در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید نماهنگ «مدرسه فرشتگان» با همراهی کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و همراهی گروه سرود میثاق پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نماهنگ «مدرسه فرشتگان» در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید با همراهی کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و همراهی گروه سرود میثاق پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در این نماهنگ که توسط مجموعه «شهر سرود» سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده، مهران علوی کارگردان، سعید عبدی تهیه کننده، محمد مهدی استخر شاعر، احسان جوادی آهنگساز و تنظیم کننده گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

مهران علوی کارگردان این نماهنگ به خبرنگار مهر توضیح داد: نماهنگ «مدرسه فرشتگان» در ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه می‌تواند مخاطب را از غمی حزن‌انگیز به شادی بسیار هدایت کند. ایده‌ای متفاوت برای خوش‌آمدگویی به سال تحصیلی جدید آن هم با کمک کودکان پر انرژی و باانگیزه معلولی که مورد حمایت سازمان بهزیستی هستند و با وجود آن که بنده تجربه تولید نماهنگ‌های بسیاری را به ویژه در گروه سنی کودک و نوجوان دارم اما برای اولین بار است که نماهنگی با حضور کودکان معلول و کم‌توان بهزیستی تولید کرده ام.

وی با اشاره به چگونگی آغاز تولید نماهنگ «مدرسه فرشتگان» گفت: طی مذاکرات صورت گرفته شده از سوی سازمان بهزیستی با مجموعه «شهر سرود» قرار بر آن شد تا نماهنگی برای کودکان بهزیستی تولید شود. به همین منظور بازدیدی از بهزیستی صورت گرفت که بسیار تأثیرگذار بود. آنجا فضای خاصی دارد که ترکیبی از شادی زیاد و غم زیاد است. ما در آن جا تلاش مربی‌ها را دیدیم که سعی می‌کردند برای کودکان محیطی را فراهم کنند تا حس خوب و امیدبخشی به کودکان آنجا منتقل شود و یک زندگی عادی داشته باشند.

این کارگردان ادامه داد: پس از این بازدید تصمیم گرفتیم نماهنگی تولید کنیم که دارای یک نگاه متفاوت و بدون هیچ گونه ترحمی باشد. نماهنگی که در آن بچه‌های بهزیستی قهرمان آن هستند؛ نه بچه‌هایی که سالم هستند و زندگی عادی دارند.

وی با بیان روند داستانی نماهنگ «مدرسه فرشتگان» افزود: داستان نماهنگ «مدرسه فرشتگان» به این صورت پیش رفت که ابتدا فضا و مدرسه را دل گیر نشان دهد و پسری که در این مدرسه است و از نظر جسمی سالم است در آن ناراحت و غم زده باشد. اما زمانی که کودکان بهزیستی با خودرویی وارد آنجا می‌شوند ناگهان همه چیز رنگ و نور شادی به خود گرفته و از این طریق شادی به همه جا تزریق می‌شود. به طوری که وقتی وارد مدرسه می‌شوند فضا شاد و نورانی شده و همه دور هم جمع هستند.

علوی در زمینه انتخاب و ساخت عروسک‌های نماهنگ هم توضیح داد: برای انتخاب عروسک‌هایی که در این نماهنگ به کار گرفته شدند فکر بسیاری شد. چون نمی‌خواستیم هیچ شباهتی به شخصیت‌های کارتونی داشته باشد و در عین حال از نظر مفهومی درست باشد. چرا که کار برای کودک است و ذهن کودک، ذهن خلاق، پویا و کنجکاو است. خوشبختانه نتیجه کار، مطلوب و قابل قبول بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برای ساخت عروسک‌ها زمان محدودی وجود داشت. ضمن اینکه یافتن شخصیت‌هایی که هم خوب باشد و هم با کیفیت ساخته شود دشوار بود. در نهایت نیز به شخصیت‌هایی برای عروسک‌ها رسیدیم که در همان مدت زمان محدود با بهترین کیفیت که با مشابه‌های خارجی‌اش از نظر ساخت مو نمی‌زد ساخته شدند. به عنوان مثال عروسک یوزپلنگ با نگاه به یوز ایرانی که نماد پیراهن تیم ملی فوتبال کشور است، ساخته شد و باقی عروسک‌ها نیز با همین نگاه انتخاب و ساخته شدند.

این کارگردان با اشاره به جزئیات در بطن نماهنگ بیان کرد: زمان بررسی نماهنگ‌های با کیفیت بالای خارجی متوجه شدیم که فریم به فریم آن دارای مفاهیم نهفته است. با توجه به این موضوع ما نیز تلاش کردیم در تمام بخش‌های این نماهنگ چنین ذهن مهندسی شده‌ای را داشته باشیم. از نقاشی‌های روی دیوار گرفته تا علائم بر روی تخته، خودرو، رنگ‌ها و حتی نوع گلی که از داخل خودرو به بیرون ریخته می‌شود با دقت مورد بررسی، انتخاب و تأیید نهایی قرار گرفت.

علوی با اظهار تأسف نسبت به تولیدات سال‌های اخیر کودک و نوجوان گفت: جای تأسف دارد که هر چه طی این سال‌ها جلو آمدیم، تولیدات کودک و نوجوان کم‌تر و بی کیفیت‌تر شدند. به عنوان مثال در دوران کودکی متولدین دهه ۶۰ شخصیت‌هایی مانند کلاه قرمزی، مدرسه موش‌ها، زی زی گولو و … وجود داشت. سینمای مخصوص کودکان بود که برای دیدن فیلم‌هایی مانند کلاه قرمزی صف کشیده می‌شد. اما در حال حاضر کودکان بیشتر جذب تولیدات خارجی می‌شوند که بسیاری از آنها با وجود آنکه دارای کیفیت بالای بصری هستند اما ممکن است هزاران مفهوم و محتوایی داشته باشند که با جامعه و فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع تلاش کردیم تا جایی که می‌شود در نماهنگ «مدرسه فرشتگان» از تولیدات داخلی وام بگیریم. تمامی لوازم التحریرها، کیف و لباس‌ها و … تولیدات داخلی و با المان‌های ایرانی و اسلامی هستند. تولیداتی که با فرهنگ و جامعه ما سازگارتر بوده و لذا تلاش‌مان بر این بود تا به این موضوع نیز دقت ویژه‌ای داشته باشیم.

کارگردان نماهنگ «مدرسه فرشتگان» درباره مدت زمان ساخت این نماهنگ گفت: پیش تولید نماهنگ از آماده کردن فضا، انتخاب لوکیشن، لباس‌ها و وسایل موردنظر تا انتخاب کودکان و تیمی که قرار بود در این پروژه حضور داشته باشد ۲۰ روز زمان برد. زمان فیلمبرداری نیز ۴ روز بود که البته اگر قرار بود این کار با بچه‌های معمولی ضبط شود؛ شاید در ۲ روز هم انجام می‌گرفت. اما چون ارتباط گرفتن با بچه‌هایی که دچار معلولیت هستند کمی سخت‌تر است برای همین کمی طولانی‌تر شد. هرچند این بچه‌ها و مربی‌های‌شان نهایت همکاری و صبوری را نیز به خرج دادند. در نهایت تدوین، انجام کارهای جلوه‌های ویژه و رنگ نیز ۶ روزه انجام شد.

کارگردان نماهنگ «مدرسه فرشتگان» ضمن قدردانی از شهر سرود بابت صبر و حوصله‌ای که نسبت به تولیدات گروه سنی کودک صرف می‌کنند، اظهار کرد: شهر سرود برای تولید محصولات کودک و نوجوان حوصله و زمان بسیاری صرف می‌کند. برای نماهنگ «مدرسه فرشتگان» نیز همین اتفاق رقم خورد. ۵-۶ جلسه برای انتخاب موسیقی، شعر و فضاسازی آن زمان گذاشته شد تا به نتیجه دلخواه رسیدیم. رسیدن به فضا و موسیقی که هم ریتمیک باشد و هم فضای کودکانه را دربرگیرد کار ساده‌ای نیست. نمی‌خواستیم کار غمگینی تولید شود و ابتدای نماهنگ هم که با حزن شروع می‌شود در خدمت شادی است و این اتفاق برای بیننده جذاب خواهد بود.

علوی در پاسخ به این که نماهنگ «مدرسه فرشتگان» چه بازخوردهایی داشته است، گفت: «تاکنون بازخوردهای خوبی به ویژه در فضای مجازی داشته‌ایم. کسانی که تولیداتی برای کودکان معلول دارند پیام بسیار فرستادند و تشکر کردند. بر این باور هستم که این اتفاق مثبت ماحصل انرژی مثبت خود بچه‌هاست که با وجود شرایط سخت و سن کم‌شان تلاش می‌کنند تا آنچه را که می‌خواهند به دست آوردند و یک زندگی خوب داشته باشند و مانند بچه‌های دیگر بدون هیچ محدودیتی زندگی کنند.

کارگردان نماهنگ «مدرسه فرشتگان» در پایان صحبت‌هایش توضیح داد: امیدوارم همچنان تولیدات اینچنینی ادامه داشته باشد. تیم ما نمی‌تواند صرفاً در یک ژانر و فضا کار کند و شاید شخصاً تا پایان عمر کاری‌ام بتوانم ۲ تا ۳ کار دیگر در این زمینه انجام دهم. امید دارم از سوی سازمان‌ها، ارگان‌ها و دیگر نهادها این مسیر ادامه یابد. در تجربه شخصی‌ام متوجه شدم انرژی و حوصله این بچه‌ها از بچه‌های عادی بسیار بیشتر است. لذا می‌توان در کنار این کودکان، اتفاق خوبی را رقم زد تا این بچه‌ها نیز بتوانند در جامعه، شرایط بهتری پیدا کنند و بدون هیچ برچسبی کنار بچه‌های دیگر زندگی عادی داشته باشند. در نتیجه تولید محصولات اینچینی در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد و امید دارم تا این مسیر همچنان ادامه یابد.