مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان»، در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) طی سخنانی در این مراسم با اشاره به فرارسیدن ایام وحدت، افزود: در هفته وحدت دو ویژگی حضرت محمد (ص) یعنی بُعد رحمت و بُعد مقاومت در برابر خودکامگی مورد توجه است که این دو باید در کنار هم باشند؛ اسلام، دین رحمت در کنار مقاومت است.

وی گفت: پیامبر اسلام، پیامبر جلال و جمال است؛ در تقسیم صفات، بحث جلال و جمال را برای خداوند مطرح شده است و این، در خود پیامبر ظهور و بروز می‌کند. جمال پیامبر در «رحماء بینهم» و جلال پیامبر در «اشداء علی الکفار» بروز می‌کند. آموزه‌های دینی هم مشحون از جلال و جمال است. ظهور حضرت مهدی (عج) نیز ظهور جلال و جمال دین است. حضرت مهدی (عج) آورنده صلح عادلانه است. امروزه خلطی بین صلح مطلق و صلح عادلانه صورت می‌گیرد؛ صلح باید بر محور عدل باشد و این قاعده قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با تاکید بر اینکه اربعین یک پیروزی بزرگ و پیروزی مبین از یک روایت‌گری جامع است، اضافه کرد: روایت‌گری جامع مثل حضرت زینب (س) را در طول تاریخ نمی‌توان پیدا کرد. یک پیروزی مجاهدانه در یک نوع روایت‌گری صحیح صورت گرفت، وقتی به کلمات حضرت زینب (س) مراجعه می‌کنیم زیباترین روایت گری آن هم از نوع جامع را انجام دادند که به ابعاد مختلف مثل بعد معنوی و ایثارگرانه می‌پردازند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) ادامه داد: امروزه اربعین یک پدیده بزرگ و تمدنی است. اگر نگاه تمدنی به اربعین داشته باشیم، در آن صورت وظیفه اصحاب رسانه و هنرمندان خیلی وظیفه پررنگی خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور ۲۱ میلیون زائر از ۱۰۰ ملیت در اربعین حسینی گفت: اربعین یک بحث تمدنی است که دشمن از هر فرصتی برای تحریف آن استفاده می‌کند، لذا باید با روایتگری صحیح از اربعین جایی برای تحریف آن باقی نگذاریم. وظیفه یک عالم، مبلغ و هنرمند مقابله با بدعت‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: مهم‌ترین ابعاد اربعین و عاشورا را می‌توان با ابزار هنر بیان کرد که ابزاری همچون عکس و تعزیه در این خصوص مؤثر است. نشان دادن مهمان‌نوازی مردم کربلا از زائرین با تصویر، جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: بعد سیاسی، فرهنگی و عاطفی اربعین از ابعادی است که می‌توان روی آن کارهای زیاد کرد. بعد ایثارگرایانه نیز در اربعین قابل مشاهده است. در سال ۶۱ هجری قمری به اسرا در مسیر کربلا به کوفه و کوفه به شام، آب و غذا داده نمی‌شد، اما در اربعین شاهد هستیم که مردم برای خدمت به زائرین از آن‌ها خواهش می‌کنند. این موارد خدمت بسیار پرمعنا و اثرگذار است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نگاه تمدنی اربعین را مهم دانست و گفت: برای این نگاه می‌توان راهبرد و سند تعریف نمود تا نخبگان کنار هم جمع شوند و کار فاخر انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: ۶۰۰ روایت در کتاب کامل الزیاره مربوط به زیارت امام حسین (ع) بیان شده و کسی که به دنبال ثواب، سلوک و بهره‌مند شدن از جلوه‌های اخلاقی باشد باید به دنبال چه چیزی جز زیارت امام حسین (ع) باشد؟

وی، زیارت عاشورا را تحلیل نیم قرن تاریخ اسلام عنوان کرد و گفت: عاشورا به ما آموزش می‌دهد که چگونه زیست کنیم. اگر بخواهد پدیده تمدنی اربعین جلوه گری کند باید سبک زندگی اهل بیتی آموزش داده شود. یکی از ویژگی‌های تمدن اربعینی سلوک الی الله و سلوک توحیدی است و انسان را عدالت خواه تربیت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه برای تحقق عدالت باید هزینه کنیم، اظهار داشت: نمی‌توان از اربعین سخن گفت و از غزه و کشتار دسته جمعی و کودکان و زنانی که شهید می‌شوند سخن نگفت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در پایان با قدردانی از برگزاری رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» گفت: وظایف رسانه‌ها تبیین اربعین در ابعاد مختلف با ابزارهای هنری است.

اربعین؛ یک رسانه بزرگ و قدسی

حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین در بخش دیگری از مراسم با اشاره به ابعاد رسانه‌ای پدیده اربعین اظهار کرد: خبرگزاری ابنا در مناسبت‌های مذهبی یک تریبون خوب و فعال است، باید از مدیریت و همکاران این خبرگزاری تشکر کنیم که در زمینه معرفت افزایی در خصوص اربعین در طول سال، فعال است. اربعین به مثابه یک رسانه بزرگ و قدسی است که کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی را دارد و همه ارزش‌های خبری شامل شمولیت و شگفتی در اربعین، موجود است.

وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت (ع)، نشست‌های متعددی را در اربعین با مهمانانی از کشورهای مختلف برگزار کرد. ما نیاز به حضور نخبگان و فرهیختگان برای تقویت جنبه نظری در اربعین داریم. ما نباید اربعین را مناسکی همچون مناسک‌های معمول دیگر بدانیم و گرنه به اهداف تمدنی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، نمی رسیم.

«حسن صدرایی عارف» مدیر مسئول خبرگزاری اهل بیت (ع) ابنا نیز در این مراسم با اشاره به آثار رسیده به رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ اثر از افراد مختلف و از شش کشور به دبیرخانه این رویداد رسید، آثار از سوی هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت و ۴۰ اثر منتخب شد که هدایایی تقدیم صاحبان این آثار می‌شود. ما سال آینده دومین دوره این رویداد را با گستره جغرافیایی بزرگ‌تر و به صورت قوی‌تر، برگزار خواهیم کرد. امروز از پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور رونمایی می‌کنیم، سال گذشته از کتابچه اربعین در ۴۰ کشور رونمایی کردیم و امیدواریم که سال آینده از پوستر اربعین در ۱۱۰ کشور رونمایی کنیم.

تقدیر از فعالان فرهنگی اربعین

در بخش دیگری از مراسم که با اجرای خانم دکتر «زینب جابر» مجری توانمند صدا و سیما، برگزار شد، از استاد «مسعود نجابتی» مدیر هنری، طراح و خوشنویس به عنوان یکی از خادمان فرهنگی برجسته اربعین، تقدیر به عمل آمد که «مهدی حسینی» رئیس حوزه هنری قم به نمایندگی از این استاد در مراسم حضور یافت.

اهدای هدایا به جمعی از برگزیدگان رویداد بین‌المللی نحن ابناءالحسین علیه‌السلام از بخش‌های پایانی مراسم اختتامیه این رویداد بود. همچنین از برخی فعالان فرهنگی و هنری اربعین از جمله شیخ «محمد مویگا»، آقایان «امیر حسامی نژاد» و «محمدرضا کمیلی» و همچنین خانم دکتر «زینب جابر» نیز تقدیر بعمل آمد.

گفتنی است که رویداد بین‌المللی نحن ابناءالحسین علیه‌السلام از سوی خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت (ع) ابنا به مناسبت اربعین حسینی و در قالب‌های عکس، سلفی، عکس‌نگاشت، کلیپ، مستند، مستند گزارشی، مصاحبه، پادکست و تولید محتوا با هوش مصنوعی؛ تدارک دیده شد. این رویداد با استقبال گسترده از سوی پیروان اهل‌بیت (ع) در داخل و خارج کشور همراه گردید.