانند.

فرودگاه نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی کشور دارد و با توسعه گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه اقتصاد رونق می‌یابد و از آنجا که کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی در زمینه‌های گردشگری، توسعه محصولات کشاورزی، صنعتی، دامی، شیلاتی و… است وجود فرودگاهی در شأن مردم این استان با تمام امکانات لازم و ضروری است.

کرمانشاه از تفرجگاه‌های دیدنی، آثار تاریخی و مناطق توریستی و گردشگری برخوردار است و با سیاست گذاری و برنامه ریزی و بهره برداری اصولی از ظرفیت‌ها با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و رونق صنعت توریسم می‌تواند در رشد و توسعه همه جانبه استان مؤثر باشد.

با وجود مراکز دانشگاهی، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای جذب توریسم و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه می‌توان بخشی از مشکلات اشتغال در استان را حل کرد اگر زیرساخت‌هایی همچون فرودگاهی فعال با تمام امکانات در استان فراهم شود.

بهسازی و بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه در افزایش پروازهای داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت و برقراری پروازهای خارجی را نیز امکان‌پذیر می‌کند و با ارتقا وضعیت باند فرودگاه شاهد افزایش پروازها و ورود گردشگران کشور عراق و اعزام حجاج کرمانشاهی از طریق این فرودگاه خواهیم بود.

در گذشته بخش قابل توجهی از پروازهای فرودگاه کرمانشاه به گردشگران عراقی اختصاص داشت که از کرمانشاه به مشهد مقدس سفر می‌کردند.

خبرگزاری مهر استان کرمانشاه در این مدت پیگیر وضعیت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه بوده و با انتشار اخبار و گزارش‌هایی مانند «بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در بلاتکلیفی»، «تداوم پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه تا ۱۴۰۳» و «روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکل ساز شد» سعی کرد با مطالبه گری درست و صحیح مسئولان را نسبت به شرایط آگاه و برای پیشبرد پروژه به عنوان مطالبه عمومی ترغیب کند.

از سال ۱۳۹۶ عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه آغاز شده و همچنان ناتمام باقی مانده و طی این عملیات قرار است که باند فرودگاه برای نشست و برخاست تمام انواع هواپیماهای پهن‌پیکر مناسب‌سازی شود.

پایان ۱۴۰۱ نخستین وعده بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه انجام پروازهای پهن پیکر در باند محدود شده است.

وی افزود: پروازهای فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه تا اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه برای پرواز هواپیماهای بدنه متوسط و کوچک امکان‌پذیر است.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه گفت: با توجه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی در حال حاضر به علت اینکه پروازهای پهن پیکر نمی‌توانند نشست و برخاست در باند فرودگاه را داشته باشند پروازهای بین المللی متوقف شده است و این مسئله بر طبق قوانین و مقررات پرواز انجام می‌گیرد.

بیاتی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری پروژه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه به پایان برسد و سال آینده پروازهای بین المللی این فرودگاه انجام گیرد.

علی مهرتاش معاون سابق استاندار کرمانشاه نیز در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ اظهار کرد: درگذشته برخی مسئولان استان کرمانشاه نسبت به طرح توسعه باند فرودگاه کرمانشاه کم‌توجهی کرده‌اند و اکنون وضعیت این باند به گونه‌ای است که هواپیماهای پهن پیکر و پروازهای حاجیان امکان نشستن در فرودگاه را ندارند.

معاون استاندار کرمانشاه تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها و دستورکارهای استانداری کرمانشاه پیگیری و فعال‌سازی طرح توسعه باند فرودگاه کرمانشاه در کمترین زمان ممکن است.

بهمن امیری مقدم استاندار سابق کرمانشاه نیز در همین تاریخ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای ارائه خدمات به مردم کرمانشاه در حوزه فرودگاهی با بررسی‌های انجام گرفته باند فرودگاه کرمانشاه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و نیاز به بازسازی و توسعه آن وجود دارد.

قرارداد بازسازی فرودگاه از ۹۶ استارت خورده است

وی افزود: در سال ۹۶ قرارداد بازسازی باند فرودگاه با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان بسته شده اما نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه بازسازی آن به اعتبار ۳۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد که پروژه انجام شود.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فرودگاه برای توسعه هر استانی ضروری است و با توجه به جایگاه استان کرمانشاه در غرب کشور و منطقه بنا است قرارداد جدید با پیمانکار جدید بسته شود و کار طی مدت کوتاهی انجام شود و فرودگاه کرمانشاه به وضعیت بین المللی خود بازگردد.

امیری مقدم بیان کرد: توسعه فرودگاه کرمانشاه سبب می‌شود که پروازهای پهن پیکر در فرودگاه کرمانشاه انجام شود و پروازهای خارجی نیز در کنار پروازهای داخلی صورت گیرد.

همچنین در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در نشست مشترک امیری مقدم استاندار کرمانشاه با سید معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با محوریت تسریع در روند انجام پروژه طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه با ورود راهداری استان کرمانشاه عملیات تسطیح موانع پروازی ضلع شمالی باند موقت فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی آغاز شد.

تأخیر در بازسازی و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ادامه دارد

منوچهر فخری معاون سابق و وقت عمرانی استاندار کرمانشاه در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: فرودگاه کرمانشاه مرکز منطقه غرب کشور است که با اجرای طرح توسعه امکان فرود تمامی هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم می‌شود.

اردیبهشت ۱۴۰۲ دومین وعده بهسازی

معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام کرد: ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فرودگاه کرمانشاه در نظر گرفته شده است و طبق پیگیری‌های صورت گرفته توسعه باند فرودگاه ظرف مدت ۱۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید که این مهم با افزایش پروازها، تأثیرگذار در توسعه استان نیز خواهد بود.

وی خاطر نشان کرده بود: باند اصلی فرودگاه کرمانشاه دیگر جوابگوی پروازها نیست و توسعه آن و احداث یک باند دیگر در کنار این باند اجتناب ناپذیر است و استاندار کرمانشاه نیز طی چند روز گذشته با مدیریت هواپیمایی کشور به نتایج مهمی در این زمینه رسیدند.

قرارداد ۱۲ ماهه بهسازی فرودگاه کرمانشاه

در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیات اجرایی نوسازی و بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه با حضور محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد.

زمستان‬ ۱۴۰۲ وعده دیگری برای بهسازی باند فرودگاه

به گفته استاندار کرمانشاه بازسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه طی مدت ۱۲ ماه و با اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی آغاز شد و بنا بود قسمت عمده پروژه تا قبل از زمستان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

احمد وحیدی وزیر سابق کشور ۵ خرداد سال ۱۴۰۲ از طرح بهسازی باند اصلی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه بازدید و بر تسریع در بهسازی آن تاکید کرد.

تشریح جزئیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از پنج دهه از زمان احداث فرودگاه کرمانشاه گذشته است و باند این فرودگاه هم اکنون دچار فرسودگی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت فرودگاه کرمانشاه برای پذیرش مسافران استان‌های مجاور و خدمات دهی به زوار اربعین عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه از بهمن سال گذشته آغاز شده است.

مدیرکل فرودگاه کرمانشاه اضافه کرد: با عملیاتی شدن باند دوم فرودگاه کرمانشاه این استان تنها استان غرب کشور خواهد بود که ۲ باند به صورت همزمان است.

پیگیری‌ها برای تسریع در بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ادامه داشت تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ استاندار و جمعی از نمایندگان استان کرمانشاه در دیداری طرح بهسازی فرودگاه کرمانشاه را با سرپرست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی ایران پیگیری کردند.

طی جلسه‌ای که در دفتر مصری نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و با حضور صحرایی استاندار کرمانشاه و رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس با نخجوانی سرپرست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی ایران برگزار شد بر تسریع و تکمیل پروژه بهسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه تاکید و رفع موانع فعلی این طرح پیگیری شد.

گردن نگرفتن کم‌کاری‌ها / دولت‬ قبل مقصر اصلی همه ناقصی‌ها

محمد طیب صحرایی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر وضعیت نچندان خوب فرودگاه کرمانشاه، اظهار کرد: فرودگاه کرمانشاه که در زمانی شاهد پروازهای متعددی بود امروز با وضعیت نابسامانی رو به است که حاصل کم کاری مسئولین دولت‌های قبلی است و امروز تعداد پروازهای این فرودگاه به حداقل خود رسیده است.

وی با بیان اینکه اصلاح و بهسازی باند فرودگاه باید چهار سال پیش انجام می‌گرفت، افزود: بر اساس اسناد به دست آمده این اصلاح به دلیل مسائل سیاسی بدون هیچ اقدامی رها شده تا امروز به جایی برسد که مجبور باشیم باند اصلی این پروژه را کاملاً شخم بزنیم.

استاندار کرمانشاه در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ با بیان اینکه ساماندهی باند فرودگاه مسئله مهم امروز در استان کرمانشاه بوده، تصریح کرد: طی روزهای گذشته با مذاکراتی که با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام گرفته به دنبال ایجاد حضور ایرلاین‌ها در کرمانشاه هستیم.

گذر از وعده‌های گذشته

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حالی که بر اساس قرارداد بسته شده با پیمانکاران زمان اتمام پروژه اردیبهشت ۱۴۰۳ بود، اظهار کرد: پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: طبق پیش بینی‌های انجام گرفته این پروژه تا پایان نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه آسفالت دوم در فرودگاه کرمانشاه عملیاتی شده و خوشبختانه این پروژه مهم و ملی با سرعت قابل توجهی پیش می‌رود.

وی در خصوص توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه، گفت: ۳۶ هزار مترمربع پارکینگ هواپیمایی برای پارک همزمان ۴ هواپیما داشتیم که با اتمام بهسازی، قابلیت تبدیل به پارک همزمان ۸ هواپیما را خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه با اشاره به قدمت ۵۵ ساله فرودگاه کرمانشاه، در خصوص ارزش افزوده این فرودگاه برای غرب کشور، یادآور شد: فرودگاه شهید اشرفی به‌عنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از چهار استان همجوار، جابجایی زائران عتبات عالیات و مسافران کشور عراق نقش بسزایی داشته است.

نیمه اول ۱۴۰۳ وعده دیگری برای بهسازی فرودگاه کرمانشاه

وی ادامه داد: فرودگاه کرمانشاه از طلوع تا غروب عملیاتی است و امکان نشست و برخاست ۵۰ پرواز روزانه برای هواپیماهایی با بدنه متوسط را دارد.

بیاتی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه به برنامه زمان‌بندی تعریف شده برای پیمانکار و نیز حمایت مدیران ارشد شرکت فرودگاه‌ها و استان کرمانشاه، در پایان ۶ ماهه اول امسال باند این فرودگاه عملیاتی شود.

۱۰ آبان ۱۴۰۳ آخرین وعده افتتاح!

محمد رشیدی عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در بازدید از فرودگاه کرمانشاه به همراه مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جلسه‌ای که در وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر جدید داشتیم مسائل مربوط به فرودگاه کرمانشاه پیگیری شد.

وی افزود: بر اساس قولی که شرکت هواپیمایی کشور داده ۱۰ آبان سال جاری پس از حدود ۳ سال پیگیری بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه به بهره برداری می‌رسد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرودگاه کرمانشاه به واسطه باندی به طول ۳.۵ کیلومتر و عرض ۶۵ متر مجدداً هاب منطقه غرب شده و این باند از باندهای مهم کشور به حساب می‌آید.

باند فرودگاه کرمانشاه ۷ سال است که نیاز به بهسازی دارد

رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بازدید از فرودگاه کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس اعلام کارشناسان در حدود ۷ سالی است که فرودگاه کرمانشاه نیاز به بهسازی دارد.

وی ادامه داد: از حدود ۱.۵ الی ۲ سال پیش قراردادی برای بهسازی منعقد شد و با تأخیر این پروژه به پایان رسیده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: مراحل پایانی پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه در حال انجام است و این پروژه به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: پس از بهسازی پروازهای این فرودگاه با امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر افزایش خواهد یافت.

امیدواریم بهسازی فرودگاه کرمانشاه در زمان مقرر انجام شود

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس وعده‌های مجریان وعده‌های قبلی در خصوص افتتاح بهسازی فرودگاه کرمانشاه عنوان شد که متأسفانه محقق نشدند.

وی افزود: امیدواریم در ادامه شاهد تأخیر در افتتاح و وعده مجریان نباشیم و در زمان اعلام شده این پروژه به بهره برداری برسد.

آنچه در تأخیر آغاز، اجرا و اتمام بهسازی پروژه فرودگاه کرمانشاه به وضوح دیده می‌شود این است که این پروژه در ابتدا (سال ۹۹) نیاز به اعتبار ۸۰ میلیاردی داشت که با تعلل مسئولین در سال ۱۴۰۱ این اعتبار به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید و باز هم تعلل مدیریتی سبب شد قرارداد این پروژه به گفته مسئولین با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار منعقد شود و امروز صحبت از ۷۰۰ میلیارد تا ۱ هزار میلیارد اعتبار نیز برای این پروژه است و خبرگزاری مهر در ادامه نیز تا پایان بهره برداری از پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه پیگیر وعده‌ها خواهد بود.