شب گذشته ۲۷ شهریور «قلب رقه» با حضور جمعی از عوامل فیلم و علاقه‌مندان سینما در تالار اندیشه حوزه هنری به نمایش درآمد و مخاطبان نیز بعد از دیدن فیلم از حال و هوای خود گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، «قلب رقه» نخستین فیلم سینمایی خیرالله تقیانی‌پور یک درام جاسوسی امنیتی است که روایتی عاشقانه در قلب داعش را به نمایش می‌گذارد؛ درام‌های جاسوسی و امنیتی، یکی از پرطرفدارترین آثار سینمایی در تمام جهان هستند اما با توجه به چالش‌های تولید اینگونه آثار فیلمسازان کمتری سراغ این حوزه رفته اند؛ «قلب رقه» اما در گیشه هم با استقبال مخاطبان همراه شده و در ۲ هفته گذشته پرفروش ترین فیلم غیرکمدی سینما بوده است به همین واسطه این بار تصمیم گرفتیم تا با حضور در یک اکران مردمی و صحبت با مخاطبان و حاضران به بازنمایی بازخوردها و حال و هوای مخاطبان پس از تماشای این فیلم بپردازیم.

اکران مردمی فیلم سینمایی «قلب رقه» شامگاه سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ با حضور کارگردان، جمعی از بازیگران و عوامل این فیلم با استقبال علاقه‌مندان و مخاطبان در حوزه هنری برگزار شد؛ سید محمدرضا خندقی میبدی قائم مقام خبرگزاری مهر، مسعود فروغی مدیر شبکه سه، حسین آقامیری، عوامل برنامه «اعجوبه ها»، هدایت هاشمی و عبدالرضا نصاری بازیگران، سعید پروینی تهیه کننده و خیرالله تقیانی کارگردان فیلم در این اکران مردمی که با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان همراه بود، حضور داشتند.

قبل از شروع اکران فیلم سینمایی «قلب رقه» جمعی از عوامل فیلم با حضور روی صحنه از حمایت و حضور مخاطبان تشکر کردند و پس از آن فیلم در تالار اندیشه حوزه هنری به نمایش درآمد.

پس از اکران این فیلم در میان مخاطبان حاضر شدیم و در ابتدا با گروهی از جوانان که در حال بحث و تبادل نظر در رابطه با فیلم بودند صحبت کردیم.

یکی از آن‍ها که به نظر می‌رسید از دیدن فیلم راضی بوده است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: به همه توصیه می‌کنم که این فیلم را در سینما ببینند. آنقدر ریتم تند و ضرباهنگ حوادث و اتفاقات فیلم سریع است که می‌شود این فیلم را بارها و بارها تماشا کرد و در تماشای دوم و سوم به بخش هایی که در اکران قبلی از آن عقب افتادیم توجه کرد. به نظرم تعداد اتفاقات و حوادث و حرکت قصه پرهیجان و خوب بود اما فیلم نتوانسته بود همراهی لازم را با قهرمان اثر ایجاد کند.

جوان دیگری در این باره افزود: ضرباهنگ کار به شدت بالا و طراحی و فضاسازی هوشمندانه انجام گرفته بود اما ضعف اثر این است که مخاطب با قهرمان فیلم احساس همذات پنداری نمی‌کند. شخصیت اول خوش زبان است اما من به عنوان مخاطب نتوانستم خودم را جای او قرار دهم، انگار ما قهرمان را دوست داریم اما نمی‌توانیم با او همراه شویم. نکته دیگر این که در داستان یک رابطه عاشقانه گام به گام جدی می‌شود اما در نهایت و سکانس آخر باز هم پهباد و عملیات است و انگار بخش عاشقانه فیلم به تکامل نمی رسد.

یکی از تماشاگران خانم نیز در جواب سوالی درباره میزان موفقیت فیلم در نمایش داستانی عاشقانه، گفت: فیلم در عین اکشن بودن و ریتم بالا در نمایش حوادث، مخاطب را درگیر احساس عاشقانه بین ۲ کاراکتر اصلی می‌کند. به نظرم فیلم در بخش اکشن هم موفق بود و باید به گروه سازنده فیلم تبریک گفت. برخی صحنه ها خیلی صریح مورد اشاره قرار گرفته بود و به نظر من این رک و صریح بودن در بازنمایی خیلی خوب بود.

مخاطبی که پس از صحبت متوجه شدیم از مدافعان حرم است و تجربه حضور در جبهه های سوریه را دارد، نیز در رابطه با فیلم، گفت: به نظرم بچه هایی که در جریان دفاع از حرم بوده اند، می توانند به صورت قطعی بگویند که این اثر اولین فیلمی است که هم از نظر داستان هم از نظر تصویر به صحنه های واقعی درگیری در سوریه نزدیک شده است البته خیلی فاصله وجود دارد اما این اولین فیلمی است که با مشاهده آن مواردی را احساس می‌کنید.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که فیلم چه میزان در بازنمایی رشادت های مدافعان حرم موفق بوده است، عنوان کرد: این فیلم از معدود آثاری است که در این زمینه ساخته شده است ولی این روند باید ادامه پیدا کند، مثلا این فیلم داعش را دشمنی معتقد معرفی می‌کند که بنیان آن فاسد است و جنگ با یک دشمن معتقد بسیار سخت تر از دشمن بدون اعتقاد است. البته فیلم هنوز تا نشان دادن پیچیدگی های داعش فاصله زیادی دارد.

وی افزود: ما در سنگرهای داعش بالای ۱۰ جلد فقه الجهاد پیدا کردیم و قرآن خواندن برخی از داعشی ها ترک نمی‌شد. اگر می‌خواهید به مصاف آهن بروید باید آهن تربیت کنید و داعش از همین جنس آهن است با سربازانی که برای اعتقادات می‌جنگند.

وی در پایان گفت: من برای بار دوم بود که این فیلم را می‌دیدم. باید بارها این فیلم را دید. چنین آثاری نباید سطحی و غیرواقعی باشند و باید داستان عمیق تر و به جزئیات بیشتر پرداخته شود.

خانمی که به همراه خانواده‌اش به تماشا فیلم نشسته و احساسات وی بر انگیخته شده بود، درباره فیلم عنوان کرد: حس و حالم مشخص است و نمی‌توانم توصیف کنم ولی خیلی فیلم خوبی بود. هنگام تماشای فیلم به یاد سردار سلیمانی افتادم و رفتیم به دوران این رشادت ها و فداکاری ها. این فیلم باعث شد که به رشادت‌ها و غرورآفرینی مدافعان حرم و ایرانی بودن خودم افتخار کنم.

تماشاگر خانم دیگری درباره «قلب رقه» بیان کرد: این فیلم وقایعی را نشان می‌دهد که آدم با دیدن آن متوجه لطف و امداد الهی می‌شود. «قلب رقه» توانسته است بخشی از رشادت‌های مدافعان حرم را به خوبی بازنمایی کند و شهرام حقیقت دوست انواع این دلاوری ها را به خوبی در بازی خود نمایش داده است.

پسر جوانی که زیاد تمایل به صحبت نداشت در گفت‌وگوی کوتاهی بیان کرد که از فیلم رضایت نداشته و دیر شروع شدن قصه و اطلاعات اندکی که به صورت قطره چکانی درباره شخصیت اصلی و ارتباط با همسرش در ابتدای فیلم داده می شود، باعث شده بود فیلم را دوست نداشته باشد. این تماشاگر همچنین پایان بندی فیلم را هالیوودی دانست که به نظرش این یک نقطه ضعف محسوب می شود.

خانمی جوان از تماشاگران فیلم با اشاره به این که چند بار به سوریه سفر کرده است، گفت: ارتباط خیلی خوبی با فیلم برقرار کردم و چون فضای سوریه و داعش را دیده بودم این فیلم درک خوبی به من داد. من فیلم های عاشقانه زیاد دیده ام و به نظرم این نوع عاشقانه در دل یک موقعیت بحرانی خیلی قشنگ است. آگاهی بخشی فیلم هم خوب است مثلا من نمی‌دانستم داعش قاچاق اعضا می‌کند.

خانم میانسالی که با دیدن فیلم احساساتی شده بود نیز درباره فیلم عنوان کرد: به ظلم های داعش فکر می‌کردم و یاد شهید سلیمانی افتادم ولی فیلم در بازنمایی رشادت های مدافعان حرم متوسط بود و جایگاه مدافعان حرم خیلی بالاتر از این‌ها است.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان «قلب رقه» نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته است، گفت: الحمدالله در تهران و شهرستان بازخوردها خوب بود و این که در هفته چهارم اکران، همچنان فروش خوبی داریم و تاکنون به عنوان پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی شناخته می‌شویم نشانه خوبی است.